5.3. INFORMATIKA
5.3.1. INFORMATIKA
Charakteristika vyučovacího předmětu
Cílem předmětu Informatika je myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Je založena na aktivních činnostech, při kterých žáci využívají informatické postupy a pojmy. Poskytuje prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů i hledání a nalézání jejich optimálních řešení, ke zpracování dat a jejich interpretaci a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači. Pochopení, jak digitální technologie fungují, přispívá jednak k porozumění zákonitostem digitálního světa, jednak k jejich efektivnímu, bezpečnému a etickému užívání.
Na prvním stupni základního vzdělávání si žáci prostřednictvím her, experimentů, diskusí a dalších aktivit vytvářejí první představy o způsobech, jakými se dají data a informace zaznamenávat, a objevují informatické aspekty světa kolem nich. Postupně si žáci rozvíjejí schopnost popsat problém, analyzovat ho a hledat jeho řešení. Ve vhodném programovacím prostředí si ověřují algoritmické postupy. Informatika také společně s ostatními obory pokládá základy uživatelských dovedností. Poznáváním, jak se s digitálními technologiemi pracuje, si žáci vytvářejí základ pro pochopení informatických konceptů. Součástí je i bezpečné zacházení s technologiemi a osvojování dovedností a návyků, které vedou k prevenci rizikového chování.
Formy a metody výuky:
skupinová i individuální práce, práce s internetem spojená s využíváním různých technologií, prezentace, projekty, práce s multifunkčním zařízením a novými technologiemi
Časová dotace:
- ve 4. ročníku |
1 hodin týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
- v 5. ročníku |
1 hodin týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
- v 6.ročníku |
1 hodin týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
- v 7.ročníku |
1 hodiny týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
- v 8.ročníku |
1 hodin týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
- v 9.ročníku |
1 hodiny týdně |
hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní |
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení: vyhledávat, třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení, při tvůrčích činnostech a v praktickém životě;využívat výpočetní techniku, aplikační i výukový software ke zvýšení efektivnosti učení i organizaci práce; porovnávat informace a poznatky z většího množství informačních zdrojů a tím dosahovat větší věrohodnosti vyhledávaných informací
Kompetence k řešení problémů: vyhledávat informace vhodné k řešení problémů, využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, při řešení problémů užívat logické, matematické a empirické postupy
Kompetence komunikativní: rozumět různým typům záznamů, informačních a komunikačních prostředků využívat pro kvalitní a účinnou komunikaci s ostatním světem
Kompetence sociální a personální: účinně spolupracovat ve skupině, chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, respektovat různá hlediska, názory
Kompetence občanské: chápat základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, uvědomovat si svá práva a povinnosti v oblasti ICT ve škole i mimo ni, zaujímat odpovědný, etický přístup k nevhodným obsahům vyskytujících se na internetu či v jiných médiích
Kompetence pracovní: používat bezpečně a účinně materiály a vybavení, dodržovat vymezená pravidla, využívat znalosti a zkušenosti v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, tvořivě využívat softwarové a hardwarové prostředky k prezentaci výsledků své práce, využívat získané poznatky v dalších oborech lidské činnosti , např.při výběru budoucího povolání
Kompetence digitální: ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení a při zapojení do života školy a společnosti, samostatně se rozhodovat, které technologie pro jakou činnost, či problém použít, umí vytvářet a upravovat digitální obsah, umí kombinovat různé formáty, využívat digitální technologie k usnadnění práce, k zjednodušení a zkvalitnění práce, vyhledávat a kriticky posuzovat data a informace, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, při sdílení informací jednat eticky.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu informatika
4. ročník |
||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||
Žák Data, informace a modelování - uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji vyčte informace z daného modelu |
Žák -- dokáže vyhledat a zaznamenat data
- používá myšlenkové mapy, tabulky a diagramy |
Data, informace: sběr (pozorování dotazník, průzkum) a záznam dat s využitím textu, čísla barvy, tvaru, obrazu a zvuku Modelování : zjednodušené znázornění skutečnosti, využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) |
|
|||
Algoritmizace a programování sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů - popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednoduché kroky jeho řešení - v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy - ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu |
- přečte a rozumí postupu, navrhne zápis pomocí značek, symbolů, obrázků nebo textu - používá opakování v postupu, dokáže najít chybu a opraví ji - sestaví postup - sestaví robota podle návodu - sestaví program pro robota, oživí jej, otestuje jeho chování - ovládá jednotlivé části robota |
Řešení problému krokováním: postup, jeho jednotlivé kroky, vstupy a výstupy a různé formy zápisu pomocí obrázků, značek, symbolů či textu, opakovaně použitelné postupy, přečtení, porozumění a úprava kroků v postupu, algoritmu, sestavení jednoduchého funkčního postupu |
|
|||
Informační systémy - v systémech, které ho obklopují rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi |
- dokáže se orientovat v informačních systémech, které ho obklopují |
Systémy: skupiny objektů a vztahy mezi nimi Práce se strukturovanými daty: shodné a odlišné vlastnosti objektů |
|
|||
Digitální technologie - najde a spustí aplikaci, pracuje s daty různého typu - dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
|
- pojmenuje digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí jejich funkci, používá doporučené aplikace, nástroje, prostředí - přehraje zvuk či video, uloží práci do souboru, otevře soubor - propojí dig. zařízení, pamatuje si a chrání svá hesla, přihlásí se ke svým účtům a odhlásí se - spouští online aplikaci a dokáže se připojit ke sdílenému souboru - chrání své osobní údaje v online prostředí
|
Hardware a software: digitální zařízení a jejich účel, prvky v uživatelském rozhraní ovládání myší, psaní slov na klávesnici, spouštění, přepínání a ovládání aplikací, uložení dat, otevírání souborů
|
|
|||
5. ročník |
|
|
|
|||
Žák Data, informace a modelování - uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji vyčte informace z daného modelu
|
-- dokáže vyhledat a zaznamenat data
- zakóduje/zašifruje a dekóduje/dešifruje text, obrázek
- používá myšlenkové mapy, tabulky a diagramy |
Data, informace: sběr (pozorování dotazník, průzkum) , hodnocení dat, vyvozování závěrů Kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení a přenos a ochranu informace Modelování : zjednodušené znázornění skutečnosti, využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) |
|
|||
Algoritmizace a programování - v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy - ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu
|
- sestaví robota podle návodu - sestaví program pro robota, oživí jej, otestuje jeho chování - ovládá jednotlivé části robota - používá opakování událostí a sekvence ke spuštění robota |
Algoritmizace a programování Programování: experimentování a objevování v blokově orientovaném programovacím prostředí, události, sekvence, opakování, podprogramy, sestavení programu Kontrola řešení: porovnání postupu s jiným a diskuse o nich, ověřování funkčnosti programu a jeho části opakovaným spuštěním, nalezení chyby a oprava kódu, nahrazení opakujícího se vzoru cyklem
|
|
|||
Informační systémy - v systémech, které ho obklopují rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi - pro vymezený problém zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data |
- zpracuje a prezentuje textové a grafické informace - vytváří jednoduché prezentace |
Systémy: skupiny objektů a vztahy mezi nimi, vzájemné působení, příklady systémů z přírody, školy a blízkého okolí žáka, části systému a vztahy mezi nimi Práce se strukturovanými daty: shodné a odlišné vlastnosti objektů, řazení prvků do řad, číslovaný a nečíslovaný seznam, víceúrovňový seznam, tabulka a její struktura, záznam, doplnění a úprava záznamu
|
|
|||
Digitální technologie - propojí digitální zařízení, uvede možná rizika, která s takovým propojením souvisejí - dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
|
- rozlišuje jednotlivé formáty souborů - využívá textový editor ke zpracování textů, tabulek a obrázků - dokáže vytvořit a upravit obrázek, napsat krátký text, libovolně ho upravovat, měnit styl písma, velikost písma, zarovnání, vkládat obrázky, kopírovat text a vytvářet tabulky
|
Počítačové sítě: propojení technologií, (bez)drátové připojení, internet, práce ve sdíleném prostředí, sdílení dat Bezpečnost: pravidla bezpečné práce s digitálním zařízením, uživatelské účty, hesla
|
|
6. ročník Tematický celek RVP Algoritmizace a programování |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen ●vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému ●v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné ●ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu |
Žákyně/žák: ●v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, dbá na jeho čitelnost a přehlednost ●po přečtení programu vysvětlí, co vykoná ●ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby ●používá cyklus s pevným počtem opakování, rozezná, zda má být příkaz uvnitř nebo vně opakování ●vytváří vlastní bloky a používá je v dalších programech ●používá podmínky pro větvení programu a ukončení opakování, rozezná, kdy je podmínka splněna ●spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav ●používá souřadnice pro programování postav ●používá parametry v blocích, ve vlastních blocích ●vytvoří proměnnou, změní její hodnotu, přečte a použije její hodnotu ●diskutuje různé programy pro řešení problému ●vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní ●hotový program upraví pro řešení příbuzného problému |
Vytvoření programu Opakování Podprogramy Opakování s podmínkou Události, vstupy Objekty a komunikace mezi nimi Větvení programu, rozhodování Grafický výstup, souřadnice Podprogramy s parametry Proměnné |
|
6. ročník Tematický celek RVP Data, informace a modelování
|
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu |
Žákyně/žák: ●rozpozná zakódované informace kolem sebe ●zakóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady ●zašifruje a dešifruje text pomocí několika šifer ●zakóduje v obrázku barvy více způsoby ●zakóduje obrázek pomocí základní geometrických tvarů ●zjednoduší zápis textu a obrázku, pomocí kontrolního součtu ověří úplnost zápisu ●ke kódování využívá i binární čísla |
Přenos informací, standardizované kódy Znakové sady Přenos dat, symetrická šifra Identifikace barev, barevný model Vektorová grafika Zjednodušení zápisu, kontrolní součet Binární kód, logické A a NEBO |
|
7. ročník Tematický celek RVP Data, informace a modelování
|
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní ●zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
|
Žákyně/žák: ●vysvětlí známé modely jevů, situací, činností ●v mapě a dalších schématech najde odpověď na otázku ●pomocí ohodnocených grafů řeší problémy ●pomocí orientovaných grafů řeší problémy ●vytvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností |
Standardizovaná schémata a modely Ohodnocené grafy, minimální cesta grafu, kostra grafu Orientované grafy, automaty Modely, paralelní činnost
|
|
7. ročník Tematický celek RVP Informační systémy |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●vysvětlí účel informačních systémů, které používá, identifikuje jejich jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi; zvažuje možná rizika při navrhování i užívání informačních systémů |
Žákyně/žák: ●popíše pomocí modelu alespoň jeden informační systém, s nímž ve škole aktivně pracují ●pojmenuje role uživatelů a vymezí jejich činnosti a s tím související práva
|
Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace
|
|
8. ročník Tematický celek RVP Informační systémy
|
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat ●sám evidenci vyzkouší a následně zhodnotí její funkčnost, případně navrhne její úpravu
|
Žákyně/žák: ●najde a opraví chyby u různých interpretací týchž dat (tabulka versus graf) ●odpoví na otázky na základě dat v tabulce ●popíše pravidla uspořádání v existující tabulce ●doplní podle pravidel do tabulky prvky, záznamy ●navrhne tabulku pro záznam dat ●propojí data z více tabulek či grafů |
Data v grafu a tabulce Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce Kontrola hodnot v tabulce Filtrování, řazení a třídění dat Porovnání dat v tabulce a grafu Řešení problémů s daty |
|
8. ročník Tematický celek RVP Informační systémy |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat ●nastavuje zobrazení, řazení a filtrování dat v tabulce, aby mohl odpovědět na položenou otázku; využívá funkce pro automatizaci zpracování dat
|
Žákyně/žák: ●při tvorbě vzorců rozlišuje absolutní a relativní adresu buňky ●používá k výpočtům funkce pracující s číselnými a textovými vstupy (průměr, maximum, pořadí, zleva, délka, počet, když) ●řeší problémy výpočtem s daty ●připíše do tabulky dat nový záznam ●seřadí tabulku dat podle daného kritéria (velikost, abecedně) ●používá filtr na výběr dat z tabulky, sestaví kritérium pro vyřešení úlohy ●ověří hypotézu pomocí výpočtu, porovnáním nebo vizualizací velkého množství dat
|
Relativní a absolutní adresy buněk Použití vzorců u různých typů dat Funkce s číselnými vstupy Funkce s textovými vstupy Vkládání záznamu do databázové tabulky Řazení dat v tabulce Filtrování dat v tabulce Zpracování výstupů z velkých souborů dat |
|
9. ročník Tematický celek RVP Algoritmizace a programování |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení ●vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému ●v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné ●ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu |
Žákyně/žák: ●řeší problémy sestavením algoritmu ●v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program k vyřešení problému ●po přečtení programu vysvětlí, co vykoná ●ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby ●diskutuje různé programy pro řešení problému ●vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní ●řeší problém jeho rozdělením na části pomocí vlastních bloků ●hotový program upraví pro řešení příbuzného problému ●zvažuje přístupnost vytvořeného programu různým skupinám uživatelů a dopady na ně
|
Programovací projekt a plán jeho realizace Popsání problému Testování, odladění, odstranění chyb Pohyb v souřadnicích Ovládání myší, posílání zpráv Vytváření proměnné, seznamu, hodnoty prvků seznamu Nástroje zvuku, úpravy seznamu Import a editace kostýmů, podmínky Návrh postupu, klonování. Animace kostýmů postav, události Analýza a návrh hry, střídání pozadí, proměnné Výrazy s proměnnou Tvorba hry s ovládáním, více seznamů Tvorba hry, příkazy hudby, proměnné |
|
9. ročník Tematický celek RVP Algoritmizace a programování |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu ●v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
|
Žákyně/žák: ●sestaví program pro desku Micro:bit a otestuje jej ●přečte program, najde v něm chybu a odstraní ji ●používá opakování, rozhodování, proměnné ●ovládá výstupní zařízení desky ●používá vstupy ke spouštění a řízení běhu programu ●připojí k desce další zařízení, které z desky ovládá ●vyřeší problém naprogramováním desky Micro:bit
|
Sestavení programu a oživení Micro:bitu Ovládání LED displeje Tlačítka a senzory náklonu Připojení sluchátek, tvorba hudby Orientace a pohyb Micro:bitu v prostoru Propojení dvou Micro:bitů pomocí kabelu a bezdrátově Připojení a ovládání externích zařízení z Micro:bitu
|
|
9. ročník Tematický celek RVP Digitální technologie
|
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žákyně/žák: ●popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému; diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě ●ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos ●vybírá nejvhodnější způsob připojení digitálních zařízení do počítačové sítě; uvede příklady sítí a popíše jejich charakteristické znaky ●poradí si s typickými závadami a chybovými stavy počítače ●dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
|
Žákyně/žák: ●vysvětlí rozdíl mezi programovým a technickým vybavením ●pojmenuje části počítače a popíše, jak spolu souvisí ●diskutuje o funkcích operačního systému a popíše stejné a odlišné prvky některých z nich ●nainstaluje a odinstaluje aplikaci ●uloží textové, grafické, zvukové a multimediální soubory ●vybere vhodný formát pro uložení dat ●spravuje sdílení souborů ●na příkladu ukáže, jaký význam má komprese dat ●popíše, jak fungují vybrané technologie z okolí, které považuje za inovativní ●vytvoří jednoduchý model domácí sítě; popíše, která zařízení jsou připojena do školní sítě ●na schematickém modelu popíše princip zasílání dat po počítačové síti ●vysvětlí vrstevníkovi, jak fungují některé služby internetu ●pomocí modelu znázorní cestu e-mailové zprávy ●porovná různé metody zabezpečení účtů ●diskutuje o cílech a metodách hackerů ●vytvoří myšlenkovou mapu prvků zabezpečení počítače a dat ●diskutuje, čím vším vytváří svou digitální stopu ●zkontroluje, zda jsou části počítače správně propojeny, nastavení systému či aplikace, ukončí program bez odezvy
|
Hardware a software ●Pojmy: hardware a software ●Složení současného počítače a principy fungování jeho součástí ●Operační systémy: funkce, typy, typické využití ●Instalace aplikací ●Datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému ●Správa souborů, struktura složek ●Komprese a formáty souborů ●Fungování nových technologií kolem mě (např. smart technologie, virtuální realita, internet věcí, umělá inteligence) Sítě ●Typy, služby a význam počítačových sítí ●Domácí a školní počítačová síť ●Fungování sítě: klient, server, switch, paketový přenos dat, IP adresa ●Fungování a služby internetu ●Princip e-mailu ●Struktura a principy Internetu, datacentra, cloud ●Web: fungování webu, webová stránka, webový server, prohlížeč, odkaz/URL ●Princip cloudové aplikace (např. e-mail, e-shop, streamování) Bezpečnost ●Metody zabezpečení přístupu k datům ●Role a jejich přístupová práva (vidět obsah, číst obsah, měnit obsah, měnit práva) ●Bezpečnostní rizika: útoky (cíle a metody útočníků), nebezpečné aplikace a systémy ●Zabezpečení počítače a dat: aktualizace, antivir, firewall, zálohování a archivace dat ●Postup při řešení problému s digitálním zařízením (např. nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení, hlášení / dialogová okna)
Digitální identita ●Digitální stopa: sledování polohy zařízení, záznamy o přihlašování a pohybu po internetu, sledování komunikace, informace o uživateli v souboru (metadata); sdílení a trvalost (nesmazatelnost) dat ●Fungování a algoritmy sociálních sítí, vyhledávání a cookies
|
|