5.5.2. OBČANSKÁ VÝCHOVA (Výchova k občanství)
Charakteristika vyučovacího předmětu
Předmět vybavuje žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jejich aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Podílí se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí občanské a právní vědomí žáků.
Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, kooperuje především s dějepisem, přímou vazbu má na zeměpis a přírodopis se včleněnou výchovou ke zdraví. Promítají se do něho všechna průřezová témata, navazuje na volbu povolání z oblasti Svět práce.
Učivo bude podle potřeby vybíráno s přihlédnutí ke konkrétním místním podmínkám a průběžně aktualizováno. Předmět ponese název Občanská výchova.
Formy a metody výuky:
besedy s odborníky, exkurze do státních institucí, návštěvy kulturních památek, návštěvy kulturních představení, výstav, ankety, referáty, projekty, individuální a skupinová práce, problémové vyučování, práce s internetem, s literaturou, závěrečné výstupní práce
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
1 hodin týdně |
|
- v 7. ročníku |
1 hodin týdně |
|
- v 8. ročníku |
1 hodin týdně |
|
|
|
|
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : žák poznává a formuluje společenské problémy v minulosti i v současnosti, je veden k rozvíjení zájmu o veřejné záležitosti, utváří si pozitivní hodnotový systém, orientuje se v aktuálním dění České republiky, Evropy, světa, posuzuje vlastní pokrok a je veden ke kritickému hodnocení svých výsledků
Kompetence k řešení problémů : žák hledá paralely mezi minulými a současnými událostmi, porovnává je s obdobnými (odlišnými) jevy v evropském a světovém měřítku, je veden ke kritickému myšlení, určitým rozhodnutím a je schopen je obhájit, zpracovává informace pro řešení společenských problémů, nachází řešení, vyvozuje závěry a aplikuje je do života
Kompetence komunikativní : žák uplatňuje vhodné komunikační prostředky k vyjádření svých myšlenek, citů, názorů, postojů, zaujme a obhájí si vlastní postoj, právo, je veden k diskusím, výstižným formulacím
Kompetence sociální a personální : žák si utváří vědomí vlastní identity i identity druhých, rozvíjí si významné morální vlastnosti, vztahy,rozpoznává názory a postoje druhých v kladném i záporném smyslu, přispívá k upevňování mezilidských vztahů, účinně spolupracuje ve skupině
Kompetence občanské : žák se zaměřuje na utváření pozitivních občanských postojů, principů společenských norem a chování podle nich, demokratické soužití, respektuje a chrání naše tradice, kulturní a historické dědictví, chápe význam evropské integrace a mezinárodní spolupráce
Kompetence pracovní : žák si vytváří správné pracovní návyky, odpovědně se rozhoduje při významných životních situacích
Kompetence digitální : žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, získává, vyhledává, spravuje a sdílí data, vytváří a upravuje digitální obsah, využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu občanská výchova
6. ročník |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák - objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání - rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
- rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky - rozlišuje a porovnává úkoly složek státní moci ČR, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu - objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů, vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů - přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva druhých lidí - objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprav či pronájem věci - dodržuje právní ustanovení, rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů,
|
Žák - vysvětlí podřízení se chování a jednání daným pravidlům školního řádu, dodržuje základní pravidla společenského chování, vysvětlí význam základního vzdělávání pro budoucí život, právo na vzdělání, orientuje se v Úmluvě o právech dítěte, dbá na dodržování práv a povinností
- uvede příklady místních tradic, zdůvodní jejich udržování, vysvětlí význam ochrany památek
- uvede typická památná místa, památky, události, osobnosti, uvědomuje si národní hrdost, respektuje jiné národy a národnosti
- seznámí se s rozdíly v činnost zákonodárných a výkonných orgánů obce, uvede příklady typických funkcí,na příkladech uvede, čí se zabývají obecní úřady
- seznámí se s Úmluvou o právech dítěte, s Listinou lidských práv a svobod, jejími základními lidskými právy, uvede příklady jejího porušování, zaujímá negativní postoj ke všem projevům lidské nesnášenlivosti, vnímá právo menšin
|
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI Naše škola život ve škole, práva a povinnosti žáků, význam a činnost žákovské samosprávy, společná pravidla a normy, vklad vzdělání pro život Naše obec, region a kraj důležité instituce, zajímavá a památná místa, významní rodáci místní tradice, ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku Naše vlast pojem vlasti a vlastenectví, zajímavá a památná místa, co nás proslavilo, významné osobnosti, státní svátky, symboly, významné dny
ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO Státní správa a samospráva orgány a instituce správní správy a samosprávy, jejich úkoly Lidská práva základní lidská práva, práva dítěte a jejich ochrana, úprava práv dítěte v dokumentech, poškozování lidských práv, šikana, diskriminace
|
VDO – občanská společnost a škola
OSV – sociální rozvoj
D – významné osobnosti naší historie EV – vztah člověka k přírodě
VDO – občanská společnost a stát
MKV – Lidské vztahy, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru |
||
7. ročník |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák - kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí - objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
- rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví včetně duševního vlastnictví, a způsoby jejich ochrany, uvede příklady - sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti - na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení - vysvětlí jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí - vysvětlí význam úroku přijatého a placeného , uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne kdy je použít - uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu - rozlišuje, ze kterých zdrojů pochází příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků - na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz
- popíše vliv začlenění ČR do EU, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování - uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj názor a popíše hlavní příčiny i možné důsledky - objasní souvislosti globálních a lokálních problémů
|
Žák - naváže na známá fakta z předchozích ročníků, vlastních poznatků
- rozlišuje chování společensky vhodné a nevhodné, na příkladech charakterizuje součásti kultury a vyjádří jejich význam, popíše kulturní život v okolí, vlastní kulturní aktivity, objasní možná nebezpečí masmédií a masové kultury na člověka, uvede nejvýznamnější kulturní tradice své rodiny, popíše, jak se sám může podílet na ochraně kulturních hodnot
- řídí své jednání a rozhodování na základě mravních hodnot, vysvětlí význam odpovědnosti za vlastní jednání, vysvětlí význam osobní kázně pro život, na příkladech rozliší co je mravné a co ne,vysvětlí rozdíly mezi mravností, morálkou, právem, vysvětlí, na čem je založena svoboda člověka
- objasní, jaké místo má majetek mezi životními hodnotami, rozliší duchovní a věcné hodnoty
- uvede příklady některých specifických práv, uvede základní práva garantovaná v základních dokumentech ( Ústava ČR, Všeobecná deklarace lidských práv, Listina základních lidských práv a svobod), uvede nejzávaznější problémy lidských práv, popíše, jak se domoci svých práv
- upřesní si význam Evropy, orientuje se v evropském prostředí ve spojení s ČR
- vnímá a hodnotí důsledky jednání lidí, hodnotí závažnost ekologických problémů, přispívá k řešení problémů v oblasti ochrany přírody
|
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI Kulturní život kulturní hodnoty, kulturní tradice kulturní instituce, rozmanitost kulturních projevů, masová kultura, prostředky komunikace Zásady lidského soužití morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost, pravidla chování
ČLOVĚK, STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ Majetek a vlastnictví formy vlastnictví, duševní a hmotné vlastnictví, jejich ochrana, hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví Peníze - formy placení Hospodaření rozpočet domácnosti, úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing, rozpočet státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti, význam daní Banky a jejich služby aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro investování a pro získávání prostředků Principy tržního hospodářství nabídka, poptávka, trh, tvorba ceny, inflace, podstata fungování trhu
ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO Principy demokracie znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu politicky pluralismus, význam a formy voleb do ZM Právo v každodenním životě důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající základní práva spotřebitele styk s úřady
MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT Evropská integrace podstava, význam, výhody, EU a ČR Globalizace významné globální problémy, projevy
|
Hv, Vv – státní symboly EGS – Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu a svět
Čj, Hv, Vv – výchova kulturního diváka
MED – fungování a vliv médií ve společnosti kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
VDO – principy demokracie
MKV – lidské vztahy
VDO – občan, občanská společnost a stát
EGS – objevujeme Evropu a svět
EGS . Jsme občané Evropy
EV – základní podmínky života |
||
8. ročník |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák - uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situací, rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti
- objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života - posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společenských cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek - kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání - popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti , rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru
- rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky - rozlišuje a porovnává úkoly složek státní moci ČR, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu - objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů, vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů - přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva druhých lidí - objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprav či pronájem věci - dodržuje právní ustanovení, rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, - rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný činnosti - diskutuje o příčinách a důsledcích korupce
|
Žák - na příkladech zdůvodní příčiny a vysvětlí význam sociální nerovnosti lidí, uvede nedůležitější dokumenty upravující lidská práva, objasní význam dodržování zásad společného styku a kulturního chování, objasní význam institucí, které se zabývají sociální péčí a význam sociální politiky státu, rozpozná, v jakém společenském vztahu je začleněn a jakou sociální roli zaujímá
- vysvětlí význam dodržování společenských norem, rozliší projevy nepřiměřeného chování a porušování společenských norem, objasní důsledky jejich nedodržování, na příkladech rozliší případy asertivní a agresivní mezilidské komunikace
- objasní na příkladech, jak a čím se mohou odlišovat v prožívání důležitých životních situacích, stručně charakterizuje hlavní etapy životního cyklu člověka z hlediska vývojových a sociálních událostí, rozliší projevy kladných a záporných charakterových vlastností, stanoví podmínky pro hodnocení vlastních schopností, dovedností, vlastností, předpokladů, rozliší známky tělesné, duševní, citové a sociální zralosti člověka, popíše způsob překonávání nedostatků a posilování kladných stránek osobnosti - vynakládá volní úsilí k ovlivnění kladných volních vlastností, rozlišuje kladné a záporné vlivy skupin na osobnost člověka, vysvětlí, které okolnosti a podmínky jsou rozhodující pro volbu vhodné profese, další vzdělávací dráhy, vyjádří představu o své vlastní budoucnosti, zdůvodní, proč je třeba plánovat důležité životní kroky, charakterizuje své nejbližší plány, popíše, jak usměrňuje svoje charakterové a volní vlastnosti na dosahování cílů, charakterizuje hlavní etapy životních cílů
- charakterizuje kladné a pro zdraví vývoj rozhodující citové vlastnosti, překonává osobní nedostatky, posiluje kladné stránky osobnosti
|
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI Lidská setkání přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi, rovnost a nerovnost, rovné postavení mužů a žen lidská solidarita, pomoc lidem v nouzi, potřební lidé ve společnosti Vztahy mezi lidmi osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti
ČLOVĚK JAKO JEDINEC Podrobnost a odlišnost lidí projevy chování, rozdíly v prožívání, myšlení, jednání, osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter vrozené předpoklady, osobní potenciál Osobní rozvoj životní cíle a plány, životní perspektiva, adaptace na životní změny, sebezměna, význam motivace, aktivity, vůle a osobní kázně při seberozvoji Vnitřní svět člověka vnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, sebehodnocení stereotypy v posuzování lidí
ČLOVĚK, STÁT A PRÁVO Právní základy státu znaky státu, typy a formy státu státní občanství ČR, složky státní moci, jejich orgány a instituce, obrana státu Právní řád ČR význam a funkce právního řádu orgány právní ochrany občanů soustava soudů právní norma, předpis
Protiprávní jednání druhy a postihy protiprávních jednání včetně korupce, trestní postiženost, porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv v duševním vlastnictví
|
VDO – občan, občanská společnost a stát
OSV -sociální rozvoj – mezilidské vztahy komunikace
OSV – osobní rozvoj – sebepoznání a sebepojetí morální rozvoj – hodnoty, postoje, praktická etika
OSV – osobnostní rozvoj – sebepoznání, sebepojetí, psychohygiena
VDO – občan, občanská společnost, stát
VDO – občan, občanská společnost a stát MED – práce v realizačním týmu
|