5.6.4 ZEMĚPIS
Charakteristika vyučovacího předmětu
Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.
Formy a metody výuky:
Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.
Časová dotace:
- v 6. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 7. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 8. ročníku |
2 hodiny týdně |
|
- v 9. ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.
● EV vede k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.
● EGS svými okruhy podněcuje zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovává jejich bližší poznání.
● MKV zprostředkovává porozumění odlišným kulturám, jejich tradicím, hodnotám, poskytuje základní informace o různých etnických a kulturních skupinách v české a evropské společnosti.
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení:
žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.
Kompetence k řešení problémů:
žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.
Kompetence komunikativní:
žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.
komunikace personální a sociální:
žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.
Kompetence občanské:
žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.
Kompetence pracovní:
žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.
Kompetence digitální:...
žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.
Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.
Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.
Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.
Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS
6. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žák
- prokáže na konkrétních příkladech tvar planety, zhodnotí důsledky pohybů na život lidí a organismů
- organizuje a přiměřeně hodnotí grafické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů
-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost, podmíněnost, rozeznává, pojmenuje, klasifikuje tvary zemského povrchu
- porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost
- ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
- aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny
- uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu v přírodě - ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu - uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
|
Žák
- charakterizuje na základní úrovni vesmír
- Slunce, sluneční soustavu, význam těles sluneční soustavy, Slunce pro život
- charakterizuje polohu, pohyb Země
- objasní důsledky pohybu Země pro člověka
- pochopí podstatu, smysl časových pásem
- pracuje s globusem jako se zmenšeninou Země - prokáže porozumění základním pojmům (globus, rovník, poledník, obratník, polární kruh, slunovrat, rovnodennost) - určuje podle mapy zeměpisnou polohu
- používá zeměpisné souřadnice v praktických situacích
- orientuje se v mapě, demonstruje na mapě globusu zeměpisné údaje
- pracuje s významnými pojmy (vrstevnice, kóty, značky, klíč map, nadmořská výška), pracuje prakticky s obsahem jednotlivých druhů map, plánů, s obsahem a rejstříkem atlasů
orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu − orientuje se v jevech, procesech − rozlišuje jednotlivé složky přírodní sféry
litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil (zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd
biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková - pracuje vždy s mapou nebo jinými dostupnými materiály, nástroji
- aplikuje na praktických činnostech určování světových stran, zvládá orientaci mapy, čtení obsahu map, měření na mapách, pohyb podle mapy
- odhaduje vzdálenosti, určuje vlastní stanoviště podle významných bodů v terénu
- pohybuje se v terénu s pomocí nouzových orientačních pomůcek
- zvládne jednoduché náčrty - uplatňuje zásady první pomoci při záplavách, sesuvech půdy - porovnává polohu a rozlohu jednotlivých světadílů ____ a oceánů - orientuje se prakticky při vyhledávání informací o světadílech, oceánech v různých informačních zdrojích - |
PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ
Země jako vesmírné těleso - sluneční soustava
- tvar, velikost, pohyby Země, střídání dne a noci, roční období
- světový čas, časová pásma
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE
Geografická kartografie a topografie - globus, měřítko mapy, zeměpisná síť
- poledníky, rovnoběžky, souřadnice
- určování polohy
- plán, mapa, výškopis, polohopis
Komunikační geografický a kartografický jazyk - jazyk mapy, symboly, smluvní značky, - základní geografické, topografické a kartografické pojmy, vysvětlivky, důležité body, čárkovité útvary
Krajinná sféra - přírodní sféra fyzickogeografická sféra - složky a prvky přírodní sféry
Systém přírodní sféry na planetární úrovni - geografické pásy - šířková pásma - výškové stupně Systém přírodní sféry na regionální úrovni - přírodní oblasti
Socioekonomická sféra - obyvatelstvo - sídla - zemědělství - průmysl - služby - doprava a spoje
TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu - místní krajiny (vycházky)
Ochrana člověka při ohrožení zdraví - živelné pohromy - opatření při nebezpečí
|
vztah k fyzice
vztah k matematice
vztah k matematice
EV – ekosystémy Základní podmínky života
EV - ekosystémy
vztah k přírodopisu
vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově
|
7. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák - lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny
- porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států
- - porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných států, regionů
- porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti
- lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení |
Žák - pojmenuje a vyhledá na globusu a na mapách světa jednotlivé světadíly a oceány na Zemi
- určí geografickou polohu světadílů a oceánů podle zeměpisných souřadnic i z hlediska jejich polohy na zemských polokoulích a v podnebných pásech - porovná mezi sebou rozlohu světadílů a oceánů
- popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů
- pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map - charakteristické rysy přírodních poměrů
- vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech
- pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů
- přiměřeně charakterizuje přírodní, podnebné a sídelní oblasti,
- analyzuje s pomocí map členitost, charakteristické rysy přírodních poměrů
- vyvozuje na základě kritérií souvislosti, vztahy mezi jednotlivými poměry socioekonomickými a přírodními
- charakterizuje významné oblasti, státy, přírodní podmínky pro život lidí, sleduje podmínky života v těchto zemích
- porovnává aktuální demografickou a hospodářskou pozici Afriky s ČR
- pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými mapami, s tématickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů
- s pomocí mapy lokalizuje přírodní poměry, oblasti Austrálie a Oceánie
- posoudí význam světadílu při výzkumu - využívání oblastí, vědecké spolupráce - posoudí negativní dopad globálního oteplování na polární oblasti
- charakterizuje význam a hospodářské využití oceánů
- posuzuje stav a problémy životního prostředí oceánů
|
REGIONY SVĚTA Světadíly, oceány, makroregiony světa - určující a porovnávací kritéria, jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)
Amerika
- poloha rozloha, členitost, povrch, podnebí - vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo, přírodní zdroje - obyvatelstvo státy Ameriky Kanada USA Mexiko a státy střední Ameriky politické rozdělení Jižní Ameriky
Afrika
- poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje - obyvatelstvo - hospodářské aktivity
- významné oblasti Afriky : – severská arabská – rovníková – jižní
- vztah k Evropě a České republice
Asie - poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, - vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo - přírodní zdroje - obyvatelstvo Jihozápadní Asie Kavkaz Jižní a jihovýchodní Asie Východní Asii Centrální Asie Severní Asie praktická cvičení a pozorování místní krajiny v terénu (vycházky)
Austrálie - přírodní a hospodářské poměry
- Australský svaz, Oceánie
Antarktida
Atlantský oceán Severní ledový oceán Indický oceán Tichý oceán
Te TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA praktická cvičení a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky) Ochrana člověka před mimořádnými událostmi
|
vztah k dějepisu
EV - Vztah člověka k prostředí
MK- Etnický původ Princip sociálního smíru MK–Multikulturalita vztah k dějepisu, přírodopisu
MK - Etnický původ EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí EGS -Evropa a svět nás zajímá
OČMO
|
8. ročník Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
- žák - porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových států)
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, - hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál ČR v evropském a světovém kontextu
- uvádí příklad účasti a působnosti ČR ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států
- lokalizuje na mapách jednotlivé kraje ČR a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit
- přiměřeně hodnotí geografické objekty a procesy v krajinné sféře, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky kulturních krajin - rozeznává hranice mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
- ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu - aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny - v krajině uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech aplikuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
|
- Žák - popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost a charakteristické rysy přírodních poměrů
- pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map - charakteristické rysy přírodních poměrů
- vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech
- pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů
- vymezí a konkretizuje území místní krajiny, její přírodní, sídelní, hospodářské, kulturní a ekologické poměry - vymezí civilizační rizika a zaujme postoj k jejich řešení
- aktivně pracuje s geografickými i tematickými mapami ČR - určuje zeměpisnou polohu a rozlohu ČR v kontextu Evropy, střední Evropy - porovnává polohu, rozlohu s ostatními státy - orientuje se v přírodních podmínkách ČR - porovnává a analyzuje hlavní rysy přírodních poměrů ČR - porovnává hlavní údaje o rozmístění obyvatel a sídel, demografický vývoj - orientuje se v ukazatelích o lidnatosti, pohybu obyvatel, struktuře obyvatel - zhodnotí údaje o rozmístění hlavních hospodářských aktivit v ČR
- zhodnotí postavení ČR v rámci mezinárodních aktivit
- pojmenuje, vyhledá jednotlivé geografické oblasti, vyšší územně samosprávné celky - popisuje, analyzuje poměry, posoudí současnou funkci jednotlivých oblastí -
- - charakterizuje osobitosti, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů
- používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k zemskému povrchu a ve vztahu ke společnosti - uvádí konkrétní příklady základních složek krajiny
- orientuje se v krajině podle mapy, azimutu, význačných bodů v krajině, pochodové osy
- zvládá schematické náčrty krajiny
dodržuje zásady správného chování v přírodě
|
Evropa - poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, - vodstvo, obyvatelstvo - politické a hospodářské rozdělení
Střední Evropa Jižní Evropa Západní Evropa Severní Evropa Jihovýchodní Evropa Východní Evropa Rusko
ČESKÁ REPUBLIKA Místní region - zeměpisná poloha - kritéria pro vymezení místního regionu - vztahy k okolním regionům - základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry)
Česká republika - zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje
- obyvatelstvo (základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry
- rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství - transformační společenské, politické, hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady - hospodářské a politické postavení ČR v Evropě a ve světě - zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu
Regiony České republiky - územní jednotky státní správy, samosprávy - krajské členění, kraj místního regionu - přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Krajina - přírodní a společenské prostředí - místní krajina
TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE A APLIKLACE Cvičení a pozorování v terénu místní Krajiny - geografická exkurze - pohyb podle mapy a azimutu - jednoduché náčrty krajiny - schematické náčrtky pochodové osy hodnocení přírodních jevů a ukazatelů
|
EGS – Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu
Jsme Evropané
MK- Etnický původ
EV - Vztah člověka k prostředí
vztah k dějepisu, přírodopisu
EV - Základní podmínky života
MK - Etnický původ Princip sociálního smíru a solidarity EV - Ekosystémy (Umělý ekosystém)
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
EGS - Jsme Evropané
vztah k dějepisu, přírodopisu
EGS - Jsme Evropané
EV - Ekosystémy (kulturní krajina)
vztah k matematice, výtvarné výchově
|
9. ročník |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata, mezipředmětové vztahy |
Žák - organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů - používá s porozuměním základní geografickou a kartografickou terminologii
- - posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace - - posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel
- -zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství - -lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje -porovnává předpoklady a hlavní faktory pro rozmístění hospodářských aktivit
lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních regionech
- porovnává různé krajiny jako součást pevninské krajinné sféry, hodnotí jejich určité pravidelnosti, zákonitosti, odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost
- uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů
- uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
- ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu - aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny - uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
- |
Žák
- orientuje se v objektech, jevech, procesech společenského i hospodářského prostředí - používá s porozuměním geografické, kartografické, topografické pojmy - prakticky vyhledává geografické informace v různých informačních zdrojích
- aktivně pracuje s různými typy map - orientuje se a prakticky pracuje s ukazateli v počtu, rozmístění obyvatel, s údaji o růstu počtu obyvatel, migraci, rozmístění ras, národů, jazyků, náboženství, společném soužití
- charakterizuje funkci sídel - rozlišuje a porovnává faktory umístění, charakter, funkci rozmístění geografické polohy lidských sídel - uvádí příklady procesu urbanizace ve vztahu k životnímu prostředí - hodnotí vlivy a dopady osídlování na životní prostředí - sleduje globální problémy lidstva
- rozlišuje a porovnává strukturu a hlavní odvětví světového hospodářství
- zhodnotí význam světových surovinových a energetických zdrojů a jejich využití
- rozliší zdroje obnovitelné a neobnovitelné z hlediska využití v budoucnosti
- zhodnotí charakter, funkci, rozmístění světového zemědělství, rybolovu, lesního a vodního hospodářství
- konkretizuje význam, charakter rozmístění světové průmyslové výroby, lokalizuje nejvýznamnější průmyslové oblasti světa na hospodářských mapách
- charakterizuje význam a postavení dopravy
- činitele ovlivňující její rozvoj
- posoudí význam sektoru služeb, činitele ovlivňující rekreaci a cestovní ruch
- zhodnotí význam a hlavní směry světového trhu a mezinárodního obchodu pro další rozvoj světového hospodářství
- uvádí kritéria pro odlišnosti a podobnosti současných států - rozeznává státy z hlediska svrchovanosti, podle zeměpisné polohy, podle územní rozlohy, podle správního členění, státního zřízení a formy vlády, podle stupně rozvoje - uvede příklady nejvýznamnějších politických vojenských, hospodářských seskupení a sdružení států světa, charakterizuje jejich cíle, činnost, postavení neutrálních států - vyhledá na mapě aktuální příklady politických, národnostních, náboženských konfliktů ve světě - určí a vyhledá na mapě nově vzniklé státy, oblasti, o kterých se hovoří v souvislosti s politickými, hospodářskými, kulturními a jinými významnými událostmi ve světě
- používá pojmy krajinná a přírodní sféra hospodářská, společenská, technická sféra, kulturní krajina, přírodní prostředí, životní prostředí - pojmenuje a rozliší vzhled a znaky přírodních a kulturních krajin
- pojmenuje krajinotvorné činitele a hlavní krajinotvorné procesy
- charakterizuje kulturní krajinu z hlediska její funkce a jejího využití
- posoudí společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti na krajinu a životní prostředí
- objasní důsledky těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí
- charakterizuje působení průmyslových aktivit na krajinu a životní prostředí
- zhodnotí vlivy a dopady zemědělské výroby a lesnictví na krajinu a životní prostředí
- objasní hlavní civilizační rizika a světové ekologické problémy a naznačí hlavní ekologické přístupy k řešení problematiky životního prostředí
- zdůvodní poškozování životního prostředí (vody, vzduchu, půdy) spolupůsobením účinků společenských a hospodářských aktivit na krajinu a životní prostředí
- pracuje aktivně se všemi druhy plánů, map - při vyhledávání praktických informací pořizuje panoramatické náčrty, situační plánky, náčrtky pochodové osy - aplikuje v případě živelných pohrom, popř. úniku nebezpečných látek již získané poznatky tak, aby ochránil své zdraví, nebo zdraví ostatních lidí |
GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE Komunikační geografický a kartografický jazyk - vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy, hlavní kartografické produkty, jazyk mapy - statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky zdroje dat
SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ Obyvatelstvo světa
- základní kvantitativní a kvalitativní geografické, demografické hospodářské a kulturní charakteristiky
Globalizační společenské, politické a hospodářské procesy
- aktuální společenské, sídelní, politické a hospodářské poměry současného světa, sídelní systémy - urbanizace, suburbanizace
Světové hospodářství - sektorová a odvětvová struktura - územní dělba práce - ukazatelé hospodářského rozvoje a životní úrovně
Regionální společenské, politické a hospodářské útvary - porovnávací kritéria: národní a mnohonárodnostní státy, části států, správní oblasti, kraje, města, aglomerace, hlavní a periferní hospodářské oblasti politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení (integrace) států
- geopolitické procesy - hlavní světová konfliktní ohniska
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Krajina - přírodní a společenské prostředí - typy krajin
Vztah příroda a společnost - trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí - chráněná území přírody
- globální ekologické a environmentální problémy lidstva
TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE, APLIKACE Cvičení a pozorování v terénu místní Krajiny - situační plány
- hodnocení přírodních jevů a ukazatelů
- -chování a jednání při nebezpečí živelných pohromách v modelových situacích
- |
vztah k matematice, informatice
MK - Lidské vztahy Etnický původ
EV - Vztah člověka k prostředí
EGS - Jsme Evropané
MK - Princip sociálního smíru a solidarity
EV - Ekosystémy
Základní podmínky života Lidské aktivity a problémy životního prostředí Vztah člověka k prostředí
OČMO
|