5.1.1. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Český jazyk a literatura patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Osvojení českého jazyka a jeho jazykových prostředků je základem pro kvalitní jazykové vzdělávání. Vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují úspěšné osvojování poznatků v dalších oblastech vzdělávání, otevírá mu cestu k sebepoznání a životním motivacím. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura má komplexní charakter, pro přehlednost je však členěn do tří složek.

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů:

-komunikační a slohová výchova

-jazyková výchova

-literární výchova

 

Formy a metody výuky:

  Mimo běžné vyučovací hodiny (práce ve dvojicích, ve skupinách, práce se slovníky, odbornou literaturou, digitální technikou apod.) budou zařazovány návštěvy divadel a kulturních představení (spolupráce se ZUŠ Ostrov), návštěvy Městské knihovny, besedy se spisovateli a filmovými tvůrci v rámci Filmového festivalu Oty Hofmana, návštěvy akcí dle nabídky Domu kultury apod.

 

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

9 hodin týdně

- jednotlivé složky českého jazyka se prolínají

- ve 2. ročníku

10 hodin týdně

- 5 hodin jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 4 hodiny literární výchovy

- ve 3. ročníku

9 hodin týdně

- 5 hodin jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 3 hodiny literární výchovy

- ve 4. ročníku

8 hodin týdně

- 4 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 3 hodiny literární výchovy

- v 5. ročníku

7 hodin týdně

- 4 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy

- v 6.ročníku

5 hodin týdně

- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy

- v 7.ročníku

4 hodiny týdně

- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 1 hodina literární výchovy

- v 8.ročníku

5 hodin týdně

- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 2 hodiny literární výchovy

- v 9.ročníku

4 hodiny týdně

- 2 hodiny jazykové výchovy, 1 hodina slohové a komunikační výchovy, 1 hodina literární výchovy

 

  Toto rozvržení učiva není závazné, lze jej měnit podle potřeby, či kombinovat, možné jsou i hodiny dělené např. pro práci s žáky s SPU nebo talentovanými žáky či při přípravě na zkoušky na gymnázium v pátém a 9.ročníku.

 

Začlenění průřezových témat:

OSV

- rozvoj schopností poznávání 1., 6.-9.ročník

- komunikace 2. – 5. ročník, 6.- 9.ročník

- mezilidské vztahy 7.- 9.ročník

- kreativita 8.- 9.ročník

- hodnoty, postoje, praktická etika 8.- 9.ročník

MED

- kritické čtení a vnímání mediálních sdělení 5. a 9.ročník

- tvorba mediálního sdělení 5.ročník

- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality 6. a 9.ročník

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení:

  rozvíjet pozitivní vztah k mateřskému jazyku jako bohatému mnohotvárnému prostředku k získávání a předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů pomoct dětem pochopit jazyk jako důležitý a nezbytný nástroj celoživotního vzdělávání

 

Kompetence k řešení problémů:

  vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření

 

Kompetence komunikativní:

  naučit žáky zvládnout běžná pravidla mezilidské komunikace daného kulturního prostředí a rozvíjet v nich pozitivní vztah k jazyku v rámci interkulturní komunikace vést žáky k individuálnímu prožívání slovesného uměleckého díla, ke sdílení čtenářských zážitků, rozvíjet v nich pozitivní vztah k literatuře i k dalším druhům umění založených na uměleckém textu a rozvíjet emocionální a estetické vnímání

 

Kompetence sociální a personální:

  naučit žáky získávat sebedůvěru při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama

 

 

Kompetence občanské:

  vštípit žákům chápání jazyka jako svébytného historického jevu, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa, a tedy jako důležitého sjednocujícího činitele národního společenství

 

Kompetence pracovní:

  rozvíjet u žáků pozitivní vztah k mateřskému jazyku a pomoci jim pochopit jazyk jako zdroj pro další rozvoj osobního i kulturního bohatství a všech dovedností a znalostí využít při plnění konkrétních úkolů např. na projektech, či při skupinové práci

 

Kompetence digitální :

naučit využívat digitální technologie ke zkvalitnění práce, vytvářet a upravovat digitální obsah napsaného textu i mluvnicky správně, komunikovat v digitálním prostředí s ohledem na nebezpečí, kriticky hodnotit sdělení a informace

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Český jazyk

1. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, čtení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky

- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

píše správné

tvary písmen a číslic

 

-správně spojuje písmena i slabiky

 

-kontroluje vlastní písemný projev

 

 

-zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním

 

- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti

 

- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti

 

- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

 

- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností

 

- porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- spisovně se vyjadřuje z hlediska slovní

zásoby, gramatické správnosti a kultury

 

- mluveného projevu odpovídající

možnostem žáka 1. ročníku

 

- rozlišuje věty, slova, slabiky, hlásky (písmena)

 

- srozumitelně mluví, uvědoměle čte

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- píše správné tvary písmen a číslic ve

větší velikosti a liniatuře;

 

- píše a spojuje písmena, slabiky a slova, interpunkci, znaménka;

 

- dodržuje správné pořadí písmen a úplnost

slova;

 

- převádí slova a věty z podoby mluvené

do podoby psané;

 

- dodržuje čitelnost a úhlednost psaného

projevu při zachování základních hygienických a pracovních návyků

 

- plynule čte jednoduchý text s porozuměním

 

- učí se správně dýchat, volí vhodné tempo

řeči

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynule čte jednoduchý text s porozuměním

 

- recituje kratší básnický text

 

- zná některé říkanky

 

- orientuje se v textu Slabikáře, čítanky

a jiného textu pro děti

 

- všímá si ilustrací literárních děl pro děti

 

- zná některý dětský časopis

 

- porozumí přiměřeným pokynům

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

 

- věta, slovo, hláska

- písmeno malé a velké, tištěné, psané

- tečka, čárka, dvojtečka, otazník, vykřičník, pomlčka,

- hlasité a tiché čtení

- článek, nadpis, řádek, odstavec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

 

- činnosti a přípravné cviky pro uvolňování ruky k psaní

- základní hygienické návyky: sezení, držení tužky, umístění sešitu a jeho sklon, hygiena zraku,

- zacházení s grafickým materiálem

- psaní jednotlivých prvků písmen a číslic (čáry, oblouky, zátrhy, ovály, kličky, vlnovky)

- orientace v liniatuře, individuální použití pomocné liniatury

- kvalitativní znaky písma

- poznávání psaní a osvojování písmen, slabik, slov

- psaní krátkých slov a jednoduchých vět

- opisování podle předlohy,

- přepisování, diktát,

- auto-diktát psaní velkých počátečních písmen vlastních

jmen a prvního slova věty

- vytváření základů rukopisu: čitelnost, úhlednost, celková úprava písemného projevu

- uvědomělé čtení snadných slov a krátkých vět

- prosba, poděkování, omluva, poděkování

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- výcvik čtení - přípravná cvičení sluchová a zraková, správné čtení slabik a uvědomělé čtení snadných slov a krátkých vět se zřetelnou spisovnou výslovností

- hlasité čtení ukázek ze Slabikáře, čítanek, časopisů a knih pro děti

- poslech literárních textů pro děti, hádanky, říkadla, přísloví, rozpočitadla, básně pro děti,

- přednes říkadel a krátkých

básní, vyprávění, pohádka

- poznáváme postavy pohádek a

- seznamujeme se s postavami povídky ze života dětí

- hodnotíme vlastnosti postav

- vyjadřujeme své pocity z četby

- učíme se porozumět pojmům a výrazům při praktické činnosti: říkadla, rozpočitadla, hádanka, pohádka, báseň, loutkové divadlo,

spisovatel, kniha, časopis, ilustrace

- co rádi posloucháme, co rádi čteme

- ukázky vlastní četby

 

OSV - rozvoj schopností poznávání

 

OSV - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovednosti zapamatování

 

Vv – linie a uvolňování ruky

 

Hv -říkadla, rytmizace, intonace řeči, poslech

 

Pč - manipulace s drobnými předměty, uvolňování ruky,

modelace písmen

 

ČS - vyjadřování

 

M - tvoření otázek a odpovědí ve slovních úlohách

Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh):

návštěva divadla, návštěva filmového představení, první společná návštěva Městské knihovny zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii

- příspěvky do školního časopisu

 

2. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy

- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves

 

- rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření

 

- volí vhodné jazykové

i zvukové prostředky

 

- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova

 

- člení slova na hlásky

 

- odlišuje dlouhé a krátké

samohlásky

 

- odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech; dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě mě - mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování

 

- porovnává a třídí slova podle zobecněného významu - děj, věc, okolnost, vlastnost

 

- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- vyhledává v textu slova příbuzná

 

- respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru

 

- píše správné tvary písmen a číslic

 

- správně spojuje písmena i slabiky

 

- kontroluje vlastní písemný projev

 

- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním

 

- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

 

- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností

 

- rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších

 

- odlišuje pohádku od ostatních vyprávění

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- používá spojky v souvětí i větě jednoduché

 

- pracuje s větou jako jednotkou projevu

 

- dodržuje pořádek slov ve větě

 

- rozeznává věty podle postoje mluvčího

 

- orientuje se v rozdělení hlásek, tvoření slabik (dělení slov jednoduchých)

 

- dodržuje správnou výslovnost a psaní skupin dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě

 

- píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

 

- rozlišuje obecná a vlastní jména

 

- poznává podstatná jména a slovesa

 

- rozlišuje obecná a vlastní jména

 

- průběžně se seznamuje s pravopisem jmen

 

- poznává významy slov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- učí se respektovat základní formy společenského styku

- cvičí se ve schopnosti vypravovat a popisovat

 

- píše písmena a číslice podle normy psaní v přirozené velikosti a liniatuře

 

- dodržuje sklon písma, správně spojuje písmena, slabiky

 

- zachovává rozestup písmen

 

- píše jednoduchý text

 

- správně užívá velká

písmena ve slovech i ve větě a diakritická znaménka

 

- dodržuje požadavky na čitelnost, úhlednost, celkovou úpravu projevu a hygienické a pracovní návyky, učí se psát adresu a přání

 

- učí se správně dýchat

 

- volí vhodné tempo řeči

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynule čte s porozuměním

 

- recituje báseň

 

 

- domýšlí jednoduché příběhy, převypravuje

příběh, orientuje se v textu čítanky a v jiném textu pro děti

 

- všímá si spojitosti textu s ilustrací

 

- rozlišuje prózu a poezii

 

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

 

- věta

- čeština - abeceda a písmo

- věta - jednotka jazykového a řečového projevu

- středník a uvozovky

- spojení dvou nebo více vět, spojky

- pořádek vět

- druhy vět podle postoje mluvčího

- věta, slovo

- slovní význam - slovo nadřazené, podřazené, souřadné

- pořádek slov ve větě

- slovo, slabika, hláska, písmeno

- rozdělení hlásek

- samohlásky, souhlásky, dvojhlásky

- souhlásky znělé a neznělé

- slabikotvorné r a l

- písmeno ě

- skupiny slabik dě, tě, ně

- skupiny slabik bě, pě, vě, mě

- význam slabiky pro dělení slov

 - psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách

  - hry se slovy končícími na podobné hlásky

Slovní druhy:

- podstatná jména,

- slovesa,

- předložky

- vlastní jména

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- základní formy společenského styku

- děj - základ vypravování

- popis

- rozhovor

- nácvik psaní velkých tiskacích písmen pro výuku geometrie

- psaní psacích písmen podle tvarových skupin

- dbát na rozestupy ve slovech

- procvičování spojování písmen o, v, b s ostatními písmeny prohloubením a protažením

háčku

- spojování písmen vratným tahem

- umísťování diakritických znamének

- dodržování tvarů písmen

- procvičování psaní adres, dopisu

- úprava písemností - nadpis, odstavec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynulé čtení jednoduchých vět

- užívání správného slovního přízvuku

- uplatnění přirozené intonace

- hlasité a tiché čtení s porozuměním

- poslech četby poezie a prózy

- spojování obsahu textu s ilustrací

- vyprávění pohádek a povídek o dětech

- přednes básní

- řešení hádanek a slovních hříček

- dramatizace pohádky nebo povídky

- seznamujeme se s pojmy poezie: báseň, verš, rým, rytmus, přízvuk, přednes próza: vyprávění, vypravěč, příběh, děj divadlo: jeviště, herec, divák, maňásek, loutka ilustrace, ilustrátor

- doporučujeme knihu spolužákovi

- dělení slov v textu dětských časopisů a knížek

 

 

 

 

OSV - komunikace

řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích

 

Vv - ilustrace knih, linice, tematické kresby ke kulturním akcím, ke slohovým tématům

 

Pč - jemná motorika (vystřihování,lepení, modelování)

 

ČS - přírodní tematika v knihách, v článcích (např. Ferda Mravenec) tematika rodiny, společnosti v článcích

 

Hv - nácvik textů, frázování, poznávání nářečí

 

M - správné vyjadřování v matematických situacích

Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh):

návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana

- příspěvky do školního časopisu

 

3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

 

- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova,

 

- čtení slova na hlásky,

 

- odlišuje dlouhé a krátké samohlásky

 

 

- odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech;

 

- odůvodňuje a píše správně dě, tě,

ně, ú/ů, bě, pě, vě mě - mimo morfologický šev;

 

- odůvodňuje a píše správně velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování

 

- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru

 

- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves

 

- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledává v textu slova příbuzná

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- volí vhodně verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích

 

- na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev

 

- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh

 

- píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení

 

- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči

 

- pečlivě vyslovuje

 

- opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti

 

- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

 

- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností

 

- vyjadřuje své pocity z přečteného textu

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- rozlišuje slabiky a hlásky

 

- zvládá pravopis vyjmenovaných slov

po obojetných souhláskách

 

- správně píše vlastní jména

 

- rozlišuje slovní druhy

 

- odlišuje větu jednoduchou a souvětí

 

- všímá si významů slov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- souvisle se vyjadřuje a klade otázky

 

- vypravuje dle názorných pomůcek (vlastní zážitek)

 

- popisuje jednoduché činnosti a předměty podle ilustrací

 

- píše jednoduchá sdělení

správně dýchá a volí vhodné tempo řeči

 

- pečlivě vyslovuje a opravuje své chyby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- využívá získané čtenářské dovednosti

a návyky při četbě jednoduchých textů

 

- recituje básně

 

- orientuje se v textu

 

- vyjadřuje svůj postoj k přečtenému textu a chápe četbu jako zdroj informací

 

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

 

- věta a souvětí, věta jednoduchá

- nauka o slově

- slovo a skutečnost

- slova významem podobná, příbuzná a protikladná

- hláskosloví

- stavba slov

- slovní přízvuk

- vyjmenovaná slova

- druhy slov

- vlastní jména

- slovesa a pojmenování děje

 - vyhledávání vlastních jmen z okolí bydliště, z plánků města, z vlastní četby

- hádanky a křížovky, soutěže ve znalosti vyjmenovaných slov, slov protikladných

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- stylizace a kompozice

- jazykové prostředky

- členění jazykového projevu

- souvislé jazykové projevy

- otázky a odpovědi

- reprodukce textu

- vypravování, popis, osnova textu

- společenský jazyk a jeho formy

- upevňování správných tvarů písmen a číslic

- odstraňování individuálních chyb

- automatizace psaní

- rukopis plynulý, rychlý, úhledný

- kontrola textu

- vyplňování úředních formulářů

 - popis domácích prací

- vyprávění vlastních příběhů

- dokončení příběhů

 - psaní a čtení římských číslic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- plynulé čtení

- členění textu a větný přízvuk

- rychlé, tiché, hlasité, výrazné čtení, předčítání

- vyprávění pohádky nebo povídky

- přednes básně

- dramatizace pohádky

- literární text, podstata příběhu a jeho smysl

- literární postava

- seznámení poezie: básně přirovnání, zosobnění

- próza: pověst, povídka, postava, děj divadlo: dějství, herec

- výtvarný doprovod: ilustrace, ilustrátor

 

 

 

OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích

 

Vv - ilustrace, ilustrátoři

 

Pč - modelace pohádkových postav, jemná motorika

 

ČS - příroda, rodina, děti v literatuře (Děti Bullerbinu)

 

M - správné tvary číslic, úprava slovních úlohtvoření písemných otázek a odpovědí

 

Čj - představení, pozdrav

Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh):

návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana

- příspěvky do školního časopisu

 

4. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová

 

- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary

 

- rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku

 

- píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách uvnitř sl.

 

- určuje slovní druhy plnovýznamových slov a

 

- využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu

 

- vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty

 

- odlišuje větu jednoduchou a souvětí,

 

- vhodně změní větu jednoduchou v souvětí

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

 

- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta

 

- vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku

 

- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry

 

- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním

 

- píše správné tvary písmen a číslic správně spojuje písmena i slabiky

 

- kontroluje vlastní písemný projev

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas

 

- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace

zaznamenává

 

- volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma

 

- rozlišuje různé typy uměleckých i neuměleckých textů

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

- porovnává význam slov

 

- všímá si spisovné podoby slov

 

- zná stavbu slov

 

- uvědoměle používá vyjmenovaná slova

 

- určuje slovní druhy naučí se pádové otázky

 

- skloňuje podstatná jména

 

- užívá správně vzory podstatných jmen

 

časuje slovesa

 

- seznámí se se shodou podmětu s přísudkem

 

- rozlišuje větu jednoduchou a souvětí

 

- pracuje s holou větou

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- sestavuje osnovu projevu a člení texty na odstavce

 

- používá různé druhy popisů

 

- sestavit text SMS

 

- umí výstižně a stručně telefonovat, poslechnout vzkaz na záznamníku

 

- napíše správně dopis a adresu

 

- vyjadřuje se v jednoduchých formách společenského a úředního styku

 

- udržuje správné hygienické a pracovní návyky

 

- píše písmena a číslice podle normy psaní v přirozené velikosti a liniatuře a dodržuje sklon písma

 

- uplatňuje svůj osobitý rukopis

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- čte plynule a správně

 

- prokazuje porozumění textu a využívá poznatků a pocitů z četby, z poslechu pořadu, z divadelního, či televizního představení

 

- vyhledává informace v učebnicích, dětských encyklopediích

 

- učí se rozumět literárním pojmům - bajka, přirovnání, zosobnění, dramatizace, próza, poezie, encyklopedie v praxi

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

 

- nauka o slově

- hlásková podoba slova

- význam slova

- slova mnohoznačná

- slova spisovná a nespisovná, citově zabarvená

 

- stavba slov- kořen, přípona, předpona

- vyjmenovaná slova

- slovní druhy

- předložky a předpony

- pádové otázky

- vzory podstatných jmen

- infinitiv sloves

- určité slovesné tvary

- stavba věty

- podmět, přísudek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- členění projevu

- vypravování - dějové složky

- popis rostlin, zvířat, věcí

- formy společenského styku

- psaní dopisů s jednoduchým obsahem

- pozvánka, oznámení a podobně

- zápisy do sešitů, poznámky

- výpisy údajů ze slovníku

- popis postupu děje, činnosti, místnosti apod.

 

Poezie:

- básně, přirovnání,

zosobnění, lyrika (píseň), epika, rytmus básní

 

Próza:

- pověst, povídka, postava hlavní a vedlejší, děj

 

Divadlo: dějství, herec, konflikt a jeho řešení

 

Film:

- druhy filmu, inscenace

 

Výtvarný doprovod:

- ilustrace, ilustrátor

 

- kulturní život regionu - významní autoři

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- zdokonalení čtení

- práce s textem

- správné a plynulé čtení uměleckých a naučných textů se správným přízvukem a intonací

- uvědomělé rychlé čtení

- čtení tiché

- reprodukce textu

- odlišení verše od prózy, recitace

- kniha - proč a o čem čteme, literární postavy, ilustrace, vydání stejných knih

- rozhlasové a televizní pořady

- hrdinové dětských seriálů

- návštěvy divadel a filmů

OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích

 

Vv - ilustrace, ilustrátor, plakát návštěva výstavy

 

Pč- tvoření z přírodních materiálů tematické práce v návaznosti na učivo

 

ČS - historie národní (Staré pověsti české) popisy přírodních krás, míst ČR

 

Čj - porovnání, popis věcí, osob, zvířat

Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh):

návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana popis a poznávání koutů ČR - účast na škole v přírodě

- příspěvky do školního časopisu

5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

 

- určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky

správných tvarech ve svém mluveném projevu

 

- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary

 

- zvládá základní příklady

syntaktického pravopisu

 

- užívá vhodných spojovacích

výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení

 

- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace

 

- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru

 

- užívá vhodných spojovacích

výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje

 

 

- rozpoznává manipulativní

komunikaci v reklamě

 

- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

 

- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je

 

 

- volně reprodukuje text podle svých schopností,

 

- tvoří vlastní literární text na dané téma

 

- při jednoduchém rozboru

literárních textů používá

elementární literární pojmy

 

- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

Žák

 

- využívá jazyka k ústnímu i písemnému

 

- dorozumívání ve škole i v běžném životě

 

- rozeznává podstatná jména a slovesa

 

- užívá průběžně spisovnou výslovnost i

pravopis

 

- pracuje s Pravidly českého pravopisu

 

- prohlubuje znalost shody podmětu s přísudkem

 

- vhodně spojuje slova i věty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- využívá jazyka k ústnímu i písemnému

dorozumívání ve škole i v běžném životě

 

- rozeznává podstatná jména a slovesa

 

- využívá přídavná jména v projevu ústním i písemném

 

- poznává základní pravidla interpunkce a

využívá je

 

- pracuje s Pravidly českého pravopisu

 

- orientuje se v encyklopediích

- rozšiřuje si slovní zásobu

 

- rozpozná manipulaci v reklamě

 

- uplatňuje svůj osobitý rukopis

 

- poradí si v běžném společenském styku

 

- vyjadřuje se v jednoduchých formách společenského a úředního styku

 

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- hovoří souvisle o přečteném textu a vyjadřuje své názory a pocity

 

 

- odlišuje vyprávění literární od faktického

 

- vyhledává informace ve slovnících

 

- orientuje se v nabídce dětské literatury

 

- využívá pro vlastní četbu školní a městskou knihovnu

 

- užívá literární pojmy

 

- zaznamenává si zajímavé myšlenky

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

 

 

- stavba slova

- odvozování příponami, předponami

- části slova; předpona, přípona, kořen

- předložky s, z

- skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně

- dělení slov na konci řádku

- pravopis i/y ve vyjmenovaných slovech

 

Slovní druhy:

- mluvnické kategorie u podstatných jmen rod, číslo, pád a vzor

- druhy přídavných jmen - tvrdá a měkká

- určování sloves - osoba, číslo, čas, způsob

Zájmena; osobní

 

Číslovky; neurčité a určité

 

- podmět vyjádřený a nevyjádřený

- shoda přísudku s podmětem

- věta jednoduchá a souvětí

- interpunkce v řeči přímé

- přímá řeč v knížkách pro děti

- popisy předmětů a osob z televizního vysílání

- tvořivé texty ve školním časopisu

 

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

 

- reprodukce jednoduchých textů

vypravování

- popis předmětu, děje, pracovního postupu

- dopis

- tiskopisy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 LITERÁRNÍ VÝCHOVA

 

- práce s textem

- výrazné, plynulé čtení

- studijní čtení naukových textů

- předčítání, recitace

- reprodukce textu

- hlavní myšlenka literárního díla nebo ukázky

- veršovaná poezie

- poetická próza

- předčítání z časopisů určených dětem

- besedy o knihách a televizních pořadech

- literární postavy

- ilustrace různých výtvarníků

- různá vydání knih

- rozhlasové a televizní vysílání

- divadelní představení

 

Poezie:

- lyrika, epika, bajka

 

Próza:

- čas a prostředí děje, hlavní a vedlejší postavy, autor

 

Divadlo:

- konflikt a jeho řešení, komické a tragické

 

Film:

- loutkový, kreslený, hraný

televizní inscenace, scénář

 

- kulturní život v regionu

OSV – komunikace řeč těla, zvuků a slov, cvičení pozorování a aktivního naslouchání, vedení dialogu, komunikace v různých situacích

 

MED kritické čtení a vnímání mediálních sdělení pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě, rozlišování zábavných, bulvárních prvků ve sdělení od informativních a společensky významných

 

MED - tvorba mediálního sdělení tvorba mediálního sdělení pro školní časopis

 

Vv - ilustrátor, ilustrace, plakát, hodnocení, ilustrace pro školní časopis

 

Pč - hodnocení výstav, vlastní pocity

 

ČS - historie, popisy přírodních krás, místa ČR a Evropy

 

M - odborné vyjadřování

 

Cj - porovnávání různých kultur

Do výuky budou během roku zařazeny např. tyto akce (návrh):

návštěva divadla, návštěva filmového představení, společná návštěva Městské knihovny, akce Městského domu dětí a mládeže zapojení žáků do nácviku programu na vánoční besídku, vystoupení pro rodiče, či školní akademii účast na představeních Základní umělecké školy - koncerty a představení, aktivní účast na Filmovém festivalu Oty Hofmana příspěvky do školního časopisu popis a poznávání koutů ČR - účast na škole v přírodě exkurse a výstavy

 

 

 

 

6. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a dalšími jazykovými příručkami

- užívá jazykové příručky a zvládne pracovat s odborným textem

 

- neustále si prohlubuje poznatky o vhodných jazykových prostředcích

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

MPV – D/ vznik a vývoj řeči

 

MPV – VV/písmo

 

Komunikace, jazyk a jeho útvary

- jazyková norma a kodifikace

- kultura jazyka, kultura řeči, spisovný jazyk

- nářečí a nadnářeční útvary

- původ a základy vývoje češtiny

- jazykové příručky

 

Zvuková stránka jazyka

- hláskosloví, hláska a písmeno,

- spisovná výslovnosti

- slovní přízvuk, větná melodie,

- důraz, tempo, pauzy

 

Nauka o slově

- tvoření slov

- slovní zásoba

- stavba slov, slovotvorné, morfematické rozbory

- střídání hlásek při tvorbě slov

- v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický ve větě jednoduché a méně složitých souvětích

 

- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci

- využívá svých znalostí o slovních druzích

 

- rozlišuje gramaticky správné tvary slov/vzory podstatných, přídavných jmen, koncovky sloves, zájmena, číslovky

Pravopis slova

- pravopis zdvojených souhlásek

- pravopis skupin mně/mě, bje/bě, pě, vje/vě

- pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze-

- pravopis předložek s/se, z/ze

- pravopis i/y a í/ý

- pravopis i/y u shody přísudku s podmětem

- pravopis i/y u shody přísudku s několikanásobným podmětem

 

- rozlišuje podstatná jména konkrétní, abstraktní, pomnožná, hromadná, látková, obecná a vlastní

 

- rozlišuje přídavná jména měkká, tvrdá a přivlastňovací včetně jmenných tvarů

- pracuje s různými typy podstatných jmen, rozeznává je

 

- pracuje s různými typy přídavných jmen

 

- přiřazuje je ke vzorům a používá je v praxi

Tvarosloví

Slovní druhy:

 

Podstatná jména:

- druhy podstatných jmen

- skloňování podstatných jmen

- pravopis podstatných jmen

- odchylky od vzorů

 

Přídavná jména:

- druhy přídavných jmen

- skloňování přídavných jmen

- stupňování přídavných jmen

 

Zájmena:

- druhy zájmen

- skloňování zájmen

- tvary zájmen já, ten, náš, váš, on, ona, ono, můj, svůj

 

Číslovky:

- druhy číslovek

- pravopis číslovek

 

Slovesa:

- mluvnické významy sloves

- slovesný způsob a čas

 

- rozlišuje významové vztahy ve větě jednoduché a souvětí

 

- rozlišuje základní a rozvíjející větné členy a určuje je

- vytváří vzorce jednoduchých souvětí

- nachází spojovací výrazy

 

- rozeznává bez obtíží větné členy

Skladba

- stavba vět

 

Základní větné členy:

- podmět

- přísudek

 

Rozvíjející větné členy:

- předmět,

- příslovečné určení, místa, času, způsobu

- přívlastek shodný, neshodný

 

- věta jednoduchá

- souvětí

- tvorba vět

 

- ústně i písemně zvládá přímou i nepřímou řeč

 

- nezaměňuje přímou a nepřímou řeč

 

Přímá a nepřímá řeč

 

- dorozumívá se kultivovaně, volí výstižně jazykové prostředky vhodné pro danou komunikační situaci

 

- uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel

- odliší spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího

 

- samostatně vytváří koherentní text/sestaví jednoduchou zprávu a oznámení, nastylizuje osobní dopis s vypravováním

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

OSV – rozvoj schopností poznávání, komunikace

 

MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

 

MPV – využití poznatků z F, Př, Z

 

MPV – informatika

 

MED – práce v realizačním týmu

Vypravování

- reprodukce úryvku

- práce s textem

 

Popis

- popis předmětu

- popis osoby

- popis dějový a popis pracovního postupu

 

Práce s informacemi:

Zpráva

Oznámení

Dopis

Výpisky a výtah

Encyklopedická hesla

Reklama a propagační texty

 

- vlastní písemný projev

- uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popíše strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje hlavní myšlenky

 

- vyhledává informace v různých typech katalogů v knihovně a v dalších informačních zdrojích

 

- čte plynule s porozuměním textu, recituje báseň

- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby a názory na umělecká díla

 

- dokáže se orientovat v knihovně a pracuje s informacemi

 

- obohacuje vlastní jazykovou kulturu

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

OSV – rozvoj schopností poznávání

 

MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

 

MPV – D,Z, VV

Tvořivé činnosti s literárním textem

- přednes

- volná reprodukce

- záznam a reprodukce hlavních myšlenek textu

- interpretace textu

- dramatizace

- vytváření vlastních textů

 

Tematické celky:

 

- Svět fantazie: mýty, báje, legendy, pohádky, pověsti

- Česká literatura 19.stol.

- Dobrodružná literatura, zvířecí hrdina

- Humoristická literatura

- Vědeckofantastická literatura

 

Integrovaná tematická výuka

Pravěk – starověk: odívání /D, VV, informatika/

Předvánoční tradice – popis a vytváření výrobků /VV, D, OV/

Prázdninová dobrodružství – dopis z prázdnin / VV, OV, Z/

Soutěže:

1. Nejlepší moderátor (komentované události)

2. Hlasatel (jazykolamy)

3. Pozorný čtenář

 

Projekt:

Týden mediální techniky / informatika, mediální výchova, VV /

Co rádi čteme /čtenářský deník – beseda při čaji a knihách

 

Exkurze / varianty/:

Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program /účast v dětské porotě/

Památky spojené s pověstmi na území města Ostrova / OV, VV, HV/

Michalská pouť + doprovodný program /regionální oslavy/

Pověst o založení lázeňského města – Karlovy Vary … / regionální pověsti/

7. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- rozpoznává slovní druhy, slova ohebná a neohebná, určuje mluvnické kategorie

 

- prakticky užívá tvary slov v ústním a písemném projevu

- využívá znalostí o podstatných jménech konkrétních, abstraktních v projevu ústním i písemném

 

- nepoužívá nadbytečně zájmena ukazovací ve svém projevu a rozlišuje vhodné užívání zájmen vztažných

 

- volí nejvhodnější předložky a spojky v souvětích

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

Tvarosloví

Slovní druhy:

 

Podstatná jména:

- skloňování vlastních jmen: názvy osob, názvy zeměpisné

- osobní vlastní jména

- zeměpisná jména

- tvary pro označení některých částí těla

- víceslovné vlastní názvy

 

Přídavná jména:

- jmenné tvary přídavných jmen

 

Zájmena:

- skloňování vztažných zájmen

 

Číslovky

 

Slovesa:

- obtížnější slovesné tvary

- přítomné tvary sloves typu krýt, kupovat, past, dokázat, plakat

- přítomné tvary 3. os. mn. č. a tvary rozkazovacího způsobu sloves typu prosit, trpět, sázet

- příčestí činné sloves typu tisknout, minout, začít

- Infinitiv sloves typu péci, moci

- slovesný rod činný a trpný

 

Příslovce:

- tvoření příslovcí

- stupňování příslovcí

 

Pravopis

- pravopis i/y a í/ý

- pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze-

- pravopis souhláskových skupin

- rozliší a příklady v textu doloží nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpozná přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech

 

 

- respektuje při písemném dělení slov kořeny slov prohlubuje své poznatky o shodných jazykových prostředcích při písemné i ústní komunikaci

 

 

Nauka o slově

- význam slov

- věcný význam, sousloví a rčení

- slova jednoznačná a mnohoznačná

- synonyma, homonyma a antonyma

- odborné názvy

- slovní zásoba a tvoření slov

- obohacování slovní zásoby

- odvozování

- skládání

- zkracování

 

Pravopis

- shoda přísudku s podmětem

 

- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí

 

- v písemné projevu zvládá pravopis včetně jednoduchých pravidel

- orientuje se v různých typech vět

 

- určuje vedlejší věty i větné členy

 

- ovládá interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí

 

- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební

Skladba

- vyty s podmětem a bez podmětu

- větný ekvivalent

 

Základní větné členy:

Přísudek

- druhy

- vedlejší věta přísudková

Podmět

- druhy

- vedlejší věta podmětná

 

Rozvíjející větné členy:

Předmět

- vedlejší věta předmětná

Příslovečné určení

- druhy

- vedlejší věty příslovečné

Přívlastek

- druhy

- vedlejší věta přívlastková

Doplněk

- vedlejší věta doplňková

 

 

- větné členy několikanásobné

- tvoření vět

- stavba textová

MPV – cizí jazyky

 

 

 

 

- reprodukuje náležitě věcný i odborný text, vyhledává klíčová slova a shrne hlavní myšlenky

 

- rozliší subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru

 

- komunikuje s vrstevníky i dospělými pomocí vhodných jazykových prostředků

 

- tvoří vlastní literární text podle svých schopností

- prohlubuje poznatky o vhodných jazykových prostředcích v různých komunikačních situacích

 

- sestaví vlastní životopis

 

- sepíše žádost

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

MPV – naukové předměty, informatika, VV, OV

 

OSV – mezilidské vztahy

Písemný projev:

Vypravování

Popis

Životopis

Práce s informacemi

 

Tvořivé činnosti s literárním textem 

- přednes, volná reprodukce, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace

- dramatizace textu, vytváření vlastních textů, vlastní výtvarný doprovod

- rozpozná základní rysy výrazného individuálního stylu autora

 

- uvědomuje si význam literatury minulosti a současnosti a odkazu starší literatury pro současnost

 

- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele

- Pracuje s literárním textem

 

- rozumí literárním pojmům

-- chápe smysl kulturních akcí

 

- přiřazuje literární text k příslušnému žánru a uvádí pro něj typické autory

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

MPV – VV, HV, D, OV, Z

Tematické celky:

- V krajinách fantazie

- O přátelství a lásce

- Staré příběhy a pověsti (věčná inspirace

- Nikdy se nevzdávej (souboje, prohry, vítězství)

- Jak jsem potkal lidi

- S úsměvem jde všechno líp

 

Integrovaná tematická výuka

Starší česká literatura do 17. století (D, VV, OV)

Umělecké dílo – popis vlastního uměleckého díla (VV, OV)

Soutěže: 

1. Největší jazykovědec (slovní zásoba a tvoření slov)

2. Recitační soutěž

3. A-Z kvíz

4. Pozorný čtenář 

 

Projekt:

Týden s husity – odívání, písně, zbraně (D, Z, VV, HV, PČ)

Životopisy slavných (informatika, D, Z, PŘ, M, F, OV)

Webové stránky (informatika)

Po stopách slavných osobností karlovarského regionu (D, OV, HV, VV, informatika)

 

Exkurze / varianty/:

Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program

Památky spojené se slavnými osobnostmi karlovarského regionu (OV, HV, VV, D)

Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav

Nejstarší literární památky, Bible, židovské pověsti (Praha – Staré město, synagogy, židovské muzeum, hřbitov, chrám sv. Víta)

Památník národního písemnictví (Praha)

Podkrkonoší – kolébka našich význačných spisovatelů …

 

8. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova a rozumí jejich významu

 

- pracuje s různými typy slovníků a jazykových příruček a orientuje se v nich

 

- orientuje se ve slovanských jazycích

 

- rozumí slovům cizího původu a dokáže je nahradit slovy domácími

 

- běžně užívá jazykové příručky a vyhledává jevy v různých typech slovníků

 

- má přehled o slovanských jazycích a útvarech českého jazyka

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

 

OSV – mezilidské vztahy

 

OSV – kreativita

Obecné poučení o jazyce

- vývoj češtiny

- slovanské jazyky

- čeština jako slovanský jazyk

- rozvrstvení národního jazyka

 

Nauka o slově

- obohacování slovní zásoby

- slova přejatá (výslovnost)

- víceslovná pojmenování

 

Pravopis:

- pravopis jmen a sloves

 

Tvarosloví

Slovní druhy:

 

Podstatná jména:

- skloňování obecných jmen přejatých

- skloňování jmen řeckého a latinského původu

 

Přídavná jména:

- skloňování přídavných jmen

- přivlastňovací přídavná jména pro označení rodin

 

Zájmena:

- skloňování zájmena týž / tentýž

 

Číslovky

 

Slovesa:

- slovesa být/jíst/vědět

- slovesný vid, slovesa dokonavá a nedokonavá

- využití různých slovesných tvarů

 

Příslovce

 

Předložky:

- předložky z- / s-

- předložky původní a nepůvodní

 

Spojky:

- spojky jednoslovné a víceslovné

- spojky souřadicí a podřadicí

 

Částice:

- úkoly částic ve větě

 

Citoslovce

 

- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí

 

- dovede komunikovat ústně i písemně za použití složitějších souvětí

 

- v písemném projevu zvládá pravopis včetně jednoduchých pravidel

- bezpečně pozná druh souvětí věty hlavní a vedlejší a určuje vztahy mezi nimi

 

- využívá svých znalostí o významovém poměru mezi souřadně spojenými hlavními větami při komunikaci

 

- orientuje se v různých typech vět

 

- určuje hlavní, vedlejší věty i větné členy

 

- ovládá interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí

 

- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební

Skladba

- věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty

- základní větné členy

- podmět

- přísudek

 

- rozvíjející větné členy:

- předmět

- příslovečné určení (druhy)

- přívlastek (druhy)

- doplněk

 

- stavba věty jednoduché

- rozbor věty na větné členy

- několikanásobné větné členy

- významové poměry mezi členy několikanásobného větného členu

- přístavkový vztah

- souvětí podřadné a souřadné

- věty hlavní a věty vedlejší

- druhy vět vedlejších

- rozbor souvětí

- psaní čárek v souvětí

 

- odlišuje spisovný a nespisovný projev a jazykové prostředky používá vhodně vzhledem ke komunikačnímu záměru

 

- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem, nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a zájmů

 

- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně používá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči

 

- využívá základy studijního čtení

 

- formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně a s oporou o text přednese referát

- převádí text z nespisovné podoby jazyka do spisovné

 

- vyjádří postoj a názor odpovídajícími stylistickými a jazykovými prostředky

 

- používá vhodné jazykové prostředky pro výklad, úvahu a ostatní stylistické útvary

 

 

- odlišuje prvky vypravování, líčení, popisu

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

OSV – mezilidské vztahy

 

MPV – OV

Písemný projev:

- subjektivně zabarvený popis

Charakteristika

 

- odborné slohové postupy

Výklad

 

Referát a recenze

 

- subjektivní písemný projev

Úvaha

 

- písemnosti:

 

Přihláška

 

Objednávka

 

Pozvánka

 

Žádost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených základů literární teorie

 

- uvádí základní literární směry v české a světové literatuře

 

- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování

- uceleně reprodukuje přečtený text, porozumí mu, orientuje se v něm a přiřadí jej k literárnímu žánru

 

- rozumí významu a smyslu literárního textu

 

- dokáže charakterizovat jednotlivé literární žánry

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

MPV – VV, HV, D, Z

OSV – hodnoty, postoje, praktická etika

Tematické celky:

 

- Nestárnoucí literatura

- Z literatury 19. stol.

- Smutky, strasti, svízele

- Humor

- Chvála jazyka

- Jiné světy

 

 

 

Integrovaná tematická výuka

Objevy a vynálezy 19. a 20. století (D, F, CH, VV, HV, informatika)

Výtvarné směry konce 19. a na počátku 20. století (D, VV, OV)

Osobnosti české literatury a jejich význam v historii (D, F, CH, Z, PŘ, M, VV, HV)

Soutěže: 

1. Cizinec v Čechách (cizí slova v praxi)

2. Recitační soutěž

3. A-Z kvíz

4. Pozorný čtenář

 

Projekt:

Průvodce po naší vlasti (D, Z, VV, HV)

Náš rok – kalendář s vlastními texty a obrázky (VV, informatika)

Webové stránky naší třídy (informatika)

Po stopách slavných osobností (D, Z, OV, HV, VV, informatika)

Týden světových jazyků (CJ, Z, OV, HV, VV, informatika)

 

Exkurze / varianty/:

Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program

Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav

Po stopách Stříbrného větru a putování Josefa Švejka

Krajem Chodů a šumavských lidových hrdinů

Tradice Národního divadla a jeho velikáni

Památník národního písemnictví (Praha)

Osobní zkušenosti spisovatelů za 2. světové války (Terezín, Lidice)

 

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

- rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití, spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova

 

- využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace

 

- samostatně pracuje s různými typy slovníků a jazykových příruček a orientuje se v nich

 

- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci

 

- užívá frekventovaná přejatá slova (včetně skloňování)

 

- dbá na kladení správného přízvuku u slov a vět

 

- pracuje s odborným textem, orientuje se v jazykových a v encyklopedických příručkách

 

- správně skloňuje a stupňuje přídavná jména, používá správně tvary zájmen a číslovek (včetně pravopisu), rozeznává a vhodně používá neohebná slova, ovládá mluvnické kategorie sloves

 

- využívá různé slovní druhy vhodné jako spojovací výrazy ve větě jednoduché a v souvětí

 

JAZYKOVÁ VÝCHOVA

OSV – rozvoj schopnosti poznávání

 

OSV – mezilidské vztahy

 

OSV – kreativita

Obecné poučení o jazyce

- vznik a vývoj jazyka

- útvary českého jazyka

- jazyk a komunikace

 

Zvuková stránka jazyka

- zásady spisovné výslovnosti

- výslovnost samohlásek

- výslovnost souhlásek a jejich skupin

- modulace řeči, intonace

- členění souvislé řeči

 

Nauka o slově

- tvoření slov

- stavba slov, slovotvorný rozbor

- význam slova

- slova podřazená, nadřazená, souřadná

- slova jednoznačná, mnohoznačná

 

Tvarosloví

- slovní druhy

 

Podstatná jména:

- skloňování cizích vlastních jmen

- skloňování obecných jmen přejatých

- osobní vlastní jména

- zeměpisná jména

 

Přídavná jména:

- skloňování

- tvoření

 

Zájmena

- skloňování

 

Číslovky

- skloňování

 

Slovesa

- slovesa a jejich tvary

- tvoření slovesných tvarů

- kmen přítomný a minulý

- slovesné třídy a vzory

- přechodníky

 

 

- dovede komunikovat ústně i písemně za použití složitějších souvětí

 

- v písemném projevu zvládá ve větě jednoduché i v souvětí lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický pravopis včetně pravidel

 

- nezapomíná na grafické odlišení vět, přímé řeči, má přehled o členění složitého souvětí

 

- proniká do logiky skladby českého jazyka využívá znalostí o oslovení vsuvce, větě neúplné, dbá na ustálený pořádek slov

 

- respektuje interpunkci i ve větších stylistických projevech

 

- ovládá pravopis lexikální, tvaroslovný a skladební

 

Skladba

- stavba větná

- větné členy rozvíjející, základní a vztahy mezi nimi

- tvoření vět

- věta a souvětí

- čárka v souvětí

- větné rozbory, druhy vedlejších vět

- český slovosled a jeho zásady

 

Pravopis

- pravopis související se stavbou slov

- psaní i/y

- psaní souhláskových skupin

- pravopis skupin mně/mě, bje/bě, pě,vje/vě

- pravopis předpon s-/se-, z-/ze-, vz- /vze-

- pravopis předložek s/se, z/ze

- pravopis i/y a í/ý

- pravopis i/y u shody přísudku s podmětem

- pravopis i/y u shody přísudku s několikanásobným podmětem

- pravopis cizích slov

- pravopis psaní velkých písmen ve vlastních jménech a názvech

- pravopis koncovek jmen a sloves

 

 

- odlišuje spisovný a nespisovný projev a jazykové prostředky používá vhodně vzhledem ke komunikačnímu záměru

 

- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem, nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a zájmů

 

- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně používá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči

 

- využívá základy studijního čtení

 

- formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně a s oporou o text přednese referát

 

- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených základů literární teorie

- převádí text z nespisovné podoby jazyka do spisovné

 

- vyjádří postoj a názor odpovídajícími stylistickými a jazykovými prostředky

 

- používá vhodné jazykové prostředky pro výklad, úvahu a ostatní stylistické útvary

 

- odlišuje prvky vypravování, líčení, popisu

 

- uceleně reprodukuje přečtený text, porozumí mu, orientuje se v něm a přiřadí jej k literárnímu žánru

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA

MED – kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

 

MED – interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

 

MED – vnímání autora mediálních sdělení

 

MPV – VV, HV Informatika, D, OV, naukové předměty

 

OSV – hodnoty, postoje, praktická etika

 

 

- slohotvorní činitelé

- obecné poučení o slohu

- obecné poučení o jazykových prostředcích

- obecné poučení o stylistických prostředcích

- rozdíl mezi mluveným a psaným projevem

 

Mluvený projev (text)

- zásady dorozumívání

- zásady kultivovaného projevu

- komunikační žánry

- připravený a nepřipravený projev

- referát, diskuze

 

Psaný projev (text):

- diskuze, referát

- pozvánka

- objednávka

- slohové postupy a útvary užívané v různých komunikačních situacích

- vypravování

- popis a charakteristika

- tiskopisy

- úvaha

- proslov

 

Publicistické útvary:

- fejeton,

- reportáž,

- rozhovor,

- komentář

- přesvědčování a manipulace

- media

- rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora

 

- uvádí základní literární směry v české a světové literatuře, uvádí významné představitele

 

- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i v jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele

 

- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování

 

- rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní svůj názor doloží argumenty

- rozumí významu a smyslu literárního textu

 

- dokáže charakterizovat jednotlivé literární žánry

 

- má přehled o významných představitelích české a světové literatury

LITERÁRNÍ VÝCHOVA

MPV – HV, VV, D, OV, Z

Způsoby interpretace literárních a jiných děl

 

Základy literární teorie a historie 

- struktura a jazyk literárního díla

 

 

Literární druhy a žánry 

- žánry lyrické, epické dramatické v proměnách času

- hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé

 

 

Tematické celky

- Literatura 2. pol. 19. století

- Česká a světová literatura 1. pol. 20. století

- Poezie mezi světovými válkami

- Próza mezi světovými válkami

- Divadlo mezi válkami

- Literatura v boji proti fašismu

- Doba 2. světové války

- Pováleční autoři

- Láska a přátelství

- Literatura faktu

- Literární brak – konzumní a hodnotná

- Pohádky nejen pro malé děti

- Humor v literatuře

- Současná literatura

Integrovaná tematická výuka

Objevy a vynálezy 19. a 20. století (D, F, CH, VV, HV, informatika)

Osobnosti české literatury a jejich význam v historii (D, F, CH, Z, PŘ, M, VV, HV)

Soutěže: 

1. Cizinec v Čechách (cizí slova v praxi)

2. Recitační soutěž

3. A-Z kvíz

4. Pozorný čtenář 

 

Projekt:

Hudební toulky minulostí (D, Z, VV, HV)

Náš rok – dokumenty v životě člověka (VV, OV, informatika)

Webové stránky naší třídy (informatika)

Po stopách válečných událostí (D, Z, OV, HV, VV, informatika)

Horoskopy, horoskopy … (OV, VV, informatika, D, Z)

Exkurze / varianty/:

Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana + doprovodný program

Michalská pouť + doprovodný program regionálních oslav

Po stopách Stříbrného větru a putování Josefa Švejka

Krajem Chodů a šumavských lidových hrdinů

Tradice Národního divadla a jeho velikáni

Památník národního písemnictví (Praha)

Osobní zkušenosti spisovatelů za 2. světové války (Terezín, Lidice)