5.3. INFORMATIKA

5.3.1. INFORMATIKA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

  Cílem předmětu Informatika je myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Je založena na aktivních činnostech, při kterých žáci využívají informatické postupy a pojmy. Poskytuje prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů i hledání a nalézání jejich optimálních řešení, ke zpracování dat a jejich interpretaci a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači. Pochopení, jak digitální technologie fungují, přispívá jednak k porozumění zákonitostem digitálního světa, jednak k jejich efektivnímu, bezpečnému a etickému užívání.

Na prvním stupni základního vzdělávání si žáci prostřednictvím her, experimentů, diskusí a dalších aktivit vytvářejí první představy o způsobech, jakými se dají data a informace zaznamenávat, a objevují informatické aspekty světa kolem nich. Postupně si žáci rozvíjejí schopnost popsat problém, analyzovat ho a hledat jeho řešení. Ve vhodném programovacím prostředí si ověřují algoritmické postupy. Informatika také společně s ostatními obory pokládá základy uživatelských dovedností. Poznáváním, jak se s digitálními technologiemi pracuje, si žáci vytvářejí základ pro pochopení informatických konceptů. Součástí je i bezpečné zacházení s technologiemi a osvojování dovedností a návyků, které vedou k prevenci rizikového chování.

 

 

Formy a metody výuky:

skupinová i individuální práce, práce s internetem spojená s využíváním různých technologií, prezentace, projekty, práce s multifunkčním zařízením a novými technologiemi

 

Časová dotace:

 

- ve 4. ročníku

1 hodin týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

- v 5. ročníku

1 hodin týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

- v 6.ročníku

1 hodin týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

- v 7.ročníku

1 hodiny týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

- v 8.ročníku

1 hodin týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

- v 9.ročníku

1 hodiny týdně

hodiny dělené, dvouhodinové bloky 1 x za 14 dní

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení: vyhledávat, třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení, při tvůrčích činnostech a v praktickém životě;využívat výpočetní techniku, aplikační i výukový software ke zvýšení efektivnosti učení i organizaci práce; porovnávat informace a poznatky z většího množství informačních zdrojů a tím dosahovat větší věrohodnosti vyhledávaných informací  

 

Kompetence k řešení problémů: vyhledávat informace vhodné k řešení problémů, využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, při řešení problémů užívat logické, matematické a empirické postupy  

 

Kompetence komunikativní: rozumět různým typům záznamů, informačních a komunikačních prostředků využívat pro kvalitní a účinnou komunikaci s ostatním světem

 

 

Kompetence sociální a personální: účinně spolupracovat ve skupině, chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, respektovat různá hlediska, názory

 

 

Kompetence občanské: chápat základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, uvědomovat si svá práva a povinnosti v oblasti ICT ve škole i mimo ni, zaujímat odpovědný, etický přístup k nevhodným obsahům vyskytujících se na internetu či v jiných médiích

   

 

Kompetence pracovní: používat bezpečně a účinně materiály a vybavení, dodržovat vymezená pravidla, využívat znalosti a zkušenosti v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, tvořivě využívat softwarové a hardwarové prostředky k prezentaci výsledků své práce, využívat získané poznatky v dalších oborech lidské činnosti , např.při výběru budoucího povolání

   

Kompetence digitální: ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení a při zapojení do života školy a společnosti, samostatně se rozhodovat, které technologie pro jakou činnost, či problém použít, umí vytvářet a upravovat digitální obsah, umí kombinovat různé formáty, využívat digitální technologie k usnadnění práce, k zjednodušení a zkvalitnění práce, vyhledávat a kriticky posuzovat data a informace, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, při sdílení informací jednat eticky.

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu informatika

4. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žák

Data, informace a modelování

- uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat

- popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji

vyčte informace z daného modelu

Žák

-- dokáže vyhledat a zaznamenat data

 

 

 

 

- používá myšlenkové mapy, tabulky a diagramy

 

Data, informace: sběr (pozorování dotazník, průzkum) a záznam dat s využitím textu, čísla barvy, tvaru, obrazu a zvuku

Modelování : zjednodušené znázornění skutečnosti, využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy)

 

Algoritmizace a programování

sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů

- popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednoduché kroky jeho řešení

- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy

- ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu

 

- přečte a rozumí postupu, navrhne zápis pomocí značek, symbolů, obrázků nebo textu

- používá opakování v postupu, dokáže najít chybu a opraví ji

- sestaví postup

- sestaví robota podle návodu

- sestaví program pro robota, oživí jej, otestuje jeho chování

- ovládá jednotlivé části robota

 

Řešení problému krokováním: postup, jeho jednotlivé kroky, vstupy a výstupy a různé formy zápisu pomocí obrázků, značek, symbolů či textu, opakovaně použitelné postupy, přečtení, porozumění a úprava kroků v postupu, algoritmu, sestavení jednoduchého funkčního postupu

 

Informační systémy

- v systémech, které ho obklopují rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi

 

- dokáže se orientovat v informačních systémech, které ho obklopují

Systémy: skupiny objektů a vztahy mezi nimi

Práce se strukturovanými daty: shodné a odlišné vlastnosti objektů

 

Digitální technologie

- najde a spustí aplikaci,

pracuje s daty různého typu

- dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi

 

 

 

 

 

 

 

 

- pojmenuje digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí jejich funkci, používá doporučené aplikace, nástroje, prostředí

- přehraje zvuk či video, uloží práci do souboru, otevře soubor

- propojí dig. zařízení, pamatuje si a chrání svá hesla, přihlásí se ke svým účtům a odhlásí se

- spouští online aplikaci a dokáže se připojit ke sdílenému souboru

- chrání své osobní údaje v online prostředí

 

Hardware a software: digitální zařízení a jejich účel, prvky v uživatelském rozhraní ovládání myší, psaní slov na klávesnici,

spouštění, přepínání a ovládání aplikací, uložení dat, otevírání souborů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. ročník

 

 

 

Žák

Data, informace a modelování

- uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat

- popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji

vyčte informace z daného modelu

 

 

 

-- dokáže vyhledat a zaznamenat data

 

- zakóduje/zašifruje a

dekóduje/dešifruje text, obrázek

 

- používá myšlenkové mapy, tabulky a diagramy

Data, informace: sběr (pozorování dotazník, průzkum) , hodnocení dat, vyvozování závěrů

Kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení a přenos a ochranu informace

Modelování : zjednodušené znázornění skutečnosti, využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy)

 

Algoritmizace a

programování

- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy

- ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu

 

 

 

 

 

- sestaví robota podle návodu

- sestaví program pro robota, oživí jej, otestuje jeho chování

- ovládá jednotlivé části robota

- používá opakování událostí a sekvence ke spuštění robota

Algoritmizace a programování

Programování: experimentování a objevování v blokově orientovaném programovacím prostředí, události, sekvence, opakování, podprogramy, sestavení programu

Kontrola řešení: porovnání postupu s jiným a diskuse o nich, ověřování funkčnosti programu a jeho části opakovaným spuštěním, nalezení chyby a oprava kódu, nahrazení opakujícího se vzoru cyklem

 

 

Informační systémy

- v systémech, které ho obklopují rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi

- pro vymezený problém zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data

 

 

- zpracuje a prezentuje textové a grafické informace

- vytváří jednoduché prezentace

Systémy: skupiny objektů a vztahy mezi nimi, vzájemné působení, příklady systémů z přírody, školy a blízkého okolí žáka, části systému a vztahy mezi nimi

Práce se strukturovanými daty: shodné a odlišné vlastnosti objektů, řazení prvků do řad, číslovaný a nečíslovaný seznam, víceúrovňový seznam, tabulka a její struktura, záznam, doplnění a úprava záznamu

 

 

Digitální technologie

- propojí digitální zařízení, uvede možná rizika, která s takovým propojením souvisejí

- dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi

 

- rozlišuje jednotlivé formáty souborů

- využívá textový editor ke zpracování textů, tabulek a obrázků

- dokáže vytvořit a upravit obrázek, napsat krátký text, libovolně ho upravovat, měnit styl písma, velikost písma, zarovnání, vkládat obrázky, kopírovat text a vytvářet tabulky

 

 

Počítačové sítě: propojení technologií, (bez)drátové připojení, internet, práce ve sdíleném prostředí, sdílení dat

Bezpečnost: pravidla bezpečné práce s digitálním zařízením, uživatelské účty, hesla

 

 

 

 

6. ročník Tematický celek RVP

Algoritmizace a programování

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen

vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému

v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné

ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Žákyně/žák:

v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, dbá na jeho čitelnost a přehlednost

po přečtení programu vysvětlí, co vykoná

ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby

používá cyklus s pevným počtem opakování, rozezná, zda má být příkaz uvnitř nebo vně opakování

vytváří vlastní bloky a používá je v dalších programech

používá podmínky pro větvení programu a ukončení opakování, rozezná, kdy je podmínka splněna

spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav

používá souřadnice pro programování postav

používá parametry v blocích, ve vlastních blocích

vytvoří proměnnou, změní její hodnotu, přečte a použije její hodnotu

diskutuje různé programy pro řešení problému

vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní

hotový program upraví pro řešení příbuzného problému

 

Vytvoření programu

Opakování

Podprogramy

Opakování s podmínkou

Události, vstupy

Objekty a komunikace mezi nimi

Větvení programu, rozhodování

Grafický výstup, souřadnice

Podprogramy s parametry

Proměnné

 

 

 

 

 

6. ročník Tematický celek RVP

Data, informace a modelování

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu

Žákyně/žák:

rozpozná zakódované informace kolem sebe

zakóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady

zašifruje a dešifruje text pomocí několika šifer

zakóduje v obrázku barvy více způsoby

zakóduje obrázek pomocí základní geometrických tvarů

zjednoduší zápis textu a obrázku, pomocí kontrolního součtu ověří úplnost zápisu

ke kódování využívá i binární čísla

Přenos informací, standardizované kódy

Znakové sady

Přenos dat, symetrická šifra

Identifikace barev, barevný model

Vektorová grafika

Zjednodušení zápisu, kontrolní součet

Binární kód, logické A a NEBO

 

 

 

7. ročník Tematický celek RVP

Data, informace a modelování

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní

zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji

 

Žákyně/žák:

vysvětlí známé modely jevů, situací, činností

v mapě a dalších schématech najde odpověď na otázku

pomocí ohodnocených grafů řeší problémy

pomocí orientovaných grafů řeší problémy

vytvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností

Standardizovaná schémata a modely

Ohodnocené grafy, minimální cesta grafu, kostra grafu

Orientované grafy, automaty

Modely, paralelní činnost

 

 

 

 

7. ročník Tematický celek RVP

Informační systémy

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

vysvětlí účel informačních systémů, které používá, identifikuje jejich jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi; zvažuje možná rizika při navrhování i užívání informačních systémů

Žákyně/žák:

popíše pomocí modelu alespoň jeden informační systém, s nímž ve škole aktivně pracují

pojmenuje role uživatelů a vymezí jejich činnosti a s tím související práva

 

Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace

 

 

 

 

8. ročník Tematický celek RVP

Informační systémy

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

sám evidenci vyzkouší a následně zhodnotí její funkčnost, případně navrhne její úpravu

 

Žákyně/žák:

najde a opraví chyby u různých interpretací týchž dat (tabulka versus graf)

odpoví na otázky na základě dat v tabulce

popíše pravidla uspořádání v existující tabulce

doplní podle pravidel do tabulky prvky, záznamy

navrhne tabulku pro záznam dat

propojí data z více tabulek či grafů

Data v grafu a tabulce

Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce

Kontrola hodnot v tabulce

Filtrování, řazení a třídění dat

Porovnání dat v tabulce a grafu

Řešení problémů s daty

 

 

 

 

8. ročník Tematický celek RVP

Informační systémy

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat

nastavuje zobrazení, řazení a filtrování dat v tabulce, aby mohl odpovědět na položenou otázku; využívá funkce pro automatizaci zpracování dat

 

Žákyně/žák:

při tvorbě vzorců rozlišuje absolutní a relativní adresu buňky

používá k výpočtům funkce pracující s číselnými a textovými vstupy (průměr, maximum, pořadí, zleva, délka, počet, když)

řeší problémy výpočtem s daty

připíše do tabulky dat nový záznam

seřadí tabulku dat podle daného kritéria (velikost, abecedně)

používá filtr na výběr dat z tabulky, sestaví kritérium pro vyřešení úlohy

ověří hypotézu pomocí výpočtu, porovnáním nebo vizualizací velkého množství dat

 

Relativní a absolutní adresy buněk

Použití vzorců u různých typů dat

Funkce s číselnými vstupy

Funkce s textovými vstupy

Vkládání záznamu do databázové tabulky

Řazení dat v tabulce

Filtrování dat v tabulce

Zpracování výstupů z velkých souborů dat

 

 

9. ročník Tematický celek RVP

Algoritmizace a programování

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení

vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému

v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné

ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Žákyně/žák:

řeší problémy sestavením algoritmu

v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program k vyřešení problému

po přečtení programu vysvětlí, co vykoná

ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby

diskutuje různé programy pro řešení problému

vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní

řeší problém jeho rozdělením na části pomocí vlastních bloků

hotový program upraví pro řešení příbuzného problému

zvažuje přístupnost vytvořeného programu různým skupinám uživatelů a dopady na ně

 

Programovací projekt a plán jeho realizace

Popsání problému

Testování, odladění, odstranění chyb

Pohyb v souřadnicích

Ovládání myší, posílání zpráv

Vytváření proměnné, seznamu, hodnoty prvků seznamu

Nástroje zvuku, úpravy seznamu

Import a editace kostýmů, podmínky

Návrh postupu, klonování.

Animace kostýmů postav, události

Analýza a návrh hry, střídání pozadí, proměnné

Výrazy s proměnnou

Tvorba hry s ovládáním, více seznamů

Tvorba hry, příkazy hudby, proměnné

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. ročník Tematický celek RVP

Algoritmizace a programování

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné

 

Žákyně/žák:

sestaví program pro desku Micro:bit a otestuje jej

přečte program, najde v něm chybu a odstraní ji

používá opakování, rozhodování, proměnné

ovládá výstupní zařízení desky

používá vstupy ke spouštění a řízení běhu programu

připojí k desce další zařízení, které z desky ovládá

vyřeší problém naprogramováním desky Micro:bit

 

Sestavení programu a oživení Micro:bitu

Ovládání LED displeje

Tlačítka a senzory náklonu

Připojení sluchátek, tvorba hudby

Orientace a pohyb Micro:bitu v prostoru

Propojení dvou Micro:bitů pomocí kabelu a bezdrátově

Připojení a ovládání externích zařízení z Micro:bitu

 

 

 

 

 

9. ročník Tematický celek RVP

Digitální technologie

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

Žákyně/žák:

popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému; diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě

ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos

vybírá nejvhodnější způsob připojení digitálních zařízení do počítačové sítě; uvede příklady sítí a popíše jejich charakteristické znaky

poradí si s typickými závadami a chybovými stavy počítače

dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení

 

Žákyně/žák:

vysvětlí rozdíl mezi programovým a technickým vybavením

pojmenuje části počítače a popíše, jak spolu souvisí

diskutuje o funkcích operačního systému a popíše stejné a odlišné prvky některých z nich

nainstaluje a odinstaluje aplikaci

uloží textové, grafické, zvukové a multimediální soubory

vybere vhodný formát pro uložení dat

spravuje sdílení souborů

na příkladu ukáže, jaký význam má komprese dat

popíše, jak fungují vybrané technologie z okolí, které považuje za inovativní

vytvoří jednoduchý model domácí sítě; popíše, která zařízení jsou připojena do školní sítě

na schematickém modelu popíše princip zasílání dat po počítačové síti

vysvětlí vrstevníkovi, jak fungují některé služby internetu

pomocí modelu znázorní cestu e-mailové zprávy

porovná různé metody zabezpečení účtů

diskutuje o cílech a metodách hackerů

vytvoří myšlenkovou mapu prvků zabezpečení počítače a dat

diskutuje, čím vším vytváří svou digitální stopu

zkontroluje, zda jsou části počítače správně propojeny, nastavení systému či aplikace, ukončí program bez odezvy

 

Hardware a software

Pojmy: hardware a software

Složení současného počítače a principy fungování jeho součástí

Operační systémy: funkce, typy, typické využití

Instalace aplikací

Datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému

Správa souborů, struktura složek

Komprese a formáty souborů

Fungování nových technologií kolem mě (např. smart technologie, virtuální realita, internet věcí, umělá inteligence)

Sítě

Typy, služby a význam počítačových sítí

Domácí a školní počítačová síť

Fungování sítě: klient, server, switch, paketový přenos dat, IP adresa

Fungování a služby internetu

Princip e-mailu

Struktura a principy Internetu, datacentra, cloud

Web: fungování webu, webová stránka, webový server, prohlížeč, odkaz/URL

Princip cloudové aplikace (např. e-mail, e-shop, streamování)

Bezpečnost

Metody zabezpečení přístupu k datům

Role a jejich přístupová práva (vidět obsah, číst obsah, měnit obsah, měnit práva)

Bezpečnostní rizika: útoky (cíle a metody útočníků), nebezpečné aplikace a systémy

Zabezpečení počítače a dat: aktualizace, antivir, firewall, zálohování a archivace dat

Postup při řešení problému s digitálním zařízením (např. nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení, hlášení / dialogová okna)

 

 

Digitální identita

Digitální stopa: sledování polohy zařízení, záznamy o přihlašování a pohybu po internetu, sledování komunikace, informace o uživateli v souboru (metadata); sdílení a trvalost (nesmazatelnost) dat

Fungování a algoritmy sociálních sítí, vyhledávání a cookies