5.6.4 ZEMĚPIS

 

Charakteristika vyučovacího předmětu

 Zeměpis patří spolu s fyzikou, chemií a přírodopisem do vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a svět z 1. stupně a kooperuje nejvíc s oblastmi Matematika a její aplikace, Člověk a společnost a Člověk a svět práce.

Formy a metody výuky:

 Práce s mapou, s odbornou literaturou, ročenkami, statistickými údaji, tabulkami, měření, vycházky, exkurze, projekty, testy, hry, individuální či skupinová práce, práce ve dvojicích, využití vzdělávacích programů, planetária, meteorologické stanice, práce s internetem.

Časová dotace:

 

- v 6. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

- v 7. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

- v 8. ročníku

2 hodiny týdně

 

 

- v 9. ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

Environmentální výchova (EV), Výchova k myšlení v evropských souvislostech (EGS) a Multikulturní výchova (MKV), která dotvářejí komplexní pohled na svět.

       EV vede k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí.

       EGS svými okruhy podněcuje zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovává jejich bližší poznání.

       MKV zprostředkovává porozumění odlišným kulturám, jejich tradicím, hodnotám, poskytuje základní informace o různých etnických a kulturních skupinách v české a evropské společnosti.

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení: 

žák vyhledává a třídí informace, zkoumá zeměpisná fakta a jejich souvislosti, uvádí věci do souvislostí a propojuje je do větších celků, posoudí jejich důležitost, spolehlivost.

 

 

Kompetence k řešení problémů:  

žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází shodné, podobné a odlišné znaky, klade si otázky o průběhu a příčinách geografických změn, porovnává jevy v sociální a ekonomické sféře.

Kompetence komunikativní:

žák formuluje a vyjadřuje své názory a myšlenky v logickém sledu, rozumí textům, záznamům, obrazovým materiálům, informativním a komunikačním prostředkům.

komunikace personální a sociální:

žák spolupracuje s ostatními, podílí se na pravidlech práce v týmu a přitom umí prosadit sám sebe, uplatňuje pravidla mezilidského, popř. mezinárodního soužití.

Kompetence občanské:

žák chápe základní ekonomické souvislosti, environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitu životního prostředí, jeho ochranu, ochranu majetku, zdraví.

Kompetence pracovní:

žák si osvojí práci s různými druhy map, s grafy, dalšími zeměpisnými materiály či nástroji při zkoumání zeměpisných jevů, aplikuje zeměpisné poznatky do praktického života.

 

Kompetence digitální:...

 

žák ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívá je při učení.

Získává, vyhledává, kriticky posuzuje data, informace a digitální obsah, volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu.

Využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zjednodušil své pracovní postupy.

Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, kriticky hodnotí jejich přínosy.

Předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ZEMĚPIS

6. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

Žák

 

-       prokáže na konkrétních příkladech tvar planety, zhodnotí důsledky pohybů na život lidí a organismů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       organizuje a přiměřeně hodnotí grafické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, grafů, diagramů, statistických a dalších zdrojů

 

 

 

-používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost, podmíněnost, rozeznává, pojmenuje, klasifikuje tvary zemského povrchu

 

-       porovnává působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

 

-       aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

 

 

-       uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu v přírodě

-       ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-       uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žák

 

-          charakterizuje na základní úrovni vesmír

 

-          Slunce, sluneční soustavu, význam těles sluneční soustavy, Slunce pro život

 

-          charakterizuje polohu, pohyb Země

 

-          objasní důsledky pohybu Země pro člověka

 

-          pochopí podstatu, smysl časových pásem

 

 

 

 

 

 

 

 

-          pracuje s globusem jako se zmenšeninou Země

-          prokáže porozumění základním pojmům (globus, rovník, poledník, obratník, polární kruh, slunovrat, rovnodennost)

-          určuje podle mapy zeměpisnou polohu

 

-          používá zeměpisné souřadnice v praktických situacích

 

-          orientuje se v mapě, demonstruje na mapě globusu zeměpisné údaje

 

 

 

 

 

 

-          pracuje s významnými pojmy (vrstevnice, kóty, značky, klíč map, nadmořská výška), pracuje prakticky s obsahem jednotlivých druhů map, plánů, s obsahem a rejstříkem atlasů

 

 

 

 

 orientuje se v atlasových i nástěnných mapách, určuje jejich geografickou polohu

        orientuje se v jevech, procesech

        rozlišuje jednotlivé složky přírodní sféry

 

 

litosféra - objasní stavbu Země, procesy vnitřních sil

(zemětřesení, sopečná činnost vznik pohoří) a vnějších sil (zvětrávání, utváření zemského povrchu), posuzuje zemský povrch jako výsledek působení přírodních procesů a také lidí

atmosféra - orientuje se v procesech v ovzduší, pracuje s pojmy podnebí, podnebné pásy, vítr, pasáty, monzuny

hydrosféra - pracuje s pojmy oceán, moře, řeky, jezera, ledovce, povodí, úmoří

pedosféra - rozlišuje pojmy typy půdní eroze, přemýšlí o ochraně půd

 

 

biosféra - rozlišuje šířková pásma a s nimi související pásma výšková

-          pracuje vždy s mapou nebo jinými dostupnými materiály, nástroji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          aplikuje na praktických činnostech určování světových stran, zvládá orientaci mapy, čtení obsahu map, měření na mapách, pohyb podle mapy

 

-          odhaduje vzdálenosti, určuje vlastní stanoviště podle významných bodů v terénu

 

-          pohybuje se v terénu s pomocí nouzových orientačních pomůcek

 

-          zvládne jednoduché náčrty

-          uplatňuje zásady první pomoci při záplavách, sesuvech půdy

-          porovnává polohu a rozlohu jednotlivých světadílů ____ a oceánů

-          orientuje se prakticky při vyhledávání informací o světadílech, oceánech v různých informačních zdrojích

-           

 

PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ

 

Země jako vesmírné těleso

-          sluneční soustava

 

 

-          tvar, velikost, pohyby Země, střídání dne     a noci, roční období

 

-          světový čas, časová pásma

 

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

 

Geografická kartografie a topografie

-          globus, měřítko mapy, zeměpisná síť

 

-          poledníky, rovnoběžky, souřadnice

 

 

 

 

 

 

 

 

-          určování polohy

 

 

-          plán, mapa, výškopis, polohopis

 

 

 

Komunikační geografický a kartografický jazyk

-          jazyk mapy, symboly, smluvní značky,

-          základní geografické, topografické a kartografické pojmy, vysvětlivky, důležité body, čárkovité útvary 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Krajinná sféra

-          přírodní sféra

fyzickogeografická sféra

-          složky a prvky přírodní sféry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Systém přírodní sféry na planetární úrovni

-          geografické pásy

-          šířková pásma

-          výškové stupně

Systém přírodní sféry na regionální úrovni

-          přírodní oblasti

 

Socioekonomická sféra

-          obyvatelstvo

-          sídla

-          zemědělství

-          průmysl

-          služby

-          doprava a spoje

 

TERÉNNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

Praktická cvičení ___ a pozorování v terénu

-          místní krajiny (vycházky)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ochrana člověka při ohrožení zdraví

-          živelné pohromy

-          opatření při nebezpečí

 

 

 

 

 

vztah k fyzice

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV – ekosystémy

Základní podmínky života

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - ekosystémy

 

 

 

vztah k přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice, přírodopisu, výtvarné výchově

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

 

 

Žák

-       lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti   a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa  a vybraných (modelových) států

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-        

-       porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných států, regionů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení

 

 

Žák

-     pojmenuje a vyhledá na globusu a na mapách světa jednotlivé světadíly a oceány na Zemi

 

 

 

 

 

-     určí geografickou polohu světadílů a oceánů podle zeměpisných souřadnic i z hlediska jejich polohy na zemských polokoulích a v podnebných pásech

-     porovná mezi sebou rozlohu světadílů a oceánů

 

 

 

-     popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost   a charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-     pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní  a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map

-     charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-     vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech

 

-     pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů

 

 

-          přiměřeně charakterizuje přírodní, podnebné a sídelní oblasti,

 

-          analyzuje s pomocí map členitost, charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-          vyvozuje na základě kritérií souvislosti, vztahy mezi jednotlivými poměry socioekonomickými a přírodními

 

-          charakterizuje významné oblasti, státy, přírodní podmínky pro život lidí, sleduje podmínky života v těchto zemích

 

-          porovnává aktuální demografickou a hospodářskou pozici Afriky s ČR

 

 

 

-          pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými mapami, s tématickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          s pomocí mapy lokalizuje přírodní poměry, oblasti Austrálie a Oceánie

 

 

 

 

 

-          posoudí význam světadílu při výzkumu

-          využívání oblastí, vědecké spolupráce

-          posoudí negativní dopad globálního oteplování na polární oblasti

 

-          charakterizuje význam a hospodářské využití oceánů

 

-          posuzuje stav a problémy životního prostředí oceánů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGIONY SVĚTA

Světadíly, oceány, makroregiony světa

-          určující a porovnávací kritéria, jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních

a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské a kulturní oblasti)

 

 

 

 

 

 

         Amerika

 

-          poloha rozloha, členitost, povrch, podnebí

-          vodstvo, rostlinstvo a živočišstvo, přírodní zdroje

-          obyvatelstvo

státy Ameriky

Kanada

USA

Mexiko a státy střední Ameriky

politické rozdělení Jižní Ameriky

 

 

 

 

 

 

              

       

 

      Afrika

 

-          poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje

-          obyvatelstvo

-          hospodářské aktivity

 

-          významné oblasti Afriky :

– severská arabská

– rovníková

– jižní

 

 

 

 

 

 

-          vztah k Evropě a České republice

 

 

 

                    Asie

-          poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

-          vodstvo, rostlinstvo     a živočišstvo

-          přírodní zdroje

-          obyvatelstvo

Jihozápadní Asie

Kavkaz

Jižní a jihovýchodní Asie

Východní Asii

Centrální Asie

Severní Asie

praktická cvičení a   pozorování místní krajiny v terénu (vycházky)

 

 

 

 

 

 

 

           Austrálie

-          přírodní a hospodářské poměry

 

-          Australský svaz, Oceánie

 

         Antarktida

 

 

 

 

 

 

  

      Atlantský oceán

   Severní ledový oceán

       Indický oceán

         Tichý oceán

 

Te

TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA

praktická cvičení

a pozorování v terénu místní krajiny (vycházky)

Ochrana člověka před mimořádnými událostmi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k dějepisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

MK- Etnický původ

Princip sociálního smíru

MK–Multikulturalita

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Etnický původ

EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí

EGS -Evropa a svět nás zajímá

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OČMO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

 Učivo

 Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

-       žák

-       porovnává přiměřeně, hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových států)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu,

-       hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál ČR v evropském a světovém kontextu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       uvádí příklad účasti a působnosti ČR ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států

 

-       lokalizuje na mapách jednotlivé kraje ČR a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit

 

 

 

-       přiměřeně hodnotí geografické objekty a procesy v krajinné sféře, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky kulturních krajin

-       rozeznává hranice mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-       ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-       aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

-       v krajině uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech

aplikuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě

 

 

 

-                      Žák

-                      popíše a analyzuje s pomocí obecně zeměpisných a tematických map členitost  a charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-     pojmenuje a vyhledá na mapách reprezentativní státy, jejich oblasti, hlavní  a významná místa v jednotlivých světadílech popíše a analyzuje pomocí obecně zeměpisných a tematických map

-     charakteristické rysy přírodních poměrů

 

-     vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářské činnosti obyvatelstva v jednotlivých světadílech a státech

 

-     pracuje aktivně s regionálními obecně zeměpisnými a tematickými mapami i s obsahem a rejstříkem zeměpisných atlasů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          vymezí a konkretizuje území místní krajiny, její přírodní, sídelní, hospodářské, kulturní a ekologické poměry

-          vymezí civilizační rizika a zaujme postoj k jejich řešení

 

 

-          aktivně pracuje s geografickými i tematickými mapami ČR

-          určuje zeměpisnou polohu a rozlohu ČR v kontextu Evropy, střední Evropy

-          porovnává polohu, rozlohu s ostatními státy

-          orientuje se v přírodních podmínkách ČR

-          porovnává a analyzuje hlavní rysy přírodních poměrů ČR

-          porovnává hlavní údaje o rozmístění obyvatel a sídel, demografický vývoj

-          orientuje se v ukazatelích o lidnatosti, pohybu obyvatel, struktuře obyvatel

-          zhodnotí údaje o rozmístění hlavních hospodářských aktivit v ČR

 

 

 

-          zhodnotí postavení ČR v rámci mezinárodních aktivit

 

 

 

 

 

 

-          pojmenuje, vyhledá jednotlivé geografické oblasti, vyšší územně samosprávné celky

-          popisuje, analyzuje poměry, posoudí současnou funkci jednotlivých oblastí

-           

 

 

 

-           

-          charakterizuje osobitosti, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů

 

-          používá s porozuměním pojem krajinná sféra ve vztahu k zemskému povrchu a ve vztahu ke společnosti

-          uvádí konkrétní příklady základních složek krajiny

 

 

 

 

-          orientuje se v krajině podle mapy, azimutu, význačných bodů v krajině, pochodové osy

 

-          zvládá schematické náčrty krajiny

 

 

 

 

 

 

 

dodržuje zásady správného chování v přírodě

 

 

 

 

Evropa

-          poloha, rozloha, členitost, povrch, podnebí,

-          vodstvo, obyvatelstvo

-          politické a hospodářské rozdělení

 

 

Střední Evropa

Jižní Evropa

Západní Evropa

Severní Evropa

Jihovýchodní Evropa

Východní Evropa

Rusko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČESKÁ REPUBLIKA

Místní region

-          zeměpisná poloha

-          kritéria pro vymezení místního regionu

-          vztahy k okolním regionům

-          základní přírodní a socioekonomické charakteristiky s důrazem na specifika regionu důležitá pro jeho další rozvoj (potenciál x bariéry)

 

 

 

Česká republika

-          zeměpisná poloha, rozloha, členitost, přírodní poměry a zdroje

 

 

 

 

 

 

 

-          obyvatelstvo (základní geografické, demografické a hospodářské charakteristiky, sídelní poměry

 

 

 

-          rozmístění hospodářských aktivit, sektorová a odvětvová struktura hospodářství

-          transformační společenské, politické, hospodářské procesy a jejich územní projevy a dopady

-          hospodářské a politické postavení ČR v Evropě a ve světě

-          zapojení do mezinárodní dělby práce a obchodu

 

Regiony České republiky

-          územní jednotky státní správy, samosprávy

-          krajské členění, kraj místního regionu

-          přeshraniční spolupráce se sousedními státy v euroregionech

 

 

 

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Krajina

-          přírodní a společenské prostředí

-          místní krajina

 

TERÉNNÍ A GEOGRAFICKÁ VÝUKA,

PRAXE A APLIKLACE

Cvičení a pozorování v terénu místní

Krajiny

-          geografická exkurze

-          pohyb podle mapy a azimutu

-          jednoduché náčrty krajiny

-          schematické náčrtky pochodové osy

hodnocení přírodních jevů a ukazatelů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGS – Evropa a svět nás zajímá

 

Objevujeme Evropu

 

Jsme Evropané

 

MK- Etnický původ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

 

 

 

 

 

 EV - Základní podmínky života

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Etnický původ

Princip sociálního smíru a solidarity

EV - Ekosystémy

(Umělý ekosystém)

 

 

 

EV - Lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

 

 

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

vztah k dějepisu, přírodopisu

 

EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy (kulturní krajina)

 

 

 

  

 

 

 

vztah k matematice, výtvarné výchově

 

 

 

 

 

 

 

 

9. ročník

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata, mezipředmětové vztahy

Žák

-       organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

-       používá s porozuměním základní geografickou a kartografickou terminologii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          - posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace

-          - posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel

 

 

-          -zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství

-          -lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje

-porovnává předpoklady a hlavní faktory pro rozmístění hospodářských aktivit

 

 

 lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních regionech

 

 

 

 

 

-          porovnává různé krajiny jako součást pevninské krajinné sféry, hodnotí jejich určité pravidelnosti, zákonitosti, odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost

 

 

 

 

-          uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů

 

-          uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí

 

 

-          ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu

-          aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny

-          uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-        

Žák

 

 

-       orientuje se v objektech, jevech, procesech společenského i hospodářského prostředí

-       používá s porozuměním geografické, kartografické, topografické pojmy

-       prakticky vyhledává geografické informace v různých informačních zdrojích

 

 

 

 

  

    

-       aktivně pracuje s různými typy map

-       orientuje se a prakticky pracuje s ukazateli v počtu, rozmístění obyvatel, s údaji o růstu počtu obyvatel, migraci, rozmístění ras, národů, jazyků, náboženství, společném soužití

 

 

 

 

 

-       charakterizuje funkci sídel

-       rozlišuje a porovnává faktory umístění,  charakter, funkci rozmístění geografické polohy lidských sídel

-       uvádí příklady procesu urbanizace ve vztahu k životnímu prostředí

-       hodnotí vlivy a dopady osídlování na životní prostředí

-       sleduje globální problémy lidstva

 

-       rozlišuje a porovnává strukturu a hlavní odvětví světového hospodářství

 

-       zhodnotí význam světových surovinových a energetických zdrojů a jejich využití

 

-       rozliší zdroje obnovitelné a neobnovitelné z hlediska využití v budoucnosti

 

-       zhodnotí charakter, funkci, rozmístění světového zemědělství, rybolovu, lesního a vodního hospodářství

 

 

-       konkretizuje význam, charakter rozmístění světové průmyslové výroby, lokalizuje nejvýznamnější průmyslové oblasti světa na hospodářských mapách

 

-       charakterizuje význam a postavení dopravy

 

-       činitele ovlivňující její rozvoj

 

-       posoudí význam sektoru služeb, činitele ovlivňující rekreaci a cestovní ruch

 

-       zhodnotí význam a hlavní směry světového trhu a mezinárodního obchodu pro další rozvoj světového hospodářství

 

 

-       uvádí kritéria pro odlišnosti a podobnosti současných států

-       rozeznává státy z hlediska svrchovanosti, podle zeměpisné polohy, podle územní rozlohy, podle správního členění, státního zřízení a formy vlády, podle stupně rozvoje

-       uvede příklady nejvýznamnějších politických vojenských, hospodářských seskupení a sdružení států světa, charakterizuje jejich cíle, činnost, postavení neutrálních států

-       vyhledá na mapě aktuální příklady politických, národnostních, náboženských konfliktů ve světě

-       určí a vyhledá na mapě nově vzniklé státy, oblasti, o kterých se hovoří v souvislosti s politickými, hospodářskými, kulturními a jinými významnými událostmi ve světě

 

 

-       používá pojmy krajinná a přírodní sféra hospodářská, společenská, technická sféra, kulturní krajina, přírodní prostředí, životní prostředí

-       pojmenuje a rozliší vzhled a znaky přírodních a kulturních krajin

 

-       pojmenuje krajinotvorné činitele a hlavní krajinotvorné procesy

 

-       charakterizuje kulturní krajinu z hlediska její funkce a jejího využití

 

 

-       posoudí společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti na krajinu a životní prostředí

 

-       objasní důsledky těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí

 

-       charakterizuje působení průmyslových aktivit na krajinu a životní prostředí

 

-       zhodnotí vlivy a dopady zemědělské výroby a lesnictví na krajinu a životní prostředí

 

-       objasní hlavní civilizační rizika a světové ekologické problémy a naznačí hlavní ekologické přístupy k řešení problematiky životního prostředí

 

-       zdůvodní poškozování životního prostředí (vody, vzduchu, půdy) spolupůsobením účinků společenských a hospodářských aktivit na krajinu a životní prostředí

 

-       pracuje aktivně se všemi druhy plánů, map

-       při vyhledávání praktických informací pořizuje panoramatické náčrty, situační plánky, náčrtky pochodové osy

-       aplikuje v případě živelných pohrom, popř. úniku nebezpečných látek již získané poznatky tak, aby ochránil své zdraví, nebo zdraví ostatních lidí

GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE

DAT, KARTOGRAFIE, TOPOGRAFIE

Komunikační geografický a kartografický jazyk

-          vybrané obecně používané geografické, topografické a kartografické pojmy, hlavní kartografické produkty, jazyk mapy

-          statistická data a jejich grafické vyjádření, tabulky zdroje dat

 

SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ

         Obyvatelstvo světa

 

-          základní kvantitativní a kvalitativní geografické, demografické hospodářské a kulturní charakteristiky

 

 

 

 

 

Globalizační společenské, politické a hospodářské procesy

 

-          aktuální společenské, sídelní, politické a hospodářské poměry současného světa, sídelní systémy

-          urbanizace, suburbanizace

 

 

 

         Světové hospodářství

-          sektorová a odvětvová struktura

-          územní dělba práce

-          ukazatelé hospodářského rozvoje a životní úrovně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regionální společenské, politické a hospodářské útvary

-     porovnávací kritéria: národní a mnohonárodnostní státy, části států, správní oblasti, kraje, města, aglomerace, hlavní a periferní hospodářské oblasti

 politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení (integrace) států

 

 

 

 

 

 

 

-          geopolitické procesy

-          hlavní světová konfliktní ohniska

 

 

 

 

 

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Krajina

-          přírodní a společenské prostředí

-          typy krajin

 

 

Vztah příroda a společnost

-          trvale udržitelný život     a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí

-          chráněná území přírody

 

 

-          globální ekologické          a environmentální problémy lidstva

 

 

 

 

 

 

 

TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA,

PRAXE, APLIKACE

Cvičení a pozorování v terénu místní

Krajiny

-          situační plány

 

-          hodnocení přírodních jevů a ukazatelů

 

 

 

 

 

 

 

 

-          -chování a jednání při nebezpečí živelných pohromách v modelových situacích

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-           

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k matematice, informatice

 

 

 

 

 

MK - Lidské vztahy

Etnický původ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 EGS - Jsme Evropané

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MK - Princip sociálního smíru

a solidarity

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Ekosystémy

 

 

 

 

 

 

 

Základní podmínky života

Lidské aktivity a problémy

životního prostředí

Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 OČMO

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Converted to HTML with WordToHTML.net