5.6.3. PŘÍRODOPIS + BIOLOGIE ČLOVĚKA A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Charakteristika vyučovacího předmětu
Přírodopis se dotýká problémů spojených se zkoumáním přírody a svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Smyslem učiva není však jen získávání přírodopisných poznatků, ale především hlouběji porozumět zákonitostem přírody, zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi, pochopit jejich užitečnost, naučit se získané poznatky aplikovat v praktickém životě. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, která na elementární úrovni přibližuje přírodovědné poznávání žákům 1.stupně. Kooperuje se všemi předměty ve své oblasti (fyzika, chemie, zeměpis), ale i s ostatními vzdělávacími oblastmi. Integruje do sebe ochranu životního prostředí, přírody, výchovu ke zdraví, promítají se do něho průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (OSV), Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS), Multikulturní výchova (MKV) a Environmentální výchova (EV), které dotvářejí komplexnost vzdělávání žáků.
Formy a metody výuky:
Pozorování, experiment, měření, skupinová práce, individuální práce, problémové vyučování, projektové vyučování, hry, přírodovědné soutěže, vzdělávací programy, práce s PC, odbornou literaturou, sbírky, vycházky, exkurze, besedy
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
2 hodin týdně |
|
- v 7. ročníku |
2 hodin týdně |
|
- v 8. ročníku |
2 hodin týdně |
1 hodina z dotace Člověk a příroda 1 hodina z dotace Člověk a zdraví |
- v 9. ročníku |
1 hodin týdně |
1 hodina z dotace Člověk a příroda |
Vysvětlivky k přiděleným dotacím:
* V 8.ročníku dochází k integraci přírodopisu s výchovou ke zdraví ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.
Název integrovaného předmětu bude „Biologie člověka a výchova ke zdraví“.
Obsahové vymezení:
Výchova ke zdraví bude realizována v celcích navazujících na předmět přírodopis:
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
Změny v životě člověka a jejich reflexe
Zdravý způsob života a péče o zdraví
Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
Hodnota a podpora zdraví
Osobnostní a sociální rozvoj
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení: žák samostatně pozoruje, experimentuje, získané poznatky porovnává, posuzuje, vyvozuje z nich závěry, vyhledává a třídí informace, využívá je v procesu učení, tvůrčích činnostech i v praktickém životě
Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy, posuzuje důležitost a správnost získaných informací, ověřuje správnost řešení problémů prakticky, zkoumá přírodní fakta a jejich souvislosti s využitím různých metod, klade si otázky o průběhu a příčinách
Kompetence komunikativní: žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory výstižně, souvisle, tvořivě využívá různých typů informačních a komunikačních prostředků a zdrojů
Kompetence sociální a personální: žák spolupracuje efektivně ve skupině, podílí se na vytváření pravidel při týmové práci, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou sebedůvěru
Kompetence občanské: žák se chová vhodně při situacích ohrožujících životy, zdraví, majetek, životní prostředí, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy
Kompetence pracovní: používá bezpečně materiály, nástroje, vybavení, dodržuje nastavená pravidla, zapojuje se do aktivit směřujících k ochraně přírody, ke svému zdraví i zdraví ostatních, k ochraně životního prostředí
Kompetence digitální: používá digitální zařízení a aplikace při učení, pro získávání a vyhledávání informací a dat, využívá digitální technologie pro usnadnění, zefektivnění či zjednodušení své práce a zkvalitnění pracovních výsledků, předchází situacím ohrožujícím jeho tělesné i duševní zdraví i zdraví ostatních, situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací jedná eticky.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Přírodopis
6. ročník |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák
- orientuje se v daném přehledu vývoje organismů a rozliší základní projevy a podmínky života
- má základní vědomosti o přírodě a přírodních dějích - pozná význam rostlin a živočichů v přírodě a pro člověka
- uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka
- rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
-odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletivo až k jednotlivým orgánům
- rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a zná jejich zástupce
- porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
- rozlišuje a porovnává jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do vybraných taxonomických skupin - zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka - uplatňuje zásady bezpečného chování při styku s živočichy
- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
- uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředím a vztahy mezi nimi -na příkladu objasní základní princip existence živých a neživých složek ekosystému - vysvětlí podstavu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam - uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí
- aplikuje praktické metody pozorováním přírody - využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu
|
Žák
- pochopí základní projevy života, orientuje se v názorech na vznik Země a života - uvede příklady jednoduchých potravních řetězců a vysvětlí vztahy mezi organismy
- poukazuje na přizpůsobení živočichů prostředí
- vysvětlí význam půdních, hniložijních a cizopasných bakterií
- popíše (nakreslí) stavbu těla a rozmnožování hub, rozliší jedovaté houby od jedlích
- uvědomuje si význam plísní, kvasinek, význam hygieny u plísní
- uvede na základě pozorování stavbu těla nižších rostlin
- vysvětlí význam fotosyntézy, vysvětlí význam ozonosféry pro život na Zemi
- rozliší jednobuněčné a mnohobuněčné řasy
- porovná vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
- charakterizuje stručné znaky hlavních zástupců, porovnává - objasní pojmy biologická rovnováha, predátor, cizopasník, vnější kostra - uvědomuje si u některých zástupců význam hygieny (tasemnice, roup, klíště, veš, blecha)
- uvede příklady chráněných druhů bezobratlých živočichů, druhů hospodářsky významných - uplatňuje zásady hygieny a prevence u živočichů přenášejících nemoci
- vysvětlí vzájemné vztahy v ekosystémech na příkladech
-provádí záznamy z pozorování, jednoduché schématické náčrtky, porovnává - pracuje s odbornou literaturou, internetem a vyhledává informace
|
Obecná biologie Vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam názory na vznik života, výživa, dýchání, fotosyntéza, růst, rozmnožování, vývin, vztahy mezi organismy podmínky života rovnováha v ekosystému, potravní řetězce
- buňka bakteriální, rostlinná, živočišná,
Viry a bakterie výskyt, význam a praktické využití
Biologie hub Houby s plodnicemi
stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace, první pomoc při otravě houbami
Houby bez plodnic Základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy
Lišejníky výskyt, význam
Biologie rostlin Anatomie a morfologie rostlin stavba a význam jednotlivých částí těla nižších rostlin Fyziologie rostlin základní princip fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování
Systém rostlin Řasy – poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas Rozšiřující učivo: sinice, řasy červené, hnědé
Biologie živočichů Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla Živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněční a mnohobuněční, rozmnožování
Vývoj, vývin a systém živočichů Významní zástupci jednotlivých skupin živočichů Prvoci Žahavci Ploštěnci Hlísti Měkkýši Členovci (korýši, pavoukovci, hmyz) rozšiřující učivo: drobní korýši
Rozšíření, význam a ochrana živočichů Hospodářsky a epidemiologicky významné druhy Živočišná společenstva
Základy ekologie Organismy a prostředí vzájemné vztahy mezi organismy a mezi organismy a prostředím, populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy, potravní řetězce, rovnováha v ekosystému Ochrana přírody a životního prostředí globální problémy a jejich řešení, chráněná území
Praktické poznávání přírody Praktické metody poznávání přírody Pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, laboratorní práce, výstavky, vycházky
|
EV – základní podmínky života a jejich ochrana
vztah k zeměpisu
EV – Vztah člověka k prostředí
EV – Vztah člověka k prostředí
EV – Ekosystémy (mořské řasy a kyslík – význam pro biosféru)
EV – ekosystémy (les, pole, voda) Základní podmínky života (ochrana biolog. druhů)
EV – Vztah člověka k prostředí
EV – Vztah člověka k prostředí Výchova ke zdraví
|
||
7. ročník |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
Žák - odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného od buněk přes pletiva až k jednotlivým orgánům
- vysvětlí princip základních fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
- rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
-uvede význam hospodářsky důležitých rostlin a způsob jejich pěstování
- porovná základní vnitřní a vnější stavbu vybraných živočichů, vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
- rozlišuje a porovnává jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do taxonomických skupin
- zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka
- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí - uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku s živočichy
- aplikuje praktické metody poznávání přírody - využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu
|
Žák - rozliší základní stavební jednotky vyšších - porovnává diakritické znaky rostlin, zjišťuje odlišnosti, společné znaky a na jejich základě třídí a zařazuje
- vysvětlí vztahy mezi základními procesy (fotosyntéza x dýchání), vztahy v biosféře
- objasní základní botanické pojmy, uvádí charakteristické znaky zástupců, porovnává, třídí informace
- dokáže určit běžné zástupce jednotlivých systémů (znaky, život, význam) - popíše změny vyvolané člověkem, objasní jejich důsledky - porozumí způsobu pěstování některých hospodářsky významných rostlin, jejich biologickému přínosu pro člověka, pozná běžné druhy rostlin volně rostoucích i pěstovaných,
- pochopí význam ochrany lesa, význam léčivých rostlin, význam rostlin pro další vývoj života, rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje přírody
- rozlišuje funkce jednotlivých části těla i jejich orgánových soustav, chápe je ve vývoji, porovnává činnosti, změny
- objasní základní pojmy (biologická rovnováha, predátor, konzument, destruent, potravní řetězec, pyramida…)
- pochopí orientaci živočichů v přírodě, komunikaci a jejich sociální chování - získá základy etologie - stane se odpovědným za zdraví člověka
- pracuje s atlasy, klíči, zachází s lupou, mikroskopem, připravuje vzorky, sbírky, provádí záznamy z pozorování, - provádí jednoduché schématické náčrty - vyhledává poznatky na internetu |
Biologie rostlin Anatomie a morfologie rostlin Stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin – kořen, stonek, list, květ, semeno, plod
Fyziologie rostlin Základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování
Systém rostlin poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů rostlin, jejich vývoj kapraďorosty nahosemenné krytosemenné významné čeledi krytosemenných rostlin využití hospodářsky významných zástupců ovocné dřeviny zelenina okopaniny olejniny obiloviny
Význam rostlin a jejich ochrana
Biologie živočichů Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla živočichů živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, mnohobuněčné organismy, rozmnožování
Vývoj, vývin a systém živočichů významní zástupci jednotlivých skupin živočichů Strunatci – paryby ryby obojživelníci plazi ptáci savci
Rozšíření, význam a ochrana živočichů hospodářsky a epidemiologicky významné druhy péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů živočišná společenstva
Projevy chování živočichů
Praktické poznávání přírody Pozorování lupou a mikroskopem, zjednodušené určovací klíče a atlasy, laboratorní práce, sbírky, herbáře, procházky, exkurze, výstavky (ostrovské rybníky, zoopark Chomutov)
|
EV – ekosystémy (význam pro biosféru) EV – základní podmínky života (voda, ovzduší, možnosti jejich ohrožení – vztah k Z)
EV – základní podmínky života (ochrana biologických druhů) EV – ekosystémy (význam lesa, funkce ekosystémů) EV – ekosystémy (změny krajiny vlivem člověka, způsobem hospodaření – vztah k zeměpisu)
EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí (zemědělství a životní prostředí, ochrana přírody při masových sportech, odpady a příroda)
EV – vztah člověka k prostředí (příroda a její ochrana, zajišťování ochrany přírody)
EV – základní podmínky života (ochrana biologických druhů, důvody, způsoby ochrany, odpovědnost za ochranu přírody)
OSV – osobnostní rozvoj (rozvoj poznávání schopností) smyslové vnímání, pozornost, soustředění OSV – sociální rozvoj kooperace (rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci)
|
Biologie člověka a výchova ke zdraví 8. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka
- určí polohu, objasní stavbu a funkci orgánů, orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy - rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby (u všech soustav) - usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu svého zdraví - uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany zdraví v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí -chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá znalost první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel
-projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy, aktivně předchází situacím ohrožujících zdraví a osobní bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
-
- uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými civilizačními i přenosnými a jinými chorobami, svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc
- dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí, v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
- svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá lékařskou pomoc
-samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
- objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
- vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti - uvede příklady dědičnosti v praktickém životě
- respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje, kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
-projevuje vhodný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu
- respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli, chápe význam zdrženlivost v dospívání a odpovědného sexuálního chování
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě -vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu z hlediska prospěšnosti zdraví (vrstevnická komunita, rodinné prostředí)
- vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví - posoudí některé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví - vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí - aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní pomoc
- samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předchází stresovým situacím
- uvádí do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka - uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá pomoc sobě nebo druhým
- vyhodnotí na základ svých zkušeností a znalostí možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt, - uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
|
- uvede příklady názorů na vznik člověka - stručně charakterizuje biologické změny během vývoje člověka
- popíše stručně stavbu a činnost orgánů soustav, vzájemnou závislost obou soustav - uvědomuje význam pohybové aktivity (fyzický vzhled, duševní pohoda) - vnímá rozdíly mezi pohybovými vlastnostmi chlapců a dívek - uplatňuje základní pravidla hygieny
- předchází zraněním, neriskuje - ovládá jednoduché cviky proti únavě - chrání si zdraví své i jiných při různých činnostech - v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc - zná telefonní čísla IZS a dokáže zavolat první pomoc
- pochopí negativní dopad dopinku na zdraví člověka
- pochopí stavbu a činnost OS, důležitost pro život
- vnímá závislost srdeční činnosti na pohybu, tělesné námaze - dodržuje základní hygienická pravidla
- uvědomuje si možnost a následky možných úrazů -- v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
- uvědomuje si příčiny, příznaky a nebezpečí některých nemocí, zvláště HIV - uvědomuje si význam obraného systému těla, ztráty imunity
- dodržuje základní hygienická pravidla proti přenosu nakažlivých nemocí - uvědomuje si nebezpečí TBC a nutnost prevence (lékařské kontroly, očkování) - uvědomuje si narůstající nebezpečí alergenů (pyl, prach) - vnímá závislost dechové frekvence na námaze (možnost LP) - a chrání se před škodlivými vlivy vnějšího prostředí
- uvědomuje si rizika a dopady zneužívání návykových látek (nikotin, toluen)
- poskytne adekvátní první pomoc při zástavě dechu, neprůchodnosti dýchacích cest
- uvědomuje si význam správné výživy - uplatňuje zásady racionální výživy - orientuje se rámcově v alternativních směrech výživy (makrobiotika, vegetariánství)
- chrání se správnou výživou před civilizačními nemocemi - uvědomuje si nebezpečí nemocí a jejich důsledky
- rozlišuje dle možnosti mezi prospěšnými a nebezpečnými nabídkami firem pro výživu člověka
- uvědomuje si vliv správné výživy na funkci ledvin a celé soustavy
- dodržuje zásady hygieny a dbá na prevenci
- dbá na dodržování osobní hygieny
- uvědomuji si význam ochrany kůže před UV zářením - ví, jak předcházet úpalu, úžehu, poskytne první pomoc - vyvaruje se nebezpečným poraněním kůže - v případě potřeby poskytne první pomoc
- uvědomuje si význam podmíněných reflexů pro učení, paměť, myšlení, odlišnost člověka od živočichů na základě 2. signální soustavy
-vliv na tělesné a duševní zdraví
- vyvaruje se nebezpečným látkám, které by mohli jednotlivé orgány poškodit - dbá na správnou hygienu orgánů
- dodržuje zásady péče o jednotlivé orgány
- uvědomuje si význam hormonů na zdraví vývoj člověka
- uvědomuje si možnosti ohrožení plodu (alkohol, kouření, drogy, zarděnky…) - pochopí příčiny změn v pubertě - dodržuje zásady osobní a intimní hygieny
- objasní principy přenosu dědičných vlastností a jeho důsledky - objasní pojmy gen, genetika,
- pochopí připravenost na zahájení sexuálního života - uvědomuje si rizika při volbě partnera - naučí se vážit si životního poslání rodičů - pochopí význam i rizika antikoncepce
- uvědomuje si nebezpečí pohlavních chorob - dbá na prevenci
- nebojí se přiznat projevy násilí, zneužívání - ví, kam se obrátit v případě pomoci při zneužívání (linky důvěry, dětské krizové centrum)
- chápe rozdíly v citových záležitostech, uvědomuje si možná rizika při volbě partnera - váží si životního poslání matky a otce - rozezná kladné i záporné vlivy v prostředí, ve kterém se pohybuje
- uplatňuje obranu proti manipulaci s jeho osobou v době puberty
- dokáže optimálně rozvrhnout svůj režim dne
- rozhoduje se správně v situacích duševní nepohody a pracovního přetížení - dbá na vyváženost námahy a odpočinku
- orientuje se v účincích nejznámějších návykových látek - uvědomuje si, že užívání návykových látek může vést k závislosti, narušení zdraví, vyřazení ze společnosti
- dbá na pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách, na diskotékách, parcích, výletech - uvědomuje si nebezpečí při jednání s agresivními lidmi, lidmi pod vlivem alkoholu, drog
- orientuje se v nabídce pomoci v rizikové situaci
|
Biologie člověka a výchova ke zdraví
Fylogeneze člověka
Anatomie a fyziologie Stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy, vyšší nervová činnost:
Soustava opěrná a pohybová
Význam pohybu pro zdraví, pohybový režim, zdravý životní styl
Prevence úrazů, poranění kostí a svalů Příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při závažných poranění Odpovědné chování, dodržování pravidel bezpečnosti v podmínkách silničního provozu, při pobytu v přírodě, na výletě, v domácnosti, při sportu, závažná poranění a život ohrožující stavy (vymknutí, zlomeniny, úrazy hlavy, páteře, amputační zranění)
Rizika ohrožení zdraví dopink ve sportu (anabolické steroidy)
Soustava oběhová Anatomie a fyziologie
Pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví, posilování organismu
Závažná poranění a život ohrožující stavy, příčiny, příznaky, zásady a postupy první pomoci krvácivá zranění, úrazy, zástava srdeční činnosti
Civilizační choroby, ostatní nemoci (příčiny, příznaky ochrana) Choroby cévní a srdeční, ateroskleróza, obezita, AIDS, mdloby, nákazy přenosné krví, prevence kardiovaskulárních onemocnění
Soustava dýchací Anatomie a fyziologie Nebezpečí onemocnění DS (v četně civilizačních) příčiny, příznaky, cesty přenosu nákazy, prevence, ochrana před přenosnými chorobami Záněty dýchacích cest (nákazy respirační) Chřipka, TBC vliv alergenů otužování a pohybové aktivity, význam pohybu pro zdraví
Rizika zneužívání návykových látek boj proti kouření, rakovinová onemocnění, užívání toluenu
Odpovědné chování v situacích úrazů a život ohrožujících stavů, epidemie první pomoc při zástavě dechu, resuscitace (možnost LP)
Soustava trávicí Anatomie a fyziologie Výživa a zdraví způsob života a péče o zdraví Výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví, pitný režim, cizorodé látky v potravinách biopotraviny
Civilizační choroby jako důsledek nesprávné výživy poruchy příjmu potravy (anorexie, bulimie, kazivost zubů) rizika ohrožení zdraví, nákazy přenosné potravou Prevence metabolických onemocnění, obezita, cukrovka, hepatitida Otravy a první pomoc, pozitivní a negativní dopad prostředí na zdraví člověka
Manipulační reklama diety, redukční diety
Soustava vylučovací - močová Anatomie a fyziologie Výchova a zdraví
Zásady a osobní hygiena zásady osobní a intimní hygieny ochrana před chronickými onemocněními využití moči při důkazech těhotenství, dopinku
Soustava kožní Anatomie a fyziologie, péče o kůži péče o čistotu těla, oděv, obuv kožní nemoci (plísně, akné) Poškození kůže: tepelné a mechanické poškození kůže (popáleniny, omrzliny, bodnutí hmyzem, uštknutí hadem, zasažení elektrickým proudem, poleptání) rakovina kůže úpal, úžeh nákazy přenosné bodnutí hmyzem a stykem se zvířaty
Soustava nervová Anatomie a fyziologie Vyšší nervová činnost Reflex – základní složka nervové činnosti
Hygiena duševní činnosti Základní podmínky pro zachování a regeneraci sil Tělesná a duševní hygiena, psychická a fyzická zdatnost, relaxace
Soustava smyslová Anatomie a fyziologie orgánů zraku, sluchu, čichu, chuti Péče o smyslové orgány
Poruchy smyslových orgánů, náprava oční vady, nedoslýchavost, hluchota
Řízení lidského těla Žlázy s vnitřním vyměšováním přehled a činnost jednotlivých žláz poruchy žláz, prevence pro zdravý vývoj adrenalinové sporty
Soustava rozmnožovací Anatomie a fyziologie Ontogeneze člověka Vývin plodu, těhotenství Hlavní období lidského člověka Dětství, puberta, dospívání a tělesné, duševní, společenské změny
Genetika Dědičnost a proměnlivost organismů Podstata dědičnosti, přenos dědičných informací, gen, křížení
Změny v životě člověka a jejich reflexe Sexualita jako součást formování osobnosti Sexuální výchova Sexuální dospívání a zdraví reprodukční soustavy předčasná sexuální zkušenost, promiskuita, zdrženlivost problémy těhotenství a rodičovství mladistvých poruchy pohlavní identity Bezpečné způsoby sexuálního chování vliv civilizace na rozšíření pohlavních nemocí ochrana před přenosnými pohlavními nemocemi (kapavka, syfilis, AIDS) cesty přenosu nákaz sexuálním kontaktem sexualita a zákon
Individuální násilí a zneužívání skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání dětí sexuální kriminalita (projevy násilí, sexuální zneužívání dětí), šikana, kriminalita mládeže prostituce, pornografie komunikace se službami odborné pomoci
Vztahy mezi lidmi a formy soužití vztahy ve dvojicích – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství
Celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci Podpora zdraví a jeho formy, složky zdraví, jejich interakce, základní lidské potřeby a jejich hierarchie Podpora zdravého životního stylu Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí na zdraví kvalita ovzduší a vody, hluk, osvětlení, teplota
Denní režim – zásady osobní, intimní a duševní hygieny biorytmy a prostředí
Význam odpočinku a spánku
Stres a zdraví stresové reakce kompenzační a relaxační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti
Zneužívání návykových látek drogy Auto-destruktivní závislost – psychické onemocnění, násilí zamířené proti sobě samému, rizikové chování (alkohol, aktivní a pasivní kouření, zbraně, nebezpečné látky a předměty, nebezpečný internet), násilné chování, těžké životní situace a jejich zvládání
Bezpečné chování v rizikovém prostředí pohyb v rizikovém prostředí přítomnost v konfliktních a krizových situacích
|
- návaznost na dějepis
- návaznost na TV, relaxační pohybové činnosti
EV – vztah člověka k prostředí
MED – vnímání mediálních sdělení (reklama na cigarety)
OSV – sebeovládání a zvládání problémových situací
Člověk a svět práce – volba povolání, vaření
MED – výživová doporučení a reklama
MED – účelová propagace výrobků
OSV – osobní rozvoj-sebepoznání, vztah k sobě, k druhým, seberegulace (sebereflexe, sebekontrola) sociální rozvoj – praktická etika (hodnoty, postoje)
OSV – komunikace a kooperace respektování druhých, empatie, chování podporující dobré vztahy efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích
OSV – psychohygiena v sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu
OSV – zvládání problémových situací, stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení hledání pomoci při problémech MED – negativní vliv reklamních agentur na tabák, tabákové výrobky, alkoholické nápoje na člověka
MED – informace o působení sekt
|
Přírodopis 9. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
- rozpozná vybravené nerosty podle charakteristických vlastností s použitím určovacích pomůcek
- rozpozná vybrané druhy hornin podle charakteristických vlastností, používá určovací pomůcky
- rozlišuje důsledky vnějších a vnitřních geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
- uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů
-charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy a možné dopady i ochranu před nimi
- uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí
- aplikuje praktické metody poznávání přírody -využívá metody poznávání přírody k osvojování přírodopisu
|
- určí fyzikální vlastnosti běžných nerostů, stanoví na základě pozorování druhy nerostů, zařadí je do skupiny podle chemického složení (prvky, sulfidy, halogenidy, oxidy, sírany, uhličitany, křemičitany) - uvede praktický význam a využití hlavních zástupců
- vysvětlí rozdíl mezi horninou a nerostem - pozná běžné druhy hornin na základě pozorování, zařadí je do skupin: vyvřelé, usazené, přeměněné uvede praktický význam hlavních zástupců a jejich využití
- objasní vznik zlomů, vrás a poklesů, vysvětlí původ sopečné činnosti a zemětřesení, vyhledává o nich potřebné údaje, objasní změny způsobené pohybem litosférických desek - popíše vnější geologické děje a jejich vliv na Zemi - objasní vznik a význam půd
- objasní význam přírodních zdrojů a jejich využívání - rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie - objasni negativní dopady těžby surovin, vysvětlí způsoby rekultivace
- rozliší geologické éry v souvislosti se složením společenstvech rostlin a živočichů a v souvislosti s geologickými změnami zemské kůry v jednotlivých obdobích, porovnává, třídí informace - objasni význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života
- doloží fakty závislosti člověka na přírodě a nutnost její ochrany, zaujímá stanoviska k ekologickým problémům současného světa, přispívá podle svých možností k jejich řešení - uvede příklady chráněných území v ČR, zejména v místním regionu
pracuje s odbornou literaturou, internetem, vyhledává informace
|
Neživá příroda
Minerály vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků
Horniny zemské těleso, třídění hornin podle vzniku, vlastností, praktický význam a využití
určování jejich vzorků
Vnitřní a vnější geologické procesy Vnitřní geologické děje-příčiny, důsledky (poruchy zemské kůry, zemětřesení, sopečná činnost)
Vnější geologické děje-příčiny, důsledky zvětrávání, vliv gravitace, činnost vody, moře, ledovců, větru, organismů a člověka
Půdy složení, vlastnosti a význam půdy
Přírodní zdroje přírodní zdroje a jejich využívání, energetické suroviny alternativní zdroje energie vlastnosti, hospodářský význam a příklady devastace krajiny, možnosti a příklady rekultivace
Vývoj zemské kůry a organismů na Zemi geologické změny, vývoj zemské kůry a organismů (vznik života), výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí v rámci geologických ér
Podnebí a počasí ve vztahu k životu význam vody a teploty prostředí pro život, ochrana a využití přírodních zdrojů, význam jednotlivých vrstev ovzduší pro život, vlivy znečištěného ovzduší a klimatických změn na živé organismy a na člověka
Mimořádné události způsobené přírodními vlivy příčiny vzniku mimořádných událostí, přírodní světové katastrofy, nejčastější mimořádné přírodní události v ČR (povodně, větrné bouře, sněhové kalamity, laviny, náledí) a ochrana před nimi
Základy ekologie Ochrana přírody a životního prostředí globální problémy a jejich řešení,
chráněná území
Praktické metody poznávání přírody Pozorování lupou a mikroskopem, laboratorní práce, práce s odbornou literaturou – atlasy, klíče, výstavky, vycházky, terénní průzkum
|
vztah k chemii a fyzice
vztah k zeměpisu a fyzice
vztah k zeměpisu
EV – ekosystémy (změny způsobené člověkem – těžba, stavební práce)
vztah k zeměpisu
vztah k zeměpisu
OČMO – živelné pohromy
EV – základní podmínky života a jejich ochrana, lidské aktivity a vliv na prostředí
OSV – osobní rozvoj (poznávací schopnosti, smyslové vnímání, pozornost, soustředění) OSV – sociální rozvoj (kooperace)
|