5.7. UMĚNÍ A KULTURA
5.7.1. HUDEBNÍ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA
Předmět Hudební výchova patří do vzdělávací oblasti Umění a kultura. Vede žáky prostřednictvím rozmanitých činností k porozumění hudebnímu umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu, k rozvoji hudebních schopností a dovedností. Přispívá k osobitému sebevyjádření, hudby se dá využít i jako komunikačního prostředku.
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů: vokální činnosti
instrumentální činnosti
hudebně pohybové činnosti
poslechové činnosti
Formy a metody výuky:
výuka probíhá ve třídě či ve specializované učebně hudební výchovy, do výuky jsou zařazovány koncerty dle nabídky. Součástí jsou i návštěvy představení ZUŠ Ostrov.
Časová dotace:
- v 1. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 2. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 3. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 4. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 5. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 6.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - rozvoj schopností poznávání 6.ročník
- kreativita 6. - 9. ročník
EGS - jsme Evropané 6. ročník
- Evropa a svět nás zajímá 7. ročník
- objevujeme Evropu a svět 9.ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : vést žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání cítění, prožívání a představy; rozvíjet u nich tvůrčí potenci k utváření hierarchie hodnot
Kompetence k řešení problémů : naučit žáky zaujímat osobní účast v procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě
Kompetence komunikativní : pomoci žákům chápat umění jako specifický způsob poznání a užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace
Kompetence sociální a personální : s žáky spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností
Kompetence občanské : naučit žáky chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence
Kompetence pracovní : vést žáky k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života
Kompetence digitální : naučit využívat digitální technologie k usnadnění práce, upravovat digitální obsah, kombinovat různé formáty, využít digitální technologie při nácviku písní a k poslechu hudby
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA
1. - 3. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vzta |
Žák - zpívá v jednohlase
- rytmizuje a melodizuje jednoduché texty,
- využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře
- reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo dynamiku, směr melodie
- rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
- rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální
|
Žák - pracuje s 10 písněmi, nejméně se 4 poslechovými skladbami a aktivně využívá alespoň 3 hudebně pohybové hry v každém ročníku
- při rytmizaci a melodizaci textů dokáže pracovat s jednoduchými texty
- umí doprovodit zpěv hrou na jednoduché hudební nástroje
- umí vyjádřit rytmus jednoduchých říkadel a písní - dovede sluchově rozlišit, pěvecky a instrumentálně realizovat jednoduchou melodii a pohybově vyjádřit její charakter
- umí rozlišit charakter melodie (vzestupná, sestupná, lomená) - umí rozpoznat vybrané hudební nástroje podle zvuku - zná rozdíl mezi pojmy píseň lidová a umělá
|
Vokální činnosti - hlasová hygiena – správné zacházení s hlasem - správné dýchání - správné tvoření tónu - zařazení intonačních cvičení - reprodukce jednoduchých melodií ve 2/4 a 3/4 taktu - zpěv jednohlasých písní v durových i mollových tóninách s doprovodem i bez doprovodu nástrojů - základy hudební nauky (nota a její hodnota, pomlka, notová osnova, houslový klíč, stupnice)
Instrumentální činnosti - hraní na nástroje Orffova instrumentáře - elementární tvořivá činnost – improvizace – vytváření rytmických a melodických doprovodů k písním (využití pentatoniky) - hraní podle jednoduchého rytmického schématu - hudební hry
Hudebně pohybové činnosti - pohybový doprovod zpívané písně či poslechové skladby - taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance - hra na tělo - pantomima a pohybová improvizace
Poslechové činnosti - vytleskávání rytmu poslouchané písně či skladby - rozpoznávání různé kvality tónů (délka, výška, síla, barva)
- sluchová analýza poslechových písní, skladeb a jejich částí - reprodukce jednoduché písně (ozvěna) - sluchové rozeznávání hlavních nástrojů (např. housle, trubka, klavír...) - soustředěný poslech skladby, dosažení estetického prožitku
|
ČJ – zdokonalování mluvního projevu (dechová, hlasová, artikulační cvičení)
ČS – člověk a jeho zdraví hlasová hygiena
Pč – výroba hudebního nástroje
TV – rytmizace, hudba a pohyb
ČJ lidové zvyky a tradice
ČS – státní symboly
|
4. a 5. třída |
|
|
|
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
učivo |
Průřezová témata mezipředmětové vztahy |
Žák - zpívá v jednohlase a dvojhlase, v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti
- realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností (zpěvem, hrou , tancem, doprovodnou hrou) jednoduchou melodii či píseň zapsanou pomocí not
- využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů skladeb a písní - rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby
- vytváří jednoduché předehry, mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace
- rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků
- ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace |
Žák - pracuje nejméně s 10 písněmi v dur i moll, nejméně s 8 poslechovými skladbami v dur i moll, nejméně 4 hudebně pohybovými hrami v obou ročnících
- umí se orientovat v notovém záznamu jednoduché melodie
- umí využít hudební nástroj k doprovodné hře
- dokáže reprodukovat jednoduchý motiv hrou na hudební nástroj
- dokáže rozpoznat hudební motivy
- dokáže slovně zhodnotit charakter vyslechnuté hudby
- umí pohybově vyjádřit hudbu a reaguje na její změny - dokáže rozpoznat hudbu taneční, pochodovou, ukolébavku apod.
|
Vokální činnosti - hlasová hygiena – správné zacházení s hlasem - správné dýchání, prodlužování výdechové fáze - správné tvoření tónu, rozšiřování hlasového rozsahu - rozvoj intonace, zařazení intonačních cvičení - reprodukce jednoduchých melodií ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu - zpěv jednohlasých a vícehlasých písní (kánon, dvojhlas)v durových i mollových tóninách s doprovodem i bez doprovodu nástrojů - základy hudební nauky (nota a její hodnota, pomlka, notová osnova, houslový klíč, stupnice C dur)
Instrumentální činnosti - tvořivá práce s rozmanitými melodickými útvary - sluchové porovnávání, orientace v notovém zápisu - hraní na nástroje Orffova instrumentáře - elementární tvořivá činnost – improvizace – vytváření rytmických a melodických doprovodů k písním (využití pentatoniky) - hraní podle jednoduchého rytmického schématu
- hudební hry
Poslechové činnosti - vytleskávání rytmu poslouchané písně či skladby (motivu) - rozpoznávání různé kvality tónů (délka, výška, síla, barva) - rozpoznávání durových a mollových kvintakordů, rozlišování znění dvou a tří tónů - sluchová analýza poslechových písní, skladeb a jejich částí - reprodukce jednoduché výrazné melodie poslouchané skladby - sluchové rozeznávání hlavních nástrojů (např. housle, trubka, klavír...) - sluchem sledovat průběh poslechové skladby, soustředěný poslech skladby, dosažení estetického prožitku
Hudebně pohybové činnosti - pohybový doprovod zpívané písně či poslechové skladby - taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance - hra na tělo - pantomima a pohybová improvizace
|
VV – záznam rytmu hudby
Pč – výroba netradičního hudebního nástroje
VV – záznam melodie
Čj - dramatizace
TV – jednoduché tance, základy estetického pohybu
Čj sloh - vyjadřování |
6. třída |
|
|
|
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata mezipředmětové vztahy |
Žák - reprodukuje na základě svých individuálních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb
- zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období |
Žák - získává a dodržuje základy hlasové hygieny
- orientuje se v základních pojmech hudební nauky
- zvládá základní hudebně pohybové činnosti |
Vokální činnosti - pěvecký projev – hlasová hygiena, tvorba tónu, dýchání, dynamika - jednohlasý zpěv - 10 písní ( z toho 8 lidových) - kánon
Instrumentální činnosti - orientace v notovém zápisu - notové písmo, stupnice - hra na hudební nástroje , Orffovy nástroje (typy, funkce nástrojů) - vyjadřování hudebních představ pomocí nástroje – hudební cítění Hudebně pohybové činnosti - pohybový doprovod znějící hudby - taktování 2/4, 3/4 takt - základní taneční kroky (pochod, mazurka) Poslechové činnosti - vztahy mezi tóny, tónina - baroko - klasicismus - romantismus
|
OSV – rozvoj schopnosti poznávání - kreativita
EGS – jsme Evropané |
|
|
|
|
7. třída |
|
|
|
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata mezipředmětové vztahy |
Žák - uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při mluveném projevu v běžném životě
- vytváří a volí jednoduché doprovody - provádí jednoduché hudební improvizace |
Žák - kultivuje pěvecký a mluvený projev
- získává základní znalosti z teorie hudby
- osvojí si hru na jednoduché nástroje
- rozšiřuje si hudebně pohybové činnosti
- vytváří vlastní soudy na díla - zná epizody ze života skladatelů |
Vokální činnosti - pěvecký a mluvený projev - dynamika, rozšiřování hlasového rozsahu v období mutace - reflexe vokálního projevu - technika vokálního projevu, - frázování, lidský hlas - intonace , stupnice dur a moll - hudební rytmus slovní a hudební - 10 písní ( z toho 5 umělých) Instrumentální činnost - využití Orffových nástrojů při doprovodu - samostatné tvoření předeher, mezi her, improvizace, využití keyboardu, počítače Hudebně pohybové činnosti - pohybové reakce na změny v proudu znějící hudby - tempové, dynamické, rytmickometrické změny taktu - pohybové vyjádření hudby v návaznosti na sémantiku díla - gesta mimika - orientace v prostoru – aerobic Poslechové činnosti - orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby - postihování hudebně výrazových prostředků (tempo, dynamika, kvalita tónů - rozlišení hudebních žánrů - rondo, sonáta, koncert, symfonická báseň - hudební dílo a jeho autor - Janáček , Martinů, Beethoven, Čajkovskij, Chopin, Mozart
|
OSV – krativita
vztah k TV
EGS – Evropa a svět nás zajímá |
9. třída |
|
|
|
Výstupy RVP
|
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata mezipředmětové vztahy |
Žák - využívá své individuální schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách
- zpívá dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase i vícehlase
- porovnává slyšenou hudbu z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami - vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění - rozpozná některé z tanců různých stylových období - zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě
- orientuje se v proudu znějící hudby,
přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky uzavřenému celku
|
Žák
- posiluje pěvecké návyky
- orientuje se ve spojení hudby a tance - samostatně realizuje instrumentální doprovody
- orientuje se v hudebních dějinách - vytváří si pozitivní vztah k taneční kultuře
- orientuje se ve vývoji hudby ve světě |
Vokální činnosti - reflexe vokálního projevu - vlastní vokální projevení - vokální projev ostatních - transpozice melodie - využití jiné hudební činnosti - 10 písní (od folku po muzikál) pěvecký a mluvený projev - vícehlasý zpěv - rozvoj hudebního sluchu a hudební představivosti - reprodukce tónů - zachycování rytmu pomocí grafického záznamu - orientace v notovém záznamu - intonace podle not, zápisu - intonace a vokální improvizace - improvizace jednoduchých hudebních forem Instrumentální činnost - záznam hudby - rozdílnost hudebního doprovodu podle žánru - způsoby záznamu hudby - hudební nosiče - tvorba doprovodu pro hudebně dramatické projevy - zhudebňování textu vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje - využití žáků, kteří navštěvují ZuŠ nebo kroužky školy Hudebně pohybové činnosti - pohybové reakce na změny v proudu znějící hudby - taneční projevy - hudební choreografie - pohybové vyjádření hudby - změna tempa, dynamiky, rytmu - orientace v prostoru - vlastní taneční choreografie - paměťové uchování a reprodukce pohybů při pohybových hrách, - taneční kroky , disco Poslechové činnosti - orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby - výrazové prvky ve skladbě - jejich význam pro pochopení hudebního díla - hudební styly a žánry - vývoj hudby od pravěku do současnosti - lidová slovesnost v hudbě (Čechomor) - interpretace znějící hudby - rozbor textů populárních skupin - slovní charakterizování hudebního díla - interpretace populární hudby - orchestr symfonický, džezový - opera, symfonie - hudební žánry - vývoj vážné hudby - vývoj a vznik populární hudby |
OSV – kreativita
EGS – Objevujeme Evropu a svět
VV - plakát |
Do výuky lze podle možností vložit návštěvy koncertů, přípravu na veřejná vystoupení (školní akademie, soutěže , apod.) |