Výchovné a vzdělávací strategie představují postupy, které povedou žáky k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí. Jejich osvojováním budou žáci připravováni na nezbytné další vzdělávání potřebné k uplatnění ve společnosti. Založeny budou na účinných metodách, na kooperaci žáků i učitelů a na tvůrčí aktivitě obou stran. Různými cestami, formami, metodami musíme dojít k jednotnému cíli - všestranně rozvinuté osobnosti žáka Škola musí reagovat na změny, na nové poznatky a musí být schopna vytvářet pro obsah vzdělání, který nabízí, dobré informační zázemí tak, aby bylo možné školu a tím také žáka hodnotit z pohledu jejího rozvoje a růstu. Prioritní však nebude množství učiva, to bude jen prostředkem ke splnění cílů, osvojení klíčových kompetencí pomocí smysluplných činností. Umožníme-li žákovi se maximálně rozvíjet, bude jako absolvent schopen převzít zodpovědnost za své samostatné vzdělávání a tvořivě je řídit podle svých potřeb, bude schopen uplatnit se na trhu práce doma i v zahraničí.
|
|
|
Čeho chceme, aby žák dosáhl
|
|
-osvojit si strategii učení a motivovat se pro celoživotní učení, poznávat smysl a cíl učení -orientovat se v různých informačních zdrojích, pracovat s nimi, vyhledávat je, porovnávat získané informace, vyvozovat z nich závěry -zpracovávat samostatné práce - závěrečné práce, projekty, referáty, exkurze, umět se prezentovat -pracovat se slovníky, encyklopediemi, mapami, tabulkami, internetem - umět využít získaných poznatků -vytvářet portfolio (shromažďovat, třídit výsledky své práce jako doklad růstu a rozvoje) -diferencovaným přístupem umožnit uplatnění v těch oblastech, které odpovídají zájmům a schopnostem žáků(matematické, přírodovědné, jazykové, společenskovědní, sportovní, estetické), využít žákova nadání, zapojit integrované žáky -motivovat k účasti na soutěžích, olympiádách, projektech , podílet se na výstavách, besedách, besídkách, realizovat vlastní nápady -hledat osobní příklady
|
Kompetence k řešení problémů
|
-vést žáky k řešení problémů -motivovat žáky problémovými úkoly z praktického běžného života (matematické příklady, laboratorní práce, pokusy, vycházky …) -podpořit tvůrčí myšlení žáků různými prostředky (soutěže, časopis …), uplatnit kreativitu a tvořivost -pochopit problém, hledat vhodné řešení vlastním úsudkem, možnost volit si svůj postup v různých předmětech -porovnávat, hledat společné a rozdílné znaky v získávaných informacích, vyhodnocovat -pro třídní a školní práci využívat při řešení situací žákovských samospráv
|
|
-podporovat komunikaci mezi žáky, učiteli i jinými osobami ve škole i mimo ni -formulovat, prezentovat, obhajovat své myšlenky, názory, naučit se naslouchat druhým, naučit se diskutovat -využívat různé informační a komunikační prostředky a technologie pro komunikaci s okolím i se světem -tvořivě se sám uplatnit v různých komunikačních prostředcích (časopis, školní rozhlas, Ostrovský měsíčník, záznamy na nosiče …) -zapojit se aktivně do společenského dění školy, města (akce pro rodiče, veřejnost - školní akademie, zápis do 1.tříd, loučení s žáky 9.tříd, vystoupení pro seniory, účast na akcích města - Vánoce, Den matek…), uplatnit prvky literárně dramatické výchovy
|
Kompetence sociální a personální
|
-přispívat k vytváření vztahů ve skupinách ve třídě, ale i při různých akcích - LVK, ŠvP, soustředění, výlety, kolektivní soutěže …) -uvědomovat si postavení ve skupině, odpovědnost za kvalitu práce, vlastní organizaci, spolupráci -respektovat stanovená pravidla, ovládat a řídit své chování -spolupracovat a respektovat práci ostatních -podílet se, popř.organizovat veřejně prospěšné akce - sběrové akce, humanitní akce -podílet se na třídní či školní samosprávě
|
|
-utvářet a formovat své vlastní životní hodnoty, určitý řád, pravidla chování -chránit svá práva, respektovat práva jiných, respektovat individualitu osobnosti (integrovaní, cizí národnosti a jejich kultura, sociální postavení žáků…), uvědomovat si své povinnosti -připravit se na zodpovědnost za své jednání, chování, toleranci, ohleduplnost -ctít a chránit kulturní a duchovní hodnoty, tradice (školy, města, regionu, ČR) -chránit své zdraví a zdraví ostatních (pěstovat zdravý životní styl) -chránit přírodu, životní prostředí (třídění odpadů, sběr druhotných surovin) -chovat se zodpovědně při krizových situacích (OČMO, první pomoc, solidarita) -zapojovat se aktivně do sportovních aktivit (sportovní olympiády, masové soutěže, Ostrovská minitretra) a kulturního dění školy (viz kompetence komunikativní)
|
|
-připravit se na budoucnost, umět se adaptovat na změnu, na nové pracovní podmínky (rekvalifikace) -uplatnit získané vědomosti a dovednosti při profesní orientaci (využít volby povolání, exkurze, besedy s odborníky, poznávání různých technologií) -prostřednictvím širší nabídky volitelných, nepovinných předmětů nebo kroužků, zapojením do různých projektů uplatňovat profesní zájmy -učit se orientovat v lidských aktivitách, podporovat podnikatelské myšlení -aktivně se angažovat ve zlepšování školního prostředí ( údržba vnitřního i vnějšího prostředí školy, zeleň, drobné opravy, realizace vlastních nápadů, vedení k pořádku a čistotě, boj proti vandalismu) -respektování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při různých činnostech -plnit si své závazky
|
|
-ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení a zapojení do života školy a do společnosti, samostatně rozhodovat, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít -získávat, vyhledávat, kriticky posuzovat, spravovat a sdílet data, informace a digitální obsah, k tomu volit postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu -vytvářet a upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků -využívá digitální technologie k usnadnění práce, zautomatizovat rutinní činnosti, zefektivnit a zjednodušit své pracovní postupy a zkvalitnit výsledky své práce -chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamovat se s novými technologiemi, kriticky hodnotit jejich přínosy a reflektovat rizika jejich využívání -předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jednat eticky
|