5.6.3. PŘÍRODOPIS + BIOLOGIE ČLOVĚKA A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

Přírodopis se dotýká problémů spojených se zkoumáním přírody a svým zaměřením patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Smyslem učiva není však jen získávání přírodopisných poznatků, ale především hlouběji porozumět zákonitostem přírody, zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi, pochopit jejich užitečnost, naučit se získané poznatky aplikovat v praktickém životě. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, která na elementární úrovni přibližuje přírodovědné poznávání žákům 1.stupně. Kooperuje se všemi předměty ve své oblasti (fyzika, chemie, zeměpis), ale i s ostatními vzdělávacími oblastmi. Integruje do sebe ochranu životního prostředí, přírody, výchovu ke zdraví, promítají se do něho průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (OSV), Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS), Multikulturní výchova (MKV) a Environmentální výchova (EV), které dotvářejí komplexnost vzdělávání žáků.

 

Formy a metody výuky:

Pozorování, experiment, měření, skupinová práce, individuální práce, problémové vyučování, projektové vyučování, hry, přírodovědné soutěže, vzdělávací programy, práce s PC, odbornou literaturou, sbírky, vycházky, exkurze, besedy

 

Časová dotace:

 

- v 6. ročníku

2 hodin týdně

 

- v 7. ročníku

2 hodin týdně

 

- v 8. ročníku

2 hodin týdně

1 hodina z dotace Člověk a příroda

1 hodina z dotace Člověk a zdraví

- v 9. ročníku

1 hodin týdně

1 hodina z dotace Člověk a příroda

 

Vysvětlivky k přiděleným dotacím:

* V 8.ročníku dochází k integraci přírodopisu s výchovou ke zdraví ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví.

Název integrovaného předmětu bude „Biologie člověka a výchova ke zdraví“.

Obsahové vymezení:

 

Výchova ke zdraví bude realizována v celcích navazujících na předmět přírodopis:

Vztahy mezi lidmi a formy soužití

Změny v životě člověka a jejich reflexe

Zdravý způsob života a péče o zdraví

Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence

Hodnota a podpora zdraví

Osobnostní a sociální rozvoj

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení: žák samostatně pozoruje, experimentuje, získané poznatky porovnává, posuzuje, vyvozuje z nich závěry, vyhledává a třídí informace, využívá je v procesu učení, tvůrčích činnostech i v praktickém životě

 

Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy, posuzuje důležitost a správnost získaných informací, ověřuje správnost řešení problémů prakticky, zkoumá přírodní fakta a jejich souvislosti s využitím různých metod, klade si otázky o průběhu a příčinách

 

Kompetence komunikativní: žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory výstižně, souvisle, tvořivě využívá různých typů informačních a komunikačních prostředků a zdrojů

 

Kompetence sociální a personální: žák spolupracuje efektivně ve skupině, podílí se na vytváření pravidel při týmové práci, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou sebedůvěru

 

Kompetence občanské:  žák se chová vhodně při situacích ohrožujících životy, zdraví, majetek, životní prostředí, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy

 

Kompetence pracovní: používá bezpečně materiály, nástroje, vybavení, dodržuje nastavená pravidla, zapojuje se do aktivit směřujících k ochraně přírody, ke svému zdraví i zdraví ostatních, k ochraně životního prostředí

 

Kompetence digitální: používá digitální zařízení a aplikace při učení, pro získávání a vyhledávání informací a dat, využívá digitální technologie pro usnadnění, zefektivnění či zjednodušení své práce a zkvalitnění pracovních výsledků, předchází situacím ohrožujícím jeho tělesné i duševní zdraví i zdraví ostatních, situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací jedná eticky.

 

 

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Přírodopis

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

 

- orientuje se v daném přehledu vývoje organismů a rozliší základní projevy a podmínky života

 

- má základní vědomosti o přírodě a přírodních dějích

- pozná význam rostlin a živočichů v přírodě a pro člověka

 

 

- uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

 

 

 

 

- rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletivo až k jednotlivým orgánům

 

 

 

 

- rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a zná jejich zástupce

 

 

 

 

 

- porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů

 

 

- rozlišuje a porovnává jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do vybraných taxonomických skupin

- zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka

- uplatňuje zásady bezpečného chování při styku s živočichy

 

- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí

 

 

 

 

- uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředím a vztahy mezi nimi

-na příkladu objasní základní princip existence živých a neživých složek ekosystému

- vysvětlí podstavu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam

- uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí

 

 

- aplikuje praktické metody pozorováním přírody

- využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu

 

 

 

 

Žák

 

- pochopí základní projevy života, orientuje se v názorech na vznik Země a života

- uvede příklady jednoduchých potravních řetězců a vysvětlí vztahy mezi organismy

 

- poukazuje na přizpůsobení živočichů prostředí

 

 

- vysvětlí význam půdních, hniložijních a cizopasných bakterií

 

 

 

 

- popíše (nakreslí) stavbu těla a rozmnožování hub, rozliší jedovaté houby od jedlích

 

 

 

- uvědomuje si význam plísní, kvasinek, význam hygieny u plísní

 

 

 

 

- uvede na základě pozorování stavbu těla nižších rostlin

 

 

- vysvětlí význam fotosyntézy, vysvětlí význam ozonosféry pro život na Zemi

 

 

- rozliší jednobuněčné a mnohobuněčné řasy

 

 

 

 

 

 

- porovná vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů

 

- charakterizuje stručné znaky hlavních zástupců, porovnává

- objasní pojmy biologická rovnováha, predátor, cizopasník, vnější kostra

- uvědomuje si u některých zástupců význam hygieny (tasemnice, roup, klíště, veš, blecha)

 

- uvede příklady chráněných druhů bezobratlých živočichů, druhů hospodářsky významných

- uplatňuje zásady hygieny a prevence u živočichů přenášejících nemoci

 

 

 

- vysvětlí vzájemné vztahy v ekosystémech na příkladech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-provádí záznamy z pozorování, jednoduché schématické náčrtky, porovnává

- pracuje s odbornou literaturou, internetem a vyhledává informace

 

 

Obecná biologie

Vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam

názory na vznik života, výživa, dýchání, fotosyntéza, růst, rozmnožování, vývin, vztahy mezi organismy

podmínky života

rovnováha v ekosystému, potravní řetězce

 

- buňka bakteriální, rostlinná, živočišná,

 

 

 

Viry a bakterie

výskyt, význam a praktické využití

 

 

 

Biologie hub

Houby s plodnicemi

 

stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace, první pomoc při otravě houbami

 

 

Houby bez plodnic

Základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy

 

Lišejníky

výskyt, význam

 

Biologie rostlin

Anatomie a morfologie rostlin

stavba a význam jednotlivých částí těla nižších rostlin

Fyziologie rostlin

základní princip fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování

 

 

Systém rostlin

Řasy – poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas

Rozšiřující ivo: sinice, řasy červené, hnědé

 

 

Biologie živočichů

Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla

Živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněční a mnohobuněční, rozmnožování

 

 

Vývoj, vývin a systém živočichů

Významní zástupci jednotlivých skupin živočichů

Prvoci

Žahavci

Ploštěnci

Hlísti

Měkkýši

Členovci (korýši, pavoukovci, hmyz)

rozšiřující učivo: drobní korýši

 

 

 

Rozšíření, význam a ochrana živočichů

Hospodářsky a epidemiologicky významné druhy

Živočišná společenstva

 

 

 

 

 

Základy ekologie

Organismy a prostředí

vzájemné vztahy mezi organismy a mezi organismy a prostředím,

populace, společenstva,

přirozené a umělé ekosystémy,

potravní řetězce, rovnováha v ekosystému

Ochrana přírody a životního prostředí

globální problémy a jejich řešení, chráněná území

 

 

 

Praktické poznávání přírody

Praktické metody poznávání přírody

Pozorování lupou a mikroskopem (případně dalekohledem), zjednodušené určovací klíče a atlasy, laboratorní práce, výstavky, vycházky

 

 

 

EV – základní podmínky života a jejich ochrana

 

vztah k zeměpisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

EV – Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – Ekosystémy (mořské řasy a kyslík – význam pro biosféru)

 

 

 

 

EV – ekosystémy (les, pole, voda)

Základní podmínky života (ochrana biolog.

druhů)

 

 

 

 

 

 

 

EV – Vztah člověka k prostředí

 

EV – Vztah člověka k prostředí

Výchova ke zdraví

 

 

 

 

 

 

 

7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

- odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného od buněk přes pletiva až k jednotlivým orgánům

 

 

 

- vysvětlí princip základních fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin

 

 

 

- rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů

 

-uvede význam hospodářsky důležitých rostlin a způsob jejich pěstování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- porovná základní vnitřní a vnější stavbu vybraných živočichů, vysvětlí funkci jednotlivých orgánů

 

- rozlišuje a porovnává jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do taxonomických skupin

 

 

 

 

 

 

 

- zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka

 

 

 

 

 

 

- odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě,

na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí

- uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku s živočichy

 

 

- aplikuje praktické metody poznávání přírody

- využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu

 

 

 

 

 

 

Žák

- rozliší základní stavební jednotky vyšších

- porovnává diakritické znaky rostlin, zjišťuje odlišnosti, společné znaky a na jejich základě třídí a zařazuje

 

- vysvětlí vztahy mezi základními procesy (fotosyntéza x dýchání), vztahy v biosféře

 

 

- objasní základní botanické pojmy, uvádí charakteristické znaky zástupců, porovnává, třídí informace

 

- dokáže určit běžné zástupce jednotlivých systémů (znaky, život, význam)

- popíše změny vyvolané člověkem, objasní jejich důsledky

- porozumí způsobu pěstování některých hospodářsky významných rostlin, jejich biologickému přínosu pro člověka, pozná běžné druhy rostlin volně rostoucích i pěstovaných,

 

- pochopí význam ochrany lesa, význam léčivých rostlin, význam rostlin pro další vývoj života, rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje přírody

 

 

- rozlišuje funkce jednotlivých části těla i jejich orgánových soustav, chápe je ve vývoji, porovnává činnosti, změny

 

- objasní základní pojmy (biologická rovnováha, predátor, konzument, destruent, potravní řetězec, pyramida)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pochopí orientaci živočichů v přírodě, komunikaci a jejich sociální chování

- získá základy etologie

- stane se odpovědným za zdraví člověka

 

 

 

 

- pracuje s atlasy, klíči, zachází s lupou, mikroskopem, připravuje vzorky, sbírky, provádí záznamy z pozorování,

- provádí jednoduché schématické náčrty

- vyhledává poznatky na internetu

 

Biologie rostlin

Anatomie a morfologie rostlin

Stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin – kořen, stonek, list, květ, semeno, plod

 

 

Fyziologie rostlin

Základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování

 

 

 

Systém rostlin

poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů rostlin, jejich vývoj

kapraďorosty

nahosemenné

krytosemenné

významné čeledi krytosemenných rostlin

využití hospodářsky významných zástupců

ovocné dřeviny

zelenina

okopaniny

olejniny

obiloviny

 

 

 

 

 

 

 

Význam rostlin a jejich ochrana

 

 

 

 

 

Biologie živočichů

Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla živočichů

živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, mnohobuněčné organismy, rozmnožování

 

Vývoj, vývin a systém živočichů

významní zástupci jednotlivých skupin živočichů

Strunatci – paryby

ryby

obojživelníci

plazi

ptáci

savci

 

Rozšíření, význam a ochrana živočichů

hospodářsky a epidemiologicky významné druhy

péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů

živočišná společenstva

 

 

Projevy chování živočichů

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktické poznávání přírody

Pozorování lupou a mikroskopem, zjednodušené určovací klíče a atlasy, laboratorní práce, sbírky, herbáře, procházky, exkurze, výstavky (ostrovské rybníky, zoopark Chomutov)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – ekosystémy (význam pro biosféru)

EV – základní podmínky života (voda, ovzduší, možnosti jejich ohrožení – vztah k Z)

 

EV – základní podmínky života (ochrana biologických druhů)

EV – ekosystémy (význam lesa, funkce ekosystémů)

EV – ekosystémy (změny krajiny vlivem člověka, způsobem hospodaření – vztah k zeměpisu)

 

 

 

 

 

 

 

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí (zemědělství a životní prostředí, ochrana přírody při masových sportech, odpady a příroda)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – vztah člověka k prostředí (příroda a její ochrana, zajišťování ochrany přírody)

 

 

 

EV – základní podmínky života (ochrana biologických druhů, důvody, způsoby ochrany, odpovědnost za ochranu přírody)

 

 

 

 

 

OSV – osobnostní rozvoj (rozvoj poznávání schopností) smyslové vnímání, pozornost, soustředění

OSV – sociální rozvoj kooperace (rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci)

 

 

Biologie člověka a výchova ke zdraví 8. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

 

 

- orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka

 

 

 

- určí polohu, objasní stavbu a funkci orgánů, orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy

- rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby (u všech soustav)

- usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu svého zdraví

- uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany zdraví v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí

-chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá znalost první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy, aktivně předchází situacím ohrožujících zdraví a osobní bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými civilizačními i přenosnými a jinými chorobami, svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí, v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky

 

 

 

 

 

- svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá lékařskou pomoc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti

- uvede příklady dědičnosti v praktickém životě

 

 

- respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje, kultivovaně se chová k opačnému pohlaví

 

-projevuje vhodný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu

 

 

- respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli, chápe význam zdrženlivost v dospívání a odpovědného sexuálního chování

 

 

 

 

 

 

 

 

- respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě

-vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu z hlediska prospěšnosti zdraví (vrstevnická komunita, rodinné prostředí)

 

 

 

 

- vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví

- posoudí některé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví

- vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí

- aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní pomoc

 

 

 

 

 

 

 

 

- samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předchází stresovým situacím

 

 

- uvádí do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka

- uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá pomoc sobě nebo druhým

 

 

- vyhodnotí na základ svých zkušeností a znalostí možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt,

- uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi

 

 

 

 

 

- uvede příklady názorů na vznik člověka

- stručně charakterizuje biologické změny během vývoje člověka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- popíše stručně stavbu a činnost orgánů soustav, vzájemnou závislost obou soustav

- uvědomuje význam pohybové aktivity (fyzický vzhled, duševní pohoda)

- vnímá rozdíly mezi pohybovými vlastnostmi chlapců a dívek

- uplatňuje základní pravidla hygieny

 

 

- předchází zraněním, neriskuje

- ovládá jednoduché cviky proti únavě

- chrání si zdraví své i jiných při různých činnostech

- v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc

- zná telefonní čísla IZS a dokáže zavolat první pomoc

 

 

- pochopí negativní dopad dopinku na zdraví člověka

 

 

 

- pochopí stavbu a činnost OS, důležitost pro život

 

- vnímá závislost srdeční činnosti na pohybu, tělesné námaze

- dodržuje základní hygienická pravidla

 

 

- uvědomuje si možnost a následky možných úrazů

-- v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc

 

 

- uvědomuje si příčiny, příznaky a nebezpečí některých nemocí, zvláště HIV

- uvědomuje si význam obraného systému těla, ztráty imunity

 

 

 

 

- dodržuje základní hygienická pravidla proti přenosu nakažlivých nemocí

- uvědomuje si nebezpečí TBC a nutnost prevence (lékařské kontroly, očkování)

- uvědomuje si narůstající nebezpečí alergenů (pyl, prach)

- vnímá závislost dechové frekvence na námaze (možnost LP)

- a chrání se před škodlivými vlivy vnějšího prostředí

 

- uvědomuje si rizika a dopady zneužívání návykových látek (nikotin, toluen)

 

 

- poskytne adekvátní první pomoc při zástavě dechu, neprůchodnosti dýchacích cest

 

 

 

 

 

- uvědomuje si význam správné výživy

- uplatňuje zásady racionální výživy

- orientuje se rámcově v alternativních směrech výživy (makrobiotika, vegetariánství)

 

 

 

 

 

- chrání se správnou výživou před civilizačními nemocemi

- uvědomuje si nebezpečí nemocí a jejich důsledky

 

 

 

 

 

 

 

 

- rozlišuje dle možnosti mezi prospěšnými a nebezpečnými nabídkami firem pro výživu člověka

 

- uvědomuje si vliv správné výživy na funkci ledvin a celé soustavy

 

 

- dodržuje zásady hygieny a dbá na prevenci

 

 

 

 

 

- dbá na dodržování osobní hygieny

 

- uvědomuji si význam ochrany kůže před UV zářením

- ví, jak předcházet úpalu, úžehu, poskytne první pomoc

- vyvaruje se nebezpečným poraněním kůže

- v případě potřeby poskytne první pomoc

 

 

 

 

 

 

 

- uvědomuje si význam podmíněných reflexů pro učení, paměť, myšlení, odlišnost člověka od živočichů na základě 2. signální soustavy

 

 

-vliv na tělesné a duševní zdraví

 

 

 

 

 

- vyvaruje se nebezpečným látkám, které by mohli jednotlivé orgány poškodit

- dbá na správnou hygienu

orgánů

 

- dodržuje zásady péče o jednotlivé orgány

 

 

 

 

 

 

- uvědomuje si význam hormonů na zdraví vývoj člověka

 

 

 

- uvědomuje si možnosti ohrožení plodu (alkohol, kouření, drogy, zarděnky)

- pochopí příčiny změn v pubertě

- dodržuje zásady osobní a intimní hygieny

 

 

 

 

- objasní principy přenosu dědičných vlastností a jeho důsledky

- objasní pojmy gen, genetika,

 

 

 

- pochopí připravenost na zahájení sexuálního života

- uvědomuje si rizika při volbě partnera

- naučí se vážit si životního poslání rodičů

- pochopí význam i rizika antikoncepce

 

 

- uvědomuje si nebezpečí pohlavních chorob

- dbá na prevenci

 

 

- nebojí se přiznat projevy násilí, zneužívání

- ví, kam se obrátit v případě pomoci při zneužívání (linky důvěry, dětské krizové centrum)

 

 

 

 

- chápe rozdíly v citových záležitostech, uvědomuje si možná rizika při volbě partnera

- váží si životního poslání matky a otce

- rozezná kladné i záporné vlivy v prostředí, ve kterém se pohybuje

 

- uplatňuje obranu proti manipulaci s jeho osobou v době puberty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dokáže optimálně rozvrhnout svůj režim dne

 

 

 

 

 

 

- rozhoduje se správně v situacích duševní nepohody a pracovního přetížení

- dbá na vyváženost námahy a odpočinku

 

 

 

- orientuje se v účincích nejznámějších návykových látek

- uvědomuje si, že užívání návykových látek může vést k závislosti, narušení zdraví, vyřazení ze společnosti

 

 

 

 

 

- dbá na pravidla bezpečnosti při pohybových aktivitách, na diskotékách, parcích, výletech

- uvědomuje si nebezpečí při jednání s agresivními lidmi, lidmi pod vlivem alkoholu, drog

 

- orientuje se v nabídce pomoci v rizikové situaci

 

 

Biologie člověka a výchova ke zdraví

 

Fylogeneze člověka

 

 

 

 

Anatomie a fyziologie

Stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy, vyšší nervová činnost:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soustava opěrná a pohybová

 

Význam pohybu pro zdraví, pohybový režim, zdravý životní styl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prevence úrazů, poranění kostí a svalů

Příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při závažných poranění

Odpovědné chování, dodržování pravidel bezpečnosti v podmínkách silničního provozu, při pobytu v přírodě, na výletě, v domácnosti, při sportu,

závažná poranění a život ohrožující stavy

(vymknutí, zlomeniny, úrazy hlavy, páteře, amputační zranění)

 

 

Rizika ohrožení zdraví

dopink ve sportu (anabolické steroidy)

 

 

Soustava oběhová

Anatomie a fyziologie

 

 

Pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví, posilování organismu

 

 

 

 

Závažná poranění a život ohrožující stavy, příčiny, příznaky, zásady a postupy první pomoci

krvácivá zranění, úrazy, zástava srdeční činnosti

 

 

Civilizační choroby, ostatní nemoci (příčiny, příznaky ochrana)

Choroby cévní a srdeční, ateroskleróza, obezita, AIDS, mdloby, nákazy přenosné krví, prevence kardiovaskulárních onemocnění

 

 

 

 

 

Soustava dýchací

Anatomie a fyziologie

Nebezpečí onemocnění DS (v četně civilizačních) příčiny, příznaky, cesty přenosu nákazy, prevence, ochrana před přenosnými chorobami

Záněty dýchacích cest (nákazy respirační)

Chřipka, TBC

vliv alergenů

otužování a pohybové aktivity, význam pohybu pro zdraví

 

 

 

Rizika zneužívání návykových látek

boj proti kouření, rakovinová onemocnění, užívání toluenu

 

Odpovědné chování v situacích úrazů a život ohrožujících stavů, epidemie

první pomoc při zástavě dechu, resuscitace (možnost LP)

 

 

 

 

Soustava trávicí

Anatomie a fyziologie

Výživa a zdraví způsob života a péče o zdraví

Výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví, pitný režim,

cizorodé látky v potravinách

biopotraviny

 

 

 

Civilizační choroby jako důsledek nesprávné výživy

poruchy příjmu potravy (anorexie, bulimie, kazivost zubů)

rizika ohrožení zdraví, nákazy přenosné potravou

Prevence metabolických onemocnění, obezita, cukrovka, hepatitida

Otravy a první pomoc, pozitivní a negativní dopad prostředí na zdraví člověka

 

Manipulační reklama

diety, redukční diety

 

 

 

Soustava vylučovací - močová

Anatomie a fyziologie

Výchova a zdraví

 

 

Zásady a osobní hygiena

zásady osobní a intimní hygieny

ochrana před chronickými onemocněními

využití moči při důkazech těhotenství, dopinku

 

 

Soustava kožní

Anatomie a fyziologie,

péče o kůži

péče o čistotu těla, oděv, obuv

kožní nemoci (plísně, akné)

Poškození kůže:

tepelné a mechanické poškození kůže (popáleniny, omrzliny, bodnutí hmyzem, uštknutí hadem, zasažení elektrickým proudem, poleptání)

rakovina kůže

úpal, úžeh

nákazy přenosné bodnutí hmyzem a stykem se zvířaty

 

 

 

 

Soustava nervová

Anatomie a fyziologie

Vyšší nervová činnost

Reflex – základní složka nervové činnosti

 

 

 

Hygiena duševní činnosti

Základní podmínky pro zachování a regeneraci sil

Tělesná a duševní hygiena, psychická a fyzická zdatnost, relaxace

 

 

 

Soustava smyslová

Anatomie a fyziologie

orgánů zraku, sluchu, čichu, chuti

Péče o smyslové orgány

 

 

 

Poruchy smyslových orgánů, náprava

oční vady, nedoslýchavost, hluchota

 

 

 

Řízení lidského těla

Žlázy s vnitřním vyměšováním

přehled a činnost jednotlivých žláz

poruchy žláz, prevence pro zdravý vývoj adrenalinové sporty

 

 

Soustava rozmnožovací

Anatomie a fyziologie

Ontogeneze člověka

Vývin plodu, těhotenství

Hlavní období lidského člověka

Dětství, puberta, dospívání a tělesné, duševní, společenské změny

 

 

 

 

 

 

Genetika

Dědičnost a proměnlivost organismů

Podstata dědičnosti, přenos dědičných informací, gen, křížení

 

 

 

 

Změny v životě člověka a jejich reflexe

Sexualita jako součást formování osobnosti

Sexuální výchova

Sexuální dospívání a zdraví reprodukční soustavy

předčasná sexuální zkušenost, promiskuita, zdrženlivost

problémy těhotenství a rodičovství mladistvých

poruchy pohlavní identity

Bezpečné způsoby sexuálního chování

vliv civilizace na rozšíření pohlavních nemocí

ochrana před přenosnými pohlavními nemocemi (kapavka, syfilis, AIDS) cesty přenosu nákaz sexuálním kontaktem

sexualita a zákon

 

Individuální násilí a zneužívání

skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání dětí

sexuální kriminalita (projevy násilí, sexuální zneužívání dětí), šikana, kriminalita mládeže

prostituce, pornografie

komunikace se službami odborné pomoci

 

Vztahy mezi lidmi a formy soužití

vztahy ve dvojicích – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci

Podpora zdraví a jeho formy, složky zdraví, jejich interakce,

základní lidské potřeby a jejich hierarchie

Podpora zdravého životního stylu

Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí na zdraví

kvalita ovzduší a vody, hluk, osvětlení, teplota

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denní režim – zásady osobní, intimní a duševní hygieny

biorytmy a prostředí

 

Význam odpočinku a spánku

 

 

Stres a zdraví

stresové reakce

kompenzační a relaxační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti

 

 

Zneužívání návykových látek

drogy

Auto-destruktivní závislost – psychické onemocnění, násilí zamířené proti sobě samému, rizikové chování (alkohol, aktivní a pasivní kouření, zbraně, nebezpečné látky a předměty, nebezpečný internet), násilné chování, těžké životní situace a jejich zvládání

 

 

 

 

 

Bezpečné chování v rizikovém prostředí

pohyb v rizikovém prostředí

přítomnost v konfliktních a krizových situacích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- návaznost na dějepis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- návaznost na TV, relaxační pohybové činnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MED – vnímání mediálních sdělení (reklama na cigarety)

 

OSV – sebeovládání a zvládání problémových situací

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Člověk a svět práce – volba povolání, vaření

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MED – výživová doporučení a reklama

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MED – účelová propagace výrobků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – osobní rozvoj-sebepoznání, vztah k sobě, k druhým, seberegulace (sebereflexe, sebekontrola)

sociální rozvoj – praktická etika (hodnoty, postoje)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – komunikace a kooperace respektování druhých, empatie, chování podporující dobré vztahy

efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – psychohygiena v sociální dovednosti pro předcházení a zvládání stresu

 

 

 

OSV – zvládání problémových situací, stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení

hledání pomoci při problémech

MED – negativní vliv reklamních agentur na tabák, tabákové výrobky, alkoholické nápoje na člověka

 

 

MED – informace o působení sekt

 

 

Přírodopis 9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

- rozpozná vybravené nerosty podle charakteristických vlastností s použitím určovacích pomůcek

 

 

 

 

 

- rozpozná vybrané druhy hornin podle charakteristických vlastností, používá určovací pomůcky

 

 

 

 

- rozlišuje důsledky vnějších a vnitřních geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- uvede význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů

 

-charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy a možné dopady i ochranu před nimi

 

 

- uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na životní prostředí

 

 

 

 

 

 

- aplikuje praktické metody poznávání přírody

-využívá metody poznávání přírody k osvojování přírodopisu

 

 

- určí fyzikální vlastnosti běžných nerostů, stanoví na základě pozorování druhy nerostů, zařadí je do skupiny podle chemického složení (prvky, sulfidy, halogenidy, oxidy, sírany, uhličitany, křemičitany)

- uvede praktický význam a využití hlavních zástupců

 

- vysvětlí rozdíl mezi horninou a nerostem

- pozná běžné druhy hornin na základě pozorování, zařadí je do skupin: vyvřelé, usazené, přeměněné

uvede praktický význam hlavních zástupců a jejich využití

 

- objasní vznik zlomů, vrás a poklesů, vysvětlí původ sopečné činnosti a zemětřesení, vyhledává o nich potřebné údaje, objasní změny způsobené pohybem litosférických desek

- popíše vnější geologické děje a jejich vliv na Zemi

- objasní vznik a význam půd

 

- objasní význam přírodních zdrojů a jejich využívání

- rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

- objasni negativní dopady těžby surovin, vysvětlí způsoby rekultivace

 

- rozliší geologické éry v souvislosti se složením společenstvech rostlin a živočichů a v souvislosti s geologickými změnami zemské kůry v jednotlivých obdobích, porovnává, třídí informace

- objasni význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života

 

 

 

 

 

 

- doloží fakty závislosti člověka na přírodě a nutnost její ochrany, zaujímá stanoviska k ekologickým problémům současného světa, přispívá podle svých možností k jejich řešení

- uvede příklady chráněných území v ČR, zejména v místním regionu

 

 

pracuje s odbornou literaturou, internetem, vyhledává informace

 

 

Neživá příroda

 

Minerály

vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování

jejich vzorků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Horniny

zemské těleso, třídění hornin podle vzniku, vlastností, praktický význam a využití

 

určování jejich vzorků

 

 

 

 

 

 

Vnitřní a vnější geologické procesy

Vnitřní geologické děje-příčiny, důsledky (poruchy zemské kůry, zemětřesení, sopečná

činnost)

 

 

 

 

Vnější geologické děje-příčiny, důsledky

zvětrávání, vliv gravitace, činnost vody,

moře, ledovců, větru, organismů a člověka

 

Půdy

složení, vlastnosti a význam půdy

 

 

Přírodní zdroje

přírodní zdroje a jejich využívání, energetické

suroviny

alternativní zdroje energie

vlastnosti, hospodářský význam a příklady

devastace krajiny, možnosti a příklady

rekultivace

 

 

 

 

Vývoj zemské kůry a organismů na Zemi

geologické změny, vývoj zemské kůry a organismů (vznik života), výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí v rámci geologických ér

 

 

 

 

Podnebí a počasí ve vztahu k životu

význam vody a teploty prostředí pro

život, ochrana a využití přírodních zdrojů,

význam jednotlivých vrstev ovzduší pro život,

vlivy znečištěného ovzduší a klimatických změn

na živé organismy a na člověka

 

Mimořádné události způsobené přírodními

vlivy

příčiny vzniku mimořádných událostí,

přírodní světové katastrofy, nejčastější

mimořádné přírodní události v ČR (povodně,

větrné bouře, sněhové kalamity, laviny, náledí)

a ochrana před nimi

 

 

Základy ekologie

Ochrana přírody a životního prostředí

globální problémy a jejich řešení,

 

 

 

 

 

 

chráněná území

 

 

 

Praktické metody poznávání přírody

Pozorování lupou a mikroskopem, laboratorní

práce, práce s odbornou literaturou – atlasy,

klíče, výstavky, vycházky, terénní průzkum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k chemii a fyzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k zeměpisu a fyzice

 

 

 

vztah k zeměpisu

 

 

 

EV – ekosystémy (změny způsobené člověkem – těžba, stavební práce)

 

 

 

 

 

 

vztah k zeměpisu

 

 

vztah k zeměpisu

 

 

 

 

OČMO – živelné pohromy

 

 

EV – základní podmínky života a jejich ochrana, lidské aktivity a vliv na prostředí

 

 

 

 

OSV – osobní rozvoj (poznávací schopnosti, smyslové vnímání, pozornost, soustředění)

OSV – sociální rozvoj (kooperace)