3.3. Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

3.3.1. Úvod

 

Žákům se zdravotním postižením nebo žákům se zdravotním znevýhodněním, žákům s vývojovými poruchami učení nebo chování, žákům se sociálním znevýhodněním, žákům z kulturně odlišného prostředí umožní škola vzdělávání na stejné úrovni jako žákům ostatním. Dá do souladu vzdělávací požadavky se skutečnými vzdělávacími možnostmi žáků, přizpůsobí a upraví jim vzdělávací program.
Žáci budou integrováni do běžných tříd, ale podle duhu potřeby jim bude věnována specifická péče, kterou s pomocí různých kompenzačních a didaktických pomůcek, popř. výukových programů budou vykonávat jednotliví vyučující.

 

3.3.2. Výuka žáků s vývojovými poruchami v učení nebo chování

Hlavní péče o žáky s vývojovými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, kombinované vady, autismus apod.) bude spočívat na spolupráci žáka, rodiče a příslušného vyučujícího. Škola plně využije speciálního pedagoga, asistentů pedagoga, vyučujících, popř. vychovatelek, kteří absolvovali speciální kurzy pro práci s těmito žáky.

Žáci budou vyučování s pomocí podpůrných opatření.

Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně budou uplatněna pouze s doporučením školského poradenského zařízení. Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví prováděcí právní předpis.
V diagnostikování žáků spolupracuje škola již dlouhodobě s pedagogicko psychologickou poradnou v Karlových Varech. Formou individuální či skupinové práce budou i nadále vyučující se souhlasem rodičů a na doporučení PPP postupovat u podpůrných opatřeních

2. - 5. stupně na základě zpracovaných individuálních vzdělávacích plánů. Cílem bude vytvářet žákům odpovídající podmínky pro vzdělávání, uplatňovat speciální pedagogické postupy (postup po malých krocích, redukce počtu zadávaných úloh, dostatek času na řešení úloh, preferování krátkodobých úkolů, doplňování do textu, kopírování zápisů, používání pomůcek - pravidla, kartičky, kalkulačky…) a při nich respektovat individuální tempo žáka, jeho potřeby zohlednit jeho stupeň a míru postižení s ohledem na minimální výstupy.
Při hodnocení těchto žáků bude přihlíženo k vývojové poruše a může být použito i slovní hodnocení.

V některých případech bude škola využívat asistentů pedagoga.

 

 

 

 

 

3.3.3. Výuka žáků se sociálním znevýhodněním

Specifickou péči bude škola věnovat také žákům z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním a ekonomickým postavením. Nejen že jim umožní plnohodnotný rozvoj jejich schopností a nadání v běžné školní praxi, zapojí je do kolektivu, posílí jejich sebevědomí, ale především jim nabídne širokou škálu volnočasových aktivit a umožní tak zapojit se do kroužků či akcí školy podle jejich zájmu pro ně snáze dostupných. Tím se je také bude škola snažit ochránit před nebezpečím sociálně patologických jevů.

 

3.3.4. Výuka žáků z kulturně odlišného prostředí

Škola má poměrně silnou skupinu dětí z kulturně odlišného prostředí, především vietnamského etnika. Tito žáci potřebují specifickou péči především pro překonání jazykové bariery, pro zvládnutí českého jazyka jako hlavního komunikačního prostředku. Při zařazení žáka - cizince do příslušného ročníku nevychází ani tolik z věkové hranice jako spíš z úrovně jeho schopností. Ne vždy je žák zařazen do odpovídajícího ročníku, ale má pak možnost po zvládnutí českého jazyka vykonat si postupové zkoušky.
V každém případě neznalost českého jazyka je považována za překážku ve vzdělávání i v ostatních předmětech a k tomuto handicapu je přihlíženo. Individuálním přístupem k těmto žákům, pomocí podobných metod jako u žáků s vývojovými poruchami v učení, se žáci postupně zapojují do běžného školního života.
Škola má pověření Krajského úřadu Karlovarského kraje k výuce žáků ze zemí Evropské unie.. Žáci z těchto zemí mohou projít speciálním kurzem výuky českého jazyka nebo lze individuálním přístupem k žákům ve spolupráci s rodiči postupovat krok za krokem průběžně během školního roku a vybavit žáka i touto cestou základními jazykovými prostředky.
V rámci multikulturní výchovy poznávají děti "z různých světů" oboustranně kulturu i tradice zemí a učí se je vzájemně chápat. Dětská bezbranná komunikace umožní dětem cizích státních příslušníků se lépe začlenit do třídních kolektivů i do běžného života v naší republice.