Charakteristika vyučovacího předmětu anglický jazyk
Vyučovací předmět Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk RVP ZV. Vyučuje se od 3. do 9. ročníku. Svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Na tento předmět může navázat doplňující vzdělávací obor z volitelných předmětů Konverzace v anglickém jazyce.
Výuka anglického jazyka vede žáky řadou aktivit, které směřují k dosažení schopnosti účinně komunikovat v tomto jazyce (ústně i písemně) v situacích vztahujících se k nejrůznějším okolnostem každodenního života. Vede je k samostatnosti a snižováním jazykové bariéry přispívá k jejich uplatnění
v osobním i profesním životě. Umožňuje také chápat odlišnosti i shody způsobu života v jiných zemích a zprostředkovává tak porozumění odlišným kulturám.
Formy a metody výuky:
Výuka probíhá převážně v jazykových učebnách. Žáci jsou v jednotlivých ročnících děleni do skupin na základě reálné jazykové úrovně dle SERR, pokud to umožní organizační podmínky. Při práci je využívána kombinace klasických učebních materiálů s digitálními technologiemi.
Při výuce jsou používány metody rozvíjející komunikační a prezentační dovednosti, individuální práci i skupinovou práci, projektové vyučování, práci s textem a vyhledávání na internetu. Jsou využívány i možnosti divadelních představení, poznávacích zájezdů do Velké Británie. Možnou alternativou jsou také soutěže v tomto cizím jazyce.
V hodinách anglického jazyka na 1. stupni jde především o vytvoření pozitivního vztahu k novému vyučovacímu předmětu, o vybudování základů výslovnosti a o vstup do cizího jazyka zábavnou formou pomocí her, komiksů, písniček, říkanek či dalších kreativních technik. Výuka je zaměřena převážně na rozvoj komunikačních činností – poslechu a mluvení.
Na 2. stupni se navazuje na učivo zvládnuté v nižších ročnících. Jde však již více o cizí jazyk jako prostředek dorozumění a získávání dalších poznatků. Rozvíjeny jsou všechny řečové dovednosti, písemné vyjadřování postupně nabývá na významu a důležitosti. Při vyučování je věnována adekvátní pozornost žákům se specifickými potřebami, stejně tak je brán zřetel na žáky nadané.
Časová dotace:
ve 3.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
ve 4.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
v 5.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
v 6.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
v 7.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
v 8.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
v 9.ročníku |
3 hodiny týdně |
|
OSV - rozvoj poznávacích schopností
- kreativita
- komunikace
EGS - Evropa a svět nás zajímá
MKV – Multikulturalita
Na základě požadavků MŠMT byly do učebního plánu zapracovány standardy z RVP ZV.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení : Vést žáky k vyhledávání a zpracování informací a
k jejich efektivnímu využití v procesu učení a v tvůrčích činnostech, směřovat je k uplatnění různých metod a strategií učení. Vést je k hodnocení svých výsledků a pochopení problémů souvisejících s nezdarem v učení, pracovat s chybou.
Kompetence k řešení problémů : Učit žáky rozpoznat a pochopit problém, vyhledat informace vhodné k jeho řešení a naplánovat způsob řešení. Rozvíjet v nich schopnost kriticky myslet, utvořit si vlastní názory a rozhodnutí z nich plynoucí obhájit.
Kompetence komunikativní : Na základě četby, poslechu a především metod rozvíjejících komunikační schopnosti pěstovat v žácích schopnost využívat získaných dovedností ke kvalitní spolupráci s ostatními.
Kompetence sociální a personální : Vést žáky ktomu, aby uplatnili své znalosti zdvořilých modelů vzájemného styku k vytváření vztahů, aby účinně spolupracovali v rámci skupiny a respektovali i názory druhých.
Kompetence občanské: Pozitivně rozvíjet sebedůvěru žáků současně s respektováním osobností druhých lidí. Působit na ně tak, aby byli schopni ocenit nejen naše a evropské kulturní dědictví, ale i jiné kultury.
Kompetence pracovní : Vést žáky k pochopení, jak znalosti a dovednosti získané v procesu učení mohou uplatnit při plnění konkrétních úkolů v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucí povolání.
Kompetence digitální:
Klást důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učit žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ANGLICKÝ JAZYK
5. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Poslech s porozuměním: - rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností - rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu - rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Mluvení - sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat. - odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Čtení s porozuměním - vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům - rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Psaní - napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů a každodenního života - vyplní osobní údaje do formuláře |
Poslech s porozuměním: - rozumí, jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností - rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má dispozici vizuální oporu - rozumí jednoduchému poslechovému textu pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu Mluvení - sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat. - odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá Čtení s porozuměním - vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům - rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu Psaní - napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti zájmů a každodenního života |
Mluvnice Základní gramatické struktury a typy vět: sloveso be, have got, can, přítomný čas prostý a průběhový, there is/are, zájmena osobní a přivlastňovací, množné číslo podstatných jmen. |
OSV-komunikace OSV-kreativita MKV- multikultura EGS-Evropa a svět nás zajímá OSV-rozvoj schopností poznávání
|
6. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák Poslech - rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Mluvení - mluví o své rodině, kamarádech, škole,povinnostech, městě a domově Čtení - vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech - rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace Psaní - vyplní základní údaje ve formuláři o sobě - napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy a dalších osvojovaných témat
|
- hovoří o tom, co kdo může nebo umí dělat
- popíše místnost, dům, osobu - hovoří na téma datumu narození, umí říct datum - hovoří o domácích povinnostech a jejich frekvenci
|
- předložky místa, can/can't, př. - průběhový, frekvenční příslovce, řadové číslovky, př.č.průběhový vs prostý Slovní zásoba - dům, město, popis osoby, oblečení, měsíce, roční období, domácí práce
|
|
7. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Poslech - rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat. Mluvení - mluví o zvířatech, cestování, počasí - umí se bavit o postupu při přípravě jídla Psaní - napíše dopis o prázdninách a umí sestavit recept Čtení - vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech - rozumí krátkým a jednoduchým textům a vyhledá v nich požadované informace
|
- popíše a mluví o zvířatech - mluví o prázdninách a cestování v minulém čase - používá pravidelná a nepravidelná slovesa - sestaví recept, ve kterém využije probranou gramatiku se členy + some/any - dokáže se zeptat na množství/ rozlišuje poč.a nepoč. podst.jména - popíše počasí - zeptá na základní zeměpisné údaje |
Gramatika - zájmena – podmět vs předmět - minulý čas - pravidelná a nepravidelná slovesa, - počitatelná a nepočitatelná pods. jm. - použití a/an, some, any, the - How much/many, a little a few. - 2. stupeň př. jmen
Slovní zásoba - zvířata- rozšíření slovní zásoby, prázdniny, doprava, jídlo, vybavení kuchyně, postup při přípravě jídla - zeměpisné údaje, počasí |
OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,
EV – vztah člověka k prostředí
MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení
EGS – Evropa a svět
MKV - multikulturalita
|
8. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Poslech - rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech - rozumí obsahu přiměřeně náročné promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat Mluvení - vypráví jednoduchý příběh či událost - popíše osoby, místa a věci ze svého každodenního života Psaní - napíše dopis o volném čase, rodině a budoucnosti Čtení - vyhledá požadované informace v každodenních autentických materiálech - rozumí krátkým textům a vyhledá v nich požadované informace |
-pracuje se slovníkem -píše krátké gramaticky správní texty na zadané téma - umí stručně převyprávět obsah - dorozumí se v běžných každodenních situacích - rozumí jednoduššímu textu - vede běžnou konverzaci a reaguje na jednoduché konverzační otázky - je schopný porovnávat a použít i třetí stupeň
|
- Going to – vyjádření budoucnosti, have to – včetně záporu (pouze seznámení) - 2. a 3. stupeň přídavných jmen, včetně 5 nepravidelných - umí vytvořit budoucí čas pomocí will a začíná rozeznávat rozdíl mezi going to a will - 1. kondicionál (podmiňovací způsob) Učivo - společenské a kulturní prostředí anglicky mluvících zemí - způsob života domov - země – geografické údaje, typy Tv pořadů a filmů, moderní technologie a média - rodina – domov, vesmír - způsob života, domov |
OSV – komunikace, kreativita, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů a rozhodovací dovednosti,
MED – fungování a vliv médií ve společnosti, tvorba med.sdělení
EGS – Evropa a svět
MKV - multikulturalita
|