5.1.1. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
Charakteristika vyučovacího předmětu
Český jazyk a literatura patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Osvojení českého jazyka a jeho jazykových prostředků je základem pro kvalitní jazykové vzdělávání. Vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují úspěšné osvojování poznatků v dalších oblastech vzdělávání, otevírá mu cestu k sebepoznání a životním motivacím. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura má komplexní charakter, pro přehlednost je však členěn do tří složek.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů:
-komunikační a slohová výchova
-jazyková výchova
-literární výchova
Formy a metody výuky:
Mimo běžné vyučovací hodiny (práce ve dvojicích, ve skupinách, práce se slovníky, odbornou literaturou, digitální technikou apod.) budou zařazovány návštěvy divadel a kulturních představení (spolupráce se ZUŠ Ostrov), návštěvy Městské knihovny, besedy se spisovateli a filmovými tvůrci v rámci Filmového festivalu Oty Hofmana, návštěvy akcí dle nabídky Domu kultury apod.
Časová dotace:
- v 1. ročníku |
9 hodin týdně |
- jednotlivé složky českého jazyka se prolínají |
- ve 2. ročníku |
10 hodin týdně |
- 5 hodin jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 4 hodiny literární výchovy |
- ve 3. ročníku |
9 hodin týdně |
- 5 hodin jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 3 hodiny literární výchovy |
- ve 4. ročníku |
8 hodin týdně |
- 4 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 3 hodiny literární výchovy |
- v 5. ročníku |
7 hodin týdně |
- 4 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy |
- v 6.ročníku |
5 hodin týdně |
- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy |
- v 7.ročníku |
4 hodiny týdně |
- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 1 hodina literární výchovy |
- v 8.ročníku |
5 hodin týdně |
- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy |
- v 9.ročníku |
4 hodiny týdně |
- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 1 hodina literární výchovy |
Toto rozvržení učiva není závazné, lze jej měnit podle potřeby, či kombinovat, možné jsou i hodiny dělené např. pro práci s žáky s SPU nebo talentovanými žáky či při přípravě na zkoušky na gymnázium v pátém a 9.ročníku.
Začlenění průřezových témat:
OSV
- rozvoj schopností poznávání 1., 6.-9.ročník
- komunikace 2. – 5. ročník, 6.- 9.ročník
- mezilidské vztahy 7.- 9.ročník
- kreativita 8.- 9.ročník
- hodnoty, postoje, praktická etika 8.- 9.ročník
MED
- kritické čtení a vnímání mediálních sdělení 5. a 9.ročník
- tvorba mediálního sdělení 5.ročník
- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality 6. a 9.ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
rozvíjet pozitivní vztah k mateřskému jazyku jako bohatému mnohotvárnému prostředku k získávání a předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů pomoct dětem pochopit jazyk jako důležitý a nezbytný nástroj celoživotního vzdělávání
Kompetence k řešení problémů:
vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření
Kompetence komunikativní:
naučit žáky zvládnout běžná pravidla mezilidské komunikace daného kulturního prostředí a rozvíjet v nich pozitivní vztah k jazyku v rámci interkulturní komunikace vést žáky k individuálnímu prožívání slovesného uměleckého díla, ke sdílení čtenářských zážitků, rozvíjet v nich pozitivní vztah k literatuře i k dalším druhům umění založených na uměleckém textu a rozvíjet emocionální a estetické vnímání
Kompetence sociální a personální:
naučit žáky získávat sebedůvěru při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama
Kompetence občanské:
vštípit žákům chápání jazyka jako svébytného historického jevu, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa, a tedy jako důležitého sjednocujícího činitele národního společenství
Kompetence pracovní:
rozvíjet u žáků pozitivní vztah k mateřskému jazyku a pomoci jim pochopit jazyk jako zdroj pro další rozvoj osobního i kulturního bohatství a všech dovedností a znalostí využít při plnění konkrétních úkolů např. na projektech, či při skupinové práci
Kompetence digitální :
naučit využívat digitální technologie ke zkvalitnění práce, vytvářet a upravovat digitální obsah napsaného textu i mluvnicky správně, komunikovat v digitálním prostředí s ohledem na nebezpečí, kriticky hodnotit sdělení a informace
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Český jazyk
1. třída |
|||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||||
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, čtení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky - užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
píše správné tvary písmen a číslic
-správně spojuje písmena i slabiky
-kontroluje vlastní písemný projev
-zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním
- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
- porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - spisovně se vyjadřuje z hlediska slovní zásoby, gramatické správnosti a kultury
- mluveného projevu odpovídající možnostem žáka 1. ročníku
- rozlišuje věty, slova, slabiky, hlásky (písmena)
- srozumitelně mluví, uvědoměle čte
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- píše správné tvary písmen a číslic ve větší velikosti a liniatuře;
- píše a spojuje písmena, slabiky a slova, interpunkci, znaménka;
- dodržuje správné pořadí písmen a úplnost slova;
- převádí slova a věty z podoby mluvené do podoby psané;
- dodržuje čitelnost a úhlednost psaného projevu při zachování základních hygienických a pracovních návyků
- plynule čte jednoduchý text s porozuměním
- učí se správně dýchat, volí vhodné tempo řeči
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynule čte jednoduchý text s porozuměním
- recituje kratší básnický text
- zná některé říkanky
- orientuje se v textu Slabikáře, čítanky a jiného textu pro děti
- všímá si ilustrací literárních děl pro děti
- zná některý dětský časopis
- porozumí přiměřeným pokynům |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
- věta, slovo, hláska - písmeno malé a velké, tištěné, psané - tečka, čárka, dvojtečka, otazník, vykřičník, pomlčka, - hlasité a tiché čtení - článek, nadpis, řádek, odstavec
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- činnosti a přípravné cviky pro uvolňování ruky k psaní - základní hygienické návyky: sezení, držení tužky, umístění sešitu a jeho sklon, hygiena zraku, - zacházení s grafickým materiálem - psaní jednotlivých prvků písmen a číslic (čáry, oblouky, zátrhy, ovály, kličky, vlnovky) - orientace v liniatuře, individuální použití pomocné liniatury - kvalitativní znaky písma - poznávání psaní a osvojování písmen, slabik, slov - psaní krátkých slov a jednoduchých vět - opisování podle předlohy, - přepisování, diktát, - auto-diktát psaní velkých počátečních písmen vlastních jmen a prvního slova věty - vytváření základů rukopisu: čitelnost, úhlednost, celková úprava písemného projevu - uvědomělé čtení snadných slov a krátkých vět - prosba, poděkování, omluva, poděkování
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- výcvik čtení - přípravná cvičení sluchová a zraková, správné čtení slabik a uvědomělé čtení snadných slov a krátkých vět se zřetelnou spisovnou výslovností - hlasité čtení ukázek ze Slabikáře, čítanek, časopisů a knih pro děti - poslech literárních textů pro děti, hádanky, říkadla, přísloví, rozpočitadla, básně pro děti, - přednes říkadel a krátkých básní, vyprávění, pohádka - poznáváme postavy pohádek a - seznamujeme se s postavami povídky ze života dětí - hodnotíme vlastnosti postav - vyjadřujeme své pocity z četby - učíme se porozumět pojmům a výrazům při praktické činnosti: říkadla, rozpočitadla, hádanka, pohádka, báseň, loutkové divadlo, spisovatel, kniha, časopis, ilustrace - co rádi posloucháme, co rádi čteme - ukázky vlastní četby
|
OSV - rozvoj schopností poznávání
OSV - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovednosti zapamatování
Vv – linie a uvolňování ruky
Hv -říkadla, rytmizace, intonace řeči, poslech
Pč - manipulace s drobnými předměty, uvolňování ruky, modelace písmen
ČS - vyjadřování
M - tvoření otázek a odpovědí ve slovních úlohách |
||||||
Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh): návštěva divadla, návštěva filmového představení, první společná návštěva Městské knihovny zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii - příspěvky do školního časopisu
|
|||||||||
2. třída |
|||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||||
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy - užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
- rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření
- volí vhodné jazykové i zvukové prostředky
- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova
- člení slova na hlásky
- odlišuje dlouhé a krátké samohlásky
- odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech; dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě mě - mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování
- porovnává a třídí slova podle zobecněného významu - děj, věc, okolnost, vlastnost
- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- vyhledává v textu slova příbuzná
- respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
- píše správné tvary písmen a číslic
- správně spojuje písmena i slabiky
- kontroluje vlastní písemný projev
- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
- rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších
- odlišuje pohádku od ostatních vyprávění
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - používá spojky v souvětí i větě jednoduché
- pracuje s větou jako jednotkou projevu
- dodržuje pořádek slov ve větě
- rozeznává věty podle postoje mluvčího
- orientuje se v rozdělení hlásek, tvoření slabik (dělení slov jednoduchých)
- dodržuje správnou výslovnost a psaní skupin dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
- píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách
- rozlišuje obecná a vlastní jména
- poznává podstatná jména a slovesa
- rozlišuje obecná a vlastní jména
- průběžně se seznamuje s pravopisem jmen
- poznává významy slov
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- učí se respektovat základní formy společenského styku - cvičí se ve schopnosti vypravovat a popisovat
- píše písmena a číslice podle normy psaní v přirozené velikosti a liniatuře
- dodržuje sklon písma, správně spojuje písmena, slabiky
- zachovává rozestup písmen
- píše jednoduchý text
- správně užívá velká písmena ve slovech i ve větě a diakritická znaménka
- dodržuje požadavky na čitelnost, úhlednost, celkovou úpravu projevu a hygienické a pracovní návyky, učí se psát adresu a přání
- učí se správně dýchat
- volí vhodné tempo řeči
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynule čte s porozuměním
- recituje báseň
- domýšlí jednoduché příběhy, převypravuje příběh, orientuje se v textu čítanky a v jiném textu pro děti
- všímá si spojitosti textu s ilustrací
- rozlišuje prózu a poezii
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
- věta - čeština - abeceda a písmo - věta - jednotka jazykového a řečového projevu - středník a uvozovky - spojení dvou nebo více vět, spojky - pořádek vět - druhy vět podle postoje mluvčího - věta, slovo - slovní význam - slovo nadřazené, podřazené, souřadné - pořádek slov ve větě - slovo, slabika, hláska, písmeno - rozdělení hlásek - samohlásky, souhlásky, dvojhlásky - souhlásky znělé a neznělé - slabikotvorné r a l - písmeno ě - skupiny slabik dě, tě, ně - skupiny slabik bě, pě, vě, mě - význam slabiky pro dělení slov - psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách - hry se slovy končícími na podobné hlásky Slovní druhy: - podstatná jména, - slovesa, - předložky - vlastní jména
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- základní formy společenského styku - děj - základ vypravování - popis - rozhovor - nácvik psaní velkých tiskacích písmen pro výuku geometrie - psaní psacích písmen podle tvarových skupin - dbát na rozestupy ve slovech - procvičování spojování písmen o, v, b s ostatními písmeny prohloubením a protažením háčku - spojování písmen vratným tahem - umísťování diakritických znamének - dodržování tvarů písmen - procvičování psaní adres, dopisu - úprava písemností - nadpis, odstavec
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynulé čtení jednoduchých vět - užívání správného slovního přízvuku - uplatnění přirozené intonace - hlasité a tiché čtení s porozuměním - poslech četby poezie a prózy - spojování obsahu textu s ilustrací - vyprávění pohádek a povídek o dětech - přednes básní - řešení hádanek a slovních hříček - dramatizace pohádky nebo povídky - seznamujeme se s pojmy poezie: báseň, verš, rým, rytmus, přízvuk, přednes próza: vyprávění, vypravěč, příběh, děj divadlo: jeviště, herec, divák, maňásek, loutka ilustrace, ilustrátor - doporučujeme knihu spolužákovi - dělení slov v textu dětských časopisů a knížek
|
OSV - komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích
Vv - ilustrace knih, linice, tematické kresby ke kulturním akcím, ke slohovým tématům
Pč - jemná motorika (vystřihování,lepení, modelování)
ČS - přírodní tematika v knihách, v článcích (např. Ferda Mravenec) tematika rodiny, společnosti v článcích
Hv - nácvik textů, frázování, poznávání nářečí
M - správné vyjadřování v matematických situacích |
||||||
Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh): návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana - příspěvky do školního časopisu
|
|||||||||
3. třída |
|||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||||
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák
- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova,
- čtení slova na hlásky,
- odlišuje dlouhé a krátké samohlásky
- odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech;
- odůvodňuje a píše správně dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě mě - mimo morfologický šev;
- odůvodňuje a píše správně velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování
- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru
- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledává v textu slova příbuzná
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- volí vhodně verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
- na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh
- píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
- pečlivě vyslovuje
- opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - rozlišuje slabiky a hlásky
- zvládá pravopis vyjmenovaných slov po obojetných souhláskách
- správně píše vlastní jména
- rozlišuje slovní druhy
- odlišuje větu jednoduchou a souvětí
- všímá si významů slov
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- souvisle se vyjadřuje a klade otázky
- vypravuje dle názorných pomůcek (vlastní zážitek)
- popisuje jednoduché činnosti a předměty podle ilustrací
- píše jednoduchá sdělení správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
- pečlivě vyslovuje a opravuje své chyby
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- využívá získané čtenářské dovednosti a návyky při četbě jednoduchých textů
- recituje básně
- orientuje se v textu
- vyjadřuje svůj postoj k přečtenému textu a chápe četbu jako zdroj informací
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
- věta a souvětí, věta jednoduchá - nauka o slově - slovo a skutečnost - slova významem podobná, příbuzná a protikladná - hláskosloví - stavba slov - slovní přízvuk - vyjmenovaná slova - druhy slov - vlastní jména - slovesa a pojmenování děje - vyhledávání vlastních jmen z okolí bydliště, z plánků města, z vlastní četby - hádanky a křížovky, soutěže ve znalosti vyjmenovaných slov, slov protikladných
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- stylizace a kompozice - jazykové prostředky - členění jazykového projevu - souvislé jazykové projevy - otázky a odpovědi - reprodukce textu - vypravování, popis, osnova textu - společenský jazyk a jeho formy - upevňování správných tvarů písmen a číslic - odstraňování individuálních chyb - automatizace psaní - rukopis plynulý, rychlý, úhledný - kontrola textu - vyplňování úředních formulářů - popis domácích prací - vyprávění vlastních příběhů - dokončení příběhů - psaní a čtení římských číslic
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- plynulé čtení - členění textu a větný přízvuk - rychlé, tiché, hlasité, výrazné čtení, předčítání - vyprávění pohádky nebo povídky - přednes básně - dramatizace pohádky - literární text, podstata příběhu a jeho smysl - literární postava - seznámení poezie: básně přirovnání, zosobnění - próza: pověst, povídka, postava, děj divadlo: dějství, herec - výtvarný doprovod: ilustrace, ilustrátor |
OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích
Vv - ilustrace, ilustrátoři
Pč - modelace pohádkových postav, jemná motorika
ČS - příroda, rodina, děti v literatuře (Děti Bullerbinu)
M - správné tvary číslic, úprava slovních úlohtvoření písemných otázek a odpovědí
Čj - představení, pozdrav |
||||||
Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh): návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana - příspěvky do školního časopisu
|
|||||||||
4. třída |
|||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||||||
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová
- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
- rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
- píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách uvnitř sl.
- určuje slovní druhy plnovýznamových slov a
- využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu
- vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
- odlišuje větu jednoduchou a souvětí,
- vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti
- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
- vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním
- píše správné tvary písmen a číslic správně spojuje písmena i slabiky
- kontroluje vlastní písemný projev
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
- volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
- rozlišuje různé typy uměleckých i neuměleckých textů |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák - porovnává význam slov
- všímá si spisovné podoby slov
- zná stavbu slov
- uvědoměle používá vyjmenovaná slova
- určuje slovní druhy naučí se pádové otázky
- skloňuje podstatná jména
- užívá správně vzory podstatných jmen
časuje slovesa
- seznámí se se shodou podmětu s přísudkem
- rozlišuje větu jednoduchou a souvětí
- pracuje s holou větou
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- sestavuje osnovu projevu a člení texty na odstavce
- používá různé druhy popisů
- sestavit text SMS
- umí výstižně a stručně telefonovat, poslechnout vzkaz na záznamníku
- napíše správně dopis a adresu
- vyjadřuje se v jednoduchých formách společenského a úředního styku
- udržuje správné hygienické a pracovní návyky
- píše písmena a číslice podle normy psaní v přirozené velikosti a liniatuře a dodržuje sklon písma
- uplatňuje svůj osobitý rukopis
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- čte plynule a správně
- prokazuje porozumění textu a využívá poznatků a pocitů z četby, z poslechu pořadu, z divadelního, či televizního představení
- vyhledává informace v učebnicích, dětských encyklopediích
- učí se rozumět literárním pojmům - bajka, přirovnání, zosobnění, dramatizace, próza, poezie, encyklopedie v praxi
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
- nauka o slově - hlásková podoba slova - význam slova - slova mnohoznačná - slova spisovná a nespisovná, citově zabarvená
- stavba slov- kořen, přípona, předpona - vyjmenovaná slova - slovní druhy - předložky a předpony - pádové otázky - vzory podstatných jmen - infinitiv sloves - určité slovesné tvary - stavba věty - podmět, přísudek
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- členění projevu - vypravování - dějové složky - popis rostlin, zvířat, věcí - formy společenského styku - psaní dopisů s jednoduchým obsahem - pozvánka, oznámení a podobně - zápisy do sešitů, poznámky - výpisy údajů ze slovníku - popis postupu děje, činnosti, místnosti apod.
Poezie: - básně, přirovnání, zosobnění, lyrika (píseň), epika, rytmus básní
Próza: - pověst, povídka, postava hlavní a vedlejší, děj
Divadlo: dějství, herec, konflikt a jeho řešení
Film: - druhy filmu, inscenace
Výtvarný doprovod: - ilustrace, ilustrátor
- kulturní život regionu - významní autoři
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- zdokonalení čtení - práce s textem - správné a plynulé čtení uměleckých a naučných textů se správným přízvukem a intonací - uvědomělé rychlé čtení - čtení tiché - reprodukce textu - odlišení verše od prózy, recitace - kniha - proč a o čem čteme, literární postavy, ilustrace, vydání stejných knih - rozhlasové a televizní pořady - hrdinové dětských seriálů - návštěvy divadel a filmů |
OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích
Vv - ilustrace, ilustrátor, plakát návštěva výstavy
Pč- tvoření z přírodních materiálů tematické práce v návaznosti na učivo
ČS - historie národní (Staré pověsti české) popisy přírodních krás, míst ČR
Čj - porovnání, popis věcí, osob, zvířat |
||||||
Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh): návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana popis a poznávání koutů ČR - účast na škole v přírodě - příspěvky do školního časopisu |
5. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák
- určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu
- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
- zvládá základní příklady syntaktického pravopisu
- užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
- užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
- rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
- volně reprodukuje text podle svých schopností,
- tvoří vlastní literární text na dané téma
- při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Žák
- využívá jazyka k ústnímu i písemnému
- dorozumívání ve škole i v běžném životě
- rozeznává podstatná jména a slovesa
- užívá průběžně spisovnou výslovnost i pravopis
- pracuje s Pravidly českého pravopisu
- prohlubuje znalost shody podmětu s přísudkem
- vhodně spojuje slova i věty
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- využívá jazyka k ústnímu i písemnému dorozumívání ve škole i v běžném životě
- rozeznává podstatná jména a slovesa
- využívá přídavná jména v projevu ústním i písemném
- poznává základní pravidla interpunkce a využívá je
- pracuje s Pravidly českého pravopisu
- orientuje se v encyklopediích - rozšiřuje si slovní zásobu
- rozpozná manipulaci v reklamě
- uplatňuje svůj osobitý rukopis
- poradí si v běžném společenském styku
- vyjadřuje se v jednoduchých formách společenského a úředního styku
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- hovoří souvisle o přečteném textu a vyjadřuje své názory a pocity
- odlišuje vyprávění literární od faktického
- vyhledává informace ve slovnících
- orientuje se v nabídce dětské literatury
- využívá pro vlastní četbu školní a městskou knihovnu
- užívá literární pojmy
- zaznamenává si zajímavé myšlenky
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
- stavba slova - odvozování příponami, předponami - části slova; předpona, přípona, kořen - předložky s, z - skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně - dělení slov na konci řádku - pravopis i/y ve vyjmenovaných slovech
Slovní druhy: - mluvnické kategorie u podstatných jmen rod, číslo, pád a vzor - druhy přídavných jmen - tvrdá a měkká - určování sloves - osoba, číslo, čas, způsob Zájmena; osobní
Číslovky; neurčité a určité
- podmět vyjádřený a nevyjádřený - shoda přísudku s podmětem - věta jednoduchá a souvětí - interpunkce v řeči přímé - přímá řeč v knížkách pro děti - popisy předmětů a osob z televizního vysílání - tvořivé texty ve školním časopisu
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
- reprodukce jednoduchých textů vypravování - popis předmětu, děje, pracovního postupu - dopis - tiskopisy
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
- práce s textem - výrazné, plynulé čtení - studijní čtení naukových textů - předčítání, recitace - reprodukce textu - hlavní myšlenka literárního díla nebo ukázky - veršovaná poezie - poetická próza - předčítání z časopisů určených dětem - besedy o knihách a televizních pořadech - literární postavy - ilustrace různých výtvarníků - různá vydání knih - rozhlasové a televizní vysílání - divadelní představení
Poezie: - lyrika, epika, bajka
Próza: - čas a prostředí děje, hlavní a vedlejší postavy, autor
Divadlo: - konflikt a jeho řešení, komické a tragické
Film: - loutkový, kreslený, hraný televizní inscenace, scénář
- kulturní život v regionu |
OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích
MED kritické čtení a vnímání mediálních sdělení pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě, rozlišování zábavných, bulvárních prvků ve sdělení od informativních a společensky významných
MED - tvorba mediálního sdělení tvorba mediálního sdělení pro školní časopis
Vv - ilustrátor, ilustrace, plakát, hodnocení, ilustrace pro školní časopis
Pč - hodnocení výstav, vlastní pocity
ČS - historie, popisy přírodních krás, místa ČR a Evropy
M - odborné vyjadřování
Cj - porovnávání různých kultur |
Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh): návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana příspěvky do školního časopisu popis a poznávání koutů ČR - účast na škole v přírodě exkurse a výstavy
|
6. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a dalšími jazykovými příručkami |
- užívá jazykové příručky a zvládne pracovat s odborným textem
- neustále si prohlubuje poznatky o vhodných jazykových prostředcích |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA |
MPV – D/ vznik a vývoj řeči
MPV – VV/písmo |
|
|||
Komunikace, jazyk a jeho útvary - jazyková norma a kodifikace - kultura jazyka, kultura řeči, spisovný jazyk - nářečí a nadnářeční útvary - původ a základy vývoje češtiny - jazykové příručky
|
|||
Zvuková stránka jazyka - hláskosloví, hláska a písmeno, - spisovná výslovnosti - slovní přízvuk, větná melodie, - důraz, tempo, pauzy
|
|||
Nauka o slově - tvoření slov - slovní zásoba - stavba slov, slovotvorné, morfematické rozbory - střídání hlásek při tvorbě slov |
|||
- v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický ve větě jednoduché a méně složitých souvětích
- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci |
- využívá svých znalostí o slovních druzích
- rozlišuje gramaticky správné tvary slov/vzory podstatných, přídavných jmen, koncovky sloves, zájmena, číslovky |
Pravopis slova - pravopis zdvojených souhlásek - pravopis skupin mně/mě, bje/bě, pě, vje/vě - pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze- - pravopis předložek s/se, z/ze - pravopis i/y a í/ý - pravopis i/y u shody přísudku s podmětem - pravopis i/y u shody přísudku s několikanásobným podmětem |
|
- rozlišuje podstatná jména konkrétní, abstraktní, pomnožná, hromadná, látková, obecná a vlastní
- rozlišuje přídavná jména měkká, tvrdá a přivlastňovací včetně jmenných tvarů |
- pracuje s různými typy podstatných jmen, rozeznává je
- pracuje s různými typy přídavných jmen
- přiřazuje je ke vzorům a používá je v praxi |
Tvarosloví Slovní druhy:
Podstatná jména: - druhy podstatných jmen - skloňování podstatných jmen - pravopis podstatných jmen - odchylky od vzorů
Přídavná jména: - druhy přídavných jmen - skloňování přídavných jmen - stupňování přídavných jmen
Zájmena: - druhy zájmen - skloňování zájmen - tvary zájmen já, ten, náš, váš, on, ona, ono, můj, svůj
Číslovky: - druhy číslovek - pravopis číslovek
Slovesa: - mluvnické významy sloves - slovesný způsob a čas |
|
- rozlišuje významové vztahy ve větě jednoduché a souvětí
- rozlišuje základní a rozvíjející větné členy a určuje je |
- vytváří vzorce jednoduchých souvětí - nachází spojovací výrazy
- rozeznává bez obtíží větné členy |
Skladba - stavba vět
Základní větné členy: - podmět - přísudek
Rozvíjející větné členy: - předmět, - příslovečné určení, místa, času, způsobu - přívlastek shodný, neshodný
- věta jednoduchá - souvětí - tvorba vět |
|
- ústně i písemně zvládá přímou i nepřímou řeč
|
- nezaměňuje přímou a nepřímou řeč
|
Přímá a nepřímá řeč |
|
- dorozumívá se kultivovaně, volí výstižně jazykové prostředky vhodné pro danou komunikační situaci
- uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel |
- odliší spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího
- samostatně vytváří koherentní text/sestaví jednoduchou zprávu a oznámení, nastylizuje osobní dopis s vypravováním |
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA |
OSV – rozvoj schopností poznávání, komunikace
MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
MPV – využití poznatků z F, Př, Z
MPV – informatika
MED – práce v realizačním týmu |
Vypravování - reprodukce úryvku - práce s textem
Popis - popis předmětu - popis osoby - popis dějový a popis pracovního postupu
Práce s informacemi: Zpráva Oznámení Dopis Výpisky a výtah Encyklopedická hesla Reklama a propagační texty
- vlastní písemný projev |
|||
- uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popíše strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje hlavní myšlenky
- vyhledává informace v různých typech katalogů v knihovně a v dalších informačních zdrojích
- čte plynule s porozuměním textu, recituje báseň |
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby a názory na umělecká díla
- dokáže se orientovat v knihovně a pracuje s informacemi
- obohacuje vlastní jazykovou kulturu |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA |
OSV – rozvoj schopností poznávání
MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
MPV – D,Z, VV |
Tvořivé činnosti s literárním textem - přednes - volná reprodukce - záznam a reprodukce hlavních myšlenek textu - interpretace textu - dramatizace - vytváření vlastních textů
Tematické celky:
- Svět fantazie: mýty, báje, legendy, pohádky, pověsti - Česká literatura 19.stol. - Dobrodružná literatura, zvířecí hrdina - Humoristická literatura - Vědeckofantastická literatura |
|||
|
|||
Integrovaná tematická výuka |
|||
Pravěk – starověk: odívání /D, VV, informatika/ Předvánoční tradice – popis a vytváření výrobků /VV, D, OV/ Prázdninová dobrodružství – dopis z prázdnin / VV, OV, Z/ Soutěže: 1. Nejlepší moderátor (komentované události) 2. Hlasatel (jazykolamy) 3. Pozorný čtenář |
|||
|
|||
Projekt: |
|||
Týden mediální techniky / informatika, mediální výchova, VV / Co rádi čteme /čtenářský deník – beseda při čaji a knihách |
|||
|
|||
Exkurze / varianty/: |
|||
Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program /účast v dětské porotě/ Památky spojené s pověstmi na území města Ostrova / OV, VV, HV/ Michalská pouť + doprovodný program /regionální oslavy/ Pověst o založení lázeňského města – Karlovy Vary … / regionální pověsti/ |
|||
7. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- rozpoznává slovní druhy, slova ohebná a neohebná, určuje mluvnické kategorie
- prakticky užívá tvary slov v ústním a písemném projevu |
- využívá znalostí o podstatných jménech konkrétních, abstraktních v projevu ústním i písemném
- nepoužívá nadbytečně zájmena ukazovací ve svém projevu a rozlišuje vhodné užívání zájmen vztažných
- volí nejvhodnější předložky a spojky v souvětích |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA |
OSV – rozvoj schopnosti poznávání |
Tvarosloví Slovní druhy:
Podstatná jména: - skloňování vlastních jmen: názvy osob, názvy zeměpisné - osobní vlastní jména - zeměpisná jména - tvary pro označení některých částí těla - víceslovné vlastní názvy
Přídavná jména: - jmenné tvary přídavných jmen
Zájmena: - skloňování vztažných zájmen
Číslovky
Slovesa: - obtížnější slovesné tvary - přítomné tvary sloves typu krýt, kupovat, past, dokázat, plakat - přítomné tvary 3. os. mn. č. a tvary rozkazovacího způsobu sloves typu prosit, trpět, sázet - příčestí činné sloves typu tisknout, minout, začít - Infinitiv sloves typu péci, moci - slovesný rod činný a trpný
Příslovce: - tvoření příslovcí - stupňování příslovcí
Pravopis - pravopis i/y a í/ý - pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze- - pravopis souhláskových skupin |
|||
- rozliší a příklady v textu doloží nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpozná přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
|
- respektuje při písemném dělení slov kořeny slov prohlubuje své poznatky o shodných jazykových prostředcích při písemné i ústní komunikaci
|
Nauka o slově - význam slov - věcný význam, sousloví a rčení - slova jednoznačná a mnohoznačná - synonyma, homonyma a antonyma - odborné názvy - slovní zásoba a tvoření slov - obohacování slovní zásoby - odvozování - skládání - zkracování
Pravopis - shoda přísudku s podmětem |
|
- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
- v písemné projevu zvládá pravopis včetně jednoduchých pravidel |
- orientuje se v různých typech vět
- určuje vedlejší věty i větné členy
- ovládá interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí
- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební |
Skladba - vyty s podmětem a bez podmětu - větný ekvivalent
Základní větné členy: Přísudek - druhy - vedlejší věta přísudková Podmět - druhy - vedlejší věta podmětná
Rozvíjející větné členy: Předmět - vedlejší věta předmětná Příslovečné určení - druhy - vedlejší věty příslovečné Přívlastek - druhy - vedlejší věta přívlastková Doplněk - vedlejší věta doplňková
- větné členy několikanásobné - tvoření vět - stavba textová |
MPV – cizí jazyky |
|
|
|
|
- reprodukuje náležitě věcný i odborný text, vyhledává klíčová slova a shrne hlavní myšlenky
- rozliší subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
- komunikuje s vrstevníky i dospělými pomocí vhodných jazykových prostředků
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností |
- prohlubuje poznatky o vhodných jazykových prostředcích v různých komunikačních situacích
- sestaví vlastní životopis
- sepíše žádost |
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA |
MPV – naukové předměty, informatika, VV, OV
OSV – mezilidské vztahy |
Písemný projev: Vypravování Popis Životopis Práce s informacemi
Tvořivé činnosti s literárním textem - přednes, volná reprodukce, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace - dramatizace textu, vytváření vlastních textů, vlastní výtvarný doprovod |
|||
- rozpozná základní rysy výrazného individuálního stylu autora
- uvědomuje si význam literatury minulosti a současnosti a odkazu starší literatury pro současnost
- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele |
- Pracuje s literárním textem
- rozumí literárním pojmům -- chápe smysl kulturních akcí
- přiřazuje literární text k příslušnému žánru a uvádí pro něj typické autory |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA |
MPV – VV, HV, D, OV, Z |
Tematické celky: - V krajinách fantazie - O přátelství a lásce - Staré příběhy a pověsti (věčná inspirace - Nikdy se nevzdávej (souboje, prohry, vítězství) - Jak jsem potkal lidi - S úsměvem jde všechno líp |
|||
|
|||
Integrovaná tematická výuka |
|||
Starší česká literatura do 17. století (D, VV, OV) Umělecké dílo – popis vlastního uměleckého díla (VV, OV) Soutěže: 1. Největší jazykovědec (slovní zásoba a tvoření slov) 2. Recitační soutěž 3. A-Z kvíz 4. Pozorný čtenář |
|||
|
|||
Projekt: |
|||
Týden s husity – odívání, písně, zbraně (D, Z, VV, HV, PČ) Životopisy slavných (informatika, D, Z, PŘ, M, F, OV) Webové stránky (informatika) Po stopách slavných osobností karlovarského regionu (D, OV, HV, VV, informatika) |
|||
|
|||
Exkurze / varianty/: |
|||
Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program Památky spojené se slavnými osobnostmi karlovarského regionu (OV, HV, VV, D) Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav Nejstarší literární památky, Bible, židovské pověsti (Praha – Staré město, synagogy, židovské muzeum, hřbitov, chrám sv. Víta) Památník národního písemnictví (Praha) Podkrkonoší – kolébka našich význačných spisovatelů … |
8. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova a rozumí jejich významu
- pracuje s různými typy slovníků a jazykových příruček a orientuje se v nich
- orientuje se ve slovanských jazycích
|
- rozumí slovům cizího původu a dokáže je nahradit slovy domácími
- běžně užívá jazykové příručky a vyhledává jevy v různých typech slovníků
- má přehled o slovanských jazycích a útvarech českého jazyka
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA |
OSV – rozvoj schopnosti poznávání
OSV – mezilidské vztahy
OSV – kreativita |
Obecné poučení o jazyce - vývoj češtiny - slovanské jazyky - čeština jako slovanský jazyk - rozvrstvení národního jazyka
Nauka o slově - obohacování slovní zásoby - slova přejatá (výslovnost) - víceslovná pojmenování
Pravopis: - pravopis jmen a sloves
Tvarosloví Slovní druhy:
Podstatná jména: - skloňování obecných jmen přejatých - skloňování jmen řeckého a latinského původu
Přídavná jména: - skloňování přídavných jmen - přivlastňovací přídavná jména pro označení rodin
Zájmena: - skloňování zájmena týž / tentýž
Číslovky
Slovesa: - slovesa být/jíst/vědět - slovesný vid, slovesa dokonavá a nedokonavá - využití různých slovesných tvarů
Příslovce
Předložky: - předložky z- / s- - předložky původní a nepůvodní
Spojky: - spojky jednoslovné a víceslovné - spojky souřadicí a podřadicí
Částice: - úkoly částic ve větě
Citoslovce
|
|||
- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
- dovede komunikovat ústně i písemně za použití složitějších souvětí
- v písemném projevu zvládá pravopis včetně jednoduchých pravidel |
- bezpečně pozná druh souvětí věty hlavní a vedlejší a určuje vztahy mezi nimi
- využívá svých znalostí o významovém poměru mezi souřadně spojenými hlavními větami při komunikaci
- orientuje se v různých typech vět
- určuje hlavní, vedlejší věty i větné členy
- ovládá interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí
- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební |
Skladba - věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty - základní větné členy - podmět - přísudek
- rozvíjející větné členy: - předmět - příslovečné určení (druhy) - přívlastek (druhy) - doplněk
- stavba věty jednoduché - rozbor věty na větné členy - několikanásobné větné členy - významové poměry mezi členy několikanásobného větného členu - přístavkový vztah - souvětí podřadné a souřadné - věty hlavní a věty vedlejší - druhy vět vedlejších - rozbor souvětí - psaní čárek v souvětí |
|
- odlišuje spisovný a nespisovný projev a jazykové prostředky používá vhodně vzhledem ke komunikačnímu záměru
- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem, nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a zájmů
- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně používá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
- využívá základy studijního čtení
- formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně a s oporou o text přednese referát |
- převádí text z nespisovné podoby jazyka do spisovné
- vyjádří postoj a názor odpovídajícími stylistickými a jazykovými prostředky
- používá vhodné jazykové prostředky pro výklad, úvahu a ostatní stylistické útvary
- odlišuje prvky vypravování, líčení, popisu |
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA |
OSV – mezilidské vztahy
MPV – OV |
Písemný projev: - subjektivně zabarvený popis Charakteristika
- odborné slohové postupy Výklad
Referát a recenze
- subjektivní písemný projev Úvaha
- písemnosti:
Přihláška
Objednávka
Pozvánka
Žádost
|
|||
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených základů literární teorie
- uvádí základní literární směry v české a světové literatuře
- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování |
- uceleně reprodukuje přečtený text, porozumí mu, orientuje se v něm a přiřadí jej k literárnímu žánru
- rozumí významu a smyslu literárního textu
- dokáže charakterizovat jednotlivé literární žánry |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA |
MPV – VV, HV, D, Z OSV – hodnoty, postoje, praktická etika |
Tematické celky:
- Nestárnoucí literatura - Z literatury 19. stol. - Smutky, strasti, svízele - Humor - Chvála jazyka - Jiné světy
|
|||
|
|||
Integrovaná tematická výuka |
|||
Objevy a vynálezy 19. a 20. století (D, F, CH, VV, HV, informatika) Výtvarné směry konce 19. a na počátku 20. století (D, VV, OV) Osobnosti české literatury a jejich význam v historii (D, F, CH, Z, PŘ, M, VV, HV) Soutěže: 1. Cizinec v Čechách (cizí slova v praxi) 2. Recitační soutěž 3. A-Z kvíz 4. Pozorný čtenář |
|||
|
|||
Projekt: |
|||
Průvodce po naší vlasti (D, Z, VV, HV) Náš rok – kalendář s vlastními texty a obrázky (VV, informatika) Webové stránky naší třídy (informatika) Po stopách slavných osobností (D, Z, OV, HV, VV, informatika) Týden světových jazyků (CJ, Z, OV, HV, VV, informatika) |
|||
|
|||
Exkurze / varianty/: |
|||
Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav Po stopách Stříbrného větru a putování Josefa Švejka Krajem Chodů a šumavských lidových hrdinů Tradice Národního divadla a jeho velikáni Památník národního písemnictví (Praha) Osobní zkušenosti spisovatelů za 2. světové války (Terezín, Lidice) |
9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití, spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
- využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
- samostatně pracuje s různými typy slovníků a jazykových příruček a orientuje se v nich
- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
|
- užívá frekventovaná přejatá slova (včetně skloňování)
- dbá na kladení správného přízvuku u slov a vět
- pracuje s odborným textem, orientuje se v jazykových a v encyklopedických příručkách
- správně skloňuje a stupňuje přídavná jména, používá správně tvary zájmen a číslovek (včetně pravopisu), rozeznává a vhodně používá neohebná slova, ovládá mluvnické kategorie sloves
- využívá různé slovní druhy vhodné jako spojovací výrazy ve větě jednoduché a v souvětí
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA |
OSV – rozvoj schopnosti poznávání
OSV – mezilidské vztahy
OSV – kreativita |
Obecné poučení o jazyce - vznik a vývoj jazyka - útvary českého jazyka - jazyk a komunikace
Zvuková stránka jazyka - zásady spisovné výslovnosti - výslovnost samohlásek - výslovnost souhlásek a jejich skupin - modulace řeči, intonace - členění souvislé řeči
Nauka o slově - tvoření slov - stavba slov, slovotvorný rozbor - význam slova - slova podřazená, nadřazená, souřadná - slova jednoznačná, mnohoznačná
Tvarosloví - slovní druhy
Podstatná jména: - skloňování cizích vlastních jmen - skloňování obecných jmen přejatých - osobní vlastní jména - zeměpisná jména
Přídavná jména: - skloňování - tvoření
Zájmena - skloňování
Číslovky - skloňování
Slovesa - slovesa a jejich tvary - tvoření slovesných tvarů - kmen přítomný a minulý - slovesné třídy a vzory - přechodníky
|
|||
- dovede komunikovat ústně i písemně za použití složitějších souvětí
- v písemném projevu zvládá ve větě jednoduché i v souvětí lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický pravopis včetně pravidel
|
- nezapomíná na grafické odlišení vět, přímé řeči, má přehled o členění složitého souvětí
- proniká do logiky skladby českého jazyka využívá znalostí o oslovení vsuvce, větě neúplné, dbá na ustálený pořádek slov
- respektuje interpunkci i ve větších stylistických projevech
- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební
|
Skladba - stavba větná - větné členy rozvíjející, základní a vztahy mezi nimi - tvoření vět - věta a souvětí - čárka v souvětí - větné rozbory, druhy vedlejších vět - český slovosled a jeho zásady
Pravopis - pravopis související se stavbou slov - psaní i/y - psaní souhláskových skupin - pravopis skupin mně/mě, bje/bě, pě,vje/vě - pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze- - pravopis předložek s/se, z/ze - pravopis i/y a í/ý - pravopis i/y u shody přísudku s podmětem - pravopis i/y u shody přísudku s několikanásobným podmětem - pravopis cizích slov - pravopis psaní velkých písmen ve vlastních jménech a názvech - pravopis koncovek jmen a sloves
|
|
- odlišuje spisovný a nespisovný projev a jazykové prostředky používá vhodně vzhledem ke komunikačnímu záměru
- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem, nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a zájmů
- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně používá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
- využívá základy studijního čtení
- formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně a s oporou o text přednese referát
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených základů literární teorie |
- převádí text z nespisovné podoby jazyka do spisovné
- vyjádří postoj a názor odpovídajícími stylistickými a jazykovými prostředky
- používá vhodné jazykové prostředky pro výklad, úvahu a ostatní stylistické útvary
- odlišuje prvky vypravování, líčení, popisu
- uceleně reprodukuje přečtený text, porozumí mu, orientuje se v něm a přiřadí jej k literárnímu žánru |
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA |
MED – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
MED – vnímání autora mediálních sdělení
MPV – VV, HV Informatika, D, OV, naukové předměty
OSV – hodnoty, postoje, praktická etika
|
- slohotvorní činitelé - obecné poučení o slohu - obecné poučení o jazykových prostředcích - obecné poučení o stylistických prostředcích - rozdíl mezi mluveným a psaným projevem
Mluvený projev (text) - zásady dorozumívání - zásady kultivovaného projevu - komunikační žánry - připravený a nepřipravený projev - referát, diskuze
Psaný projev (text): - diskuze, referát - pozvánka - objednávka - slohové postupy a útvary užívané v různých komunikačních situacích - vypravování - popis a charakteristika - tiskopisy - úvaha - proslov
Publicistické útvary: - fejeton, - reportáž, - rozhovor, - komentář - přesvědčování a manipulace - media |
|||
- rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
- uvádí základní literární směry v české a světové literatuře, uvádí významné představitele
- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i v jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
- rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní svůj názor doloží argumenty |
- rozumí významu a smyslu literárního textu
- dokáže charakterizovat jednotlivé literární žánry
- má přehled o významných představitelích české a světové literatury |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA |
MPV – HV, VV, D, OV, Z |
Způsoby interpretace literárních a jiných děl
Základy literární teorie a historie - struktura a jazyk literárního díla
Literární druhy a žánry - žánry lyrické, epické dramatické v proměnách času - hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé
Tematické celky - Literatura 2. pol. 19. století - Česká a světová literatura 1. pol. 20. století - Poezie mezi světovými válkami - Próza mezi světovými válkami - Divadlo mezi válkami - Literatura v boji proti fašismu - Doba 2. světové války - Pováleční autoři - Láska a přátelství - Literatura faktu - Literární brak – konzumní a hodnotná - Pohádky nejen pro malé děti - Humor v literatuře - Současná literatura |
|||
Integrovaná tematická výuka |
|||
Objevy a vynálezy 19. a 20. století (D, F, CH, VV, HV, informatika) Osobnosti české literatury a jejich význam v historii (D, F, CH, Z, PŘ, M, VV, HV) Soutěže: 1. Cizinec v Čechách (cizí slova v praxi) 2. Recitační soutěž 3. A-Z kvíz 4. Pozorný čtenář |
|||
|
|||
Projekt: |
|||
Hudební toulky minulostí (D, Z, VV, HV) Náš rok – dokumenty v životě člověka (VV, OV, informatika) Webové stránky naší třídy (informatika) Po stopách válečných událostí (D, Z, OV, HV, VV, informatika) Horoskopy, horoskopy … (OV, VV, informatika, D, Z) |
|||
Exkurze / varianty/: |
|||
Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav Po stopách Stříbrného větru a putování Josefa Švejka Krajem Chodů a šumavských lidových hrdinů Tradice Národního divadla a jeho velikáni Památník národního písemnictví (Praha) Osobní zkušenosti spisovatelů za 2. světové války (Terezín, Lidice) |