3. Charakteristika školního vzdělávacího programu

3.1.1.Úvod k charakteristice ŠVP

Základní vzdělávání je spojeno s povinností školní docházky. Navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině. Školní vzdělávací plán vychází z celostátně daných cílů základního vzdělávání a klíčových kompetencí, které představují souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot v různých oblastech vzdělávání a jejich provázanost se vzdělávacím obsahem. Smyslem je vybavit žáky kompetencemi k učení, k řešení problémů, kompetencemi komunikačními, občanskými, sociálními a pracovními tak, aby absolventem školy byla všestranně rozvinutá osobnost připravená na současný i budoucí styl života a změny ve společnosti.
Na 1.stupni je ŠVP založen především na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů žáků, na činnostním a praktickým charakterem motivovat žáky k aktivitě, řešení problémů, učení. Na 2.stupni je potřeba využít již získaných zkušeností a utvářet postoje a hodnoty náročnější cestou, vést žáky k samostatnému aktivnímu učení postavenému na širokém zájmu žáků.
Škola má stále na paměti, že středem veškerého dění, procesů je žák, že na utváření jeho osobnosti se podílí učitel a že nezbytným zázemím žáka a blízkým pomocníkem učitele je rodič. Proto se logem naší školy stal trojlístek, který symbolizuje spolupráci právě těchto tří subjektů. Zelená barva v trojlístku jen umocňuje motto školy "
Zelená pro život", které vystihuje otevřenost školy dětem, rodičům i veřejnosti.
Cílem je vytvořit dětem tvůrčí prostředí, které méně nadané povzbudí a schopnější motivuje. Je třeba dát rovnou příležitost všem. Vzdělávání na tomto základě umožní poznávat, respektovat a rozvíjet individuální potřeby a možnosti každého žáka s různými vlohami a nadáním a věnovat se tak i žákům se speciálními potřebami - talentovaným i těm se specifickými poruchami učení či chování s využitím speciálního pedagoga.
Diferencovaným přístupem ke každému jedinci budou žáci vedeni k samostatnému myšlení, odpovědnému rozhodování, zaujímání správných postojů, vytváření správných hodnotových orientací. Umožníme všestranný rozvoj jejich osobnosti tím, že zohledníme jejich potřeby a možnosti a podle jejích schopností a zájmu poskytneme širší rozhled prostřednictvím různých forem a metod práce, školních a mimoškolních aktivit.
Koncepce našeho programu navazuje na již vytvořené tradice školy a je postavena na možnostech školy, na možnostech jejích pracovníků, požadavcích žáků a rodičů.
Jednou z hlavních cest bude nasměrovat žáka na zdravý životní styl za podpory sportovní a tělesné výchovy. Všestranný rozvoj osobnosti žáka bude podporován získáním co nejlepších jazykových dovedností s využitím kvalifikovaných pedagogů, dělením žáků do skupin, nabídkou dalšího jazyka, komunikací s cizinci. Tato cesta se neobejde bez využití informačních a komunikačních technologií, které právem pronikají na 1.stupeň školy. Je spojena i s pochopením složitosti vztahů člověka a životního prostředí, na jehož základě by měl žák umět nahlížet na globální problémy světa, podílet se na ochraně a utváření životního prostředí.
Škola má poměrně vysoké procento dětí cizích státních příslušníků, proto multikulturní výchova má velmi důležité místo. V této oblasti budeme nadále respektovat osobnosti žáků bez rozdílu rasy či náboženství, učit žáky komunikovat a žít ve skupině s dětmi odlišných sociokulturních skupin, ve výchově a vzdělání budeme uplatňovat základní demokratické přístupy.
Zájemcům o náboženskou výuku umožníme zapojit se do ní ve spolupráci s církví.

 

3.1.2. Zaměření školy -specifikace základních priorit

Priority vycházejí z tradic školy, zkušeností a jsou obohaceny o prvky potřebné pro další rozvoj žákovy osobnosti.

1) zdravý životní styl a sportovní výchova (pohybem ke zdraví, pokračovat ve sportovních aktivitách - softbalu, atletice, florbalu, přenášet aktivity na 1.stupeň)
2) diferenciace výuky podle zájmů a schopností dětí ( individuální, skupinová výuka, volitelné i nepovinné předměty, kroužky)
3) multikulturní výchova ( "setkávání" světů, výuka cizinců)
4) environmentální výchova (životní prostředí kolem nás, ekologická výchova)
5) práce s informačními a komunikačními technologiemi (udržovat krok se světem, práce s počítačem již na 1.stupni)

6) rozvoj jazykové kultury – výuka českého i cizích jazyků, důraz na komunikaci , vybavenost cizími jazyky pro Evropu, svět

7) mediální výchova (propagace školy různými prostředky, komunikativní výchova)
8) estetická výchova (rozvoj estetického cítění, kulturní chování)

 

3.1.3. Další významné směry rozvoje

1) jazyková výchova (vybavenost cizími jazyky pro Evropu, svět)
2) mediální výchova (propagace školy různými prostředky, komunikativní výchova)
3) estetická výchova (rozvoj estetického cítění, kulturní chování)