5.9. ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE
5.9.1. ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE - PRACOVNÍ ČINNOSTI
Charakteristika vyučovacího předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI
Pracovní činnosti na 1. i 2.stupni v sobě shrnují několik tématických okruhů, které byly pro žáky vybrány na základě podmínek školy. Žáci na 1.stupni projdou všemi čtyřmi uvedenými vzdělávacími okruhy, žáci 2.stupně absolvují všichni povinně vzdělávací okruh Svět práce a navíc vždy minimálně 2 další okruhy z níže uvedených vzdělávacích obsahů. Volba bude záviset na aktuálních podmínkách školy.
Žáci si při různých vzdělávacích činnostech osvojují základní pracovní návyky a dovednosti, učí se pracovat s různými materiály, poznávají různé technologie. Předmět přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Ve všech tématických okruzích jsou žáci vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. Jednotlivými tématickými okruhy se prolínají průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (sebepoznání a sebepojetí, komunikace, seberegulace a sebeorganizace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty, postoje, praktická etika), Environmentální výchova (životní podmínky rostlin, vztah člověka k prostředí, lidské aktivity a problémy životního prostředí) a Multikulturní výchova (multikulturalita).
Obsahové vymezení:
zařazení vzdělávacích obsahů: 1. stupeň Práce s drobným materiálem
Konstrukční činnosti
Pěstitelské práce
Příprava pokrmů
2.stupeň Práce s technickými materiály 6.- 7.ročník
Pěstitelské práce a chovatelství 6.- 7.ročník
Příprava pokrmů 6.- 7.ročník
Provoz a údržba domácnosti 8.- 9.ročník
Využití digitálních technologií 7.- 9.ročník
Svět práce 8.- 9.ročník
Finanční gramotnost 8.ročník
Závazný obsah : na 1.stupni všechny okruhy, na 2.stupni Svět práce a další dva okruhy z nabídky podle podmínek školy
Formy a metody výuky:
průběh výuky ve třídě, odborné pracovně (školní dílny, školní kuchyňka, počítačová učebna), v terénu , vycházky, besedy, výstavy, exkurze, návštěva Úřadu práce, ekoateliéry, pokusy, sbírky, práce s různými materiály, nářadím, přístroji a zařízeními, práce s odbornou literaturou, internetem, digitální technikou, práce činnostního charakteru, skupinová práce, práce ve dvojicích
Časová dotace:
- v 1. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 2. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 3. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- ve 4. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 5. ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 6.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV
- sebepoznání a sebepojetí 8. a 9.ročník
- seberegulace a sebeorganizace 8. a 9.ročník
- komunikace 6.- 9.ročník
- kooperace a kompetice 6.- 7.ročník
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti 8.- 9.ročník
- hodnoty, postoje, praktická etika 8.- 9.ročník
EV
-lidské aktivity a problémy životního prostředí 6. - 9.ročník
-vztah člověka k životnímu prostředí 3. ročník a 8.- 9.ročník
MKV
-tvorba mediálního sdělení 8. a 9.ročník
-multikulturalita 3. ročník
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : vést žáky k osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci
Kompetence k řešení problémů : učit žáky vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku
Kompetence komunikativní : učit žáky komunikovat při společné práci, naučit je využívat informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální : učit žáky účinně spolupracovat ve skupině, ovlivňovat kvalitu práce, učit žáky chápat práci a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení
Kompetence občanské : vést žáky k autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, potřebné sebedůvěře k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice, životnímu prostředí, k poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spjata s pracovní činností člověka
Kompetence pracovní : utvářet u žáků pozitivní vztah k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce; pomoci, vést je ke správné orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a k osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění v životě, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
Kompetence digitální:
naučit vyhledávat informace k materiálům, pracovním postupům, zautomatizovat rutinní činnosti, zefektivnit a zjednodušit své pracovní postupy, zkvalitnit výsledky své práce
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI
1. - 3. třída |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM Žák
- vytváří jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i netradičních materiálů
- pracuje podle slovního návrhu a předlohy
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
- zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi
PĚSTITELSKÉ PRÁCE - provádí pozorování přírody, zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování - pečuje o nenáročné rostliny
PŘÍPRAVA POKRMŮ - připraví tabuli pro jednoduché stolování - chová se vhodně při stolování
|
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM Žák
- umí mačkat, trhat, lepit, stříhat, překládat papír
- vytváří jednoduché prostorové tvary z papíru
- zvládá navlékat, aranžovat přírodní materiál
- umí přidávat, ubírat modelovací hmotu - vykrajuje a dělí modelovací hmotu na části
- umí navléknout jehlu a udělat uzel umí střihat textil - zvládne základní steh umí slepit textil
- ovládá jednoduché pracovní postupy
- rozlišuje a vybírá vhodný materiál, pomůcky, nástroje
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI - provádí jednoduché montážní a demontážní práce se stavebnicí
PĚSTITELSKÉ PRÁCE - poznává pěstitelský materiál, nářadí a pomůcky - zná základy péče o pokojové rostliny provádí jednoduché pěstitelské činnosti
PŘÍPRAVA POKRMŮ -upraví rodinný stůl pro každodenní stolování - chová se společensky u stolu
|
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM
- práce s papírem, kartonem
-práce s přírodninami
- práce s modelovací hmotou
- práce s textilem
- vytváření návyku organizace a plánování práce
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
- sestavování modelů dle předlohy
PĚSTITELSKÉ PRÁCE -pozorování rostlin - poznávání semen rostlin, plodů a plevel -základní péče o pokojové rostliny zalévání, otírání listů
PŘÍPRAVA POKRMŮ - úprava stolu a stolování
- společné chování u stolu
|
M-práce dle jednoduchých náčrtů, počítání, řazení, seskupování předmětů
Čj- čtení pracovních postupů
HV- hudba jako kulisa při práci
Sl- popisování výrobků a věcí, rozvoj vyjadřovacích schopností
EV- ekologické využití různých materiálů, př. stavby z plastových lahví
Prv- zasetí velikonočního osení
Prv- příprava vánočního stolu, výzdoba MKV-odlišnosti různých kultur v přípravě pokrmů a stolování
|
|||||
|
||||||||
4. - 5. třída |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM Žák
- vytváří přiměřenými pracovními postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu
- využívá při tvořivých činnostech prvky lidových tradic
- volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje vzhledem k použitému materiálu - udržuje pořádek na pracovním místě, - dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce - poskytne první pomoc při úrazu
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
- jednoduchá montáž a demontáž při práci se stavebnicemi
- práce dle slovního návodu, předlohy, náčrtu zásady, hygiena práce a bezpečnosti, první pomoc při úrazu
PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI - samostatně vede pěstitelské činnosti a pozorování ošetřuje a pěstuje podle zásad pokojové i jiné rostliny volí podle druhu činností správné nářadí a pomůcky
-dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
PŘÍPRAVA POKRMŮ - orientuje se v základním vybavení kuchyně - připraví samostatně jednoduchý pokrm - dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování udržuje čistotu a pořádek pracovních ploch, základy hygieny a bezpečnosti práce - poskytne první pomoc při úrazu v kuchyni
|
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM Žák
- překládá, střihá, trhá, nalepuje,slepuje obkresluje podle šablony tvaruje modelovací hmotu - seznámí se ze základy aranžování - zvládá různé druhy stehů - seznámí se při činnosti s drobným materiálem s prvky lidových tradic
- využívá pracovní pomůcky a nástroje
- dodržuje zásady hygieny, bezpečnosti - ví si rady při případném úrazu
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
- montuje a demontuje stavebnici - umí sestavovat složitější stavebnicové prvky - umí pracovat podle slovního návodu, dle dané předlohy, dle popsaných postupů - dodržuje dané zásady práce a bezpečnosti, - dbá výkladu učitele při prováděných činnostech - poskytne první pomoc při úrazu - udržuje klid v kritických situacích PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI - provádí různé pěstitelské činnosti, - zapisuje pravidelně, hodnotí a vyvozuje závěry z pozorování - zná základy péče o pokojové rostliny
- zvolí správné pomůcky pro vykonávání pěstitelské práce, umí je použít
- dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci -je ohleduplný a opatrný při práci s nářadím
PŘÍPRAVA POKRMŮ - orientuje se v základním vybavení kuchyně, zná základní suroviny - seznámí se s přípravou jednoduchých pokrmů - dodržuje pravidla správného stolování - umí upravit a prostřít stůl
- udržuje pořádek a čistotu
- dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu
|
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM
- práce s papírem, kartonem
- práce s modelovací hmotou - využití přírodnin, vlastnosti různých materiálů - práce s textilem, vláknem- nitě, vlna, bavlnky
- jednoduché pracovní postupy, využívá tradic a lidových zvyků
- funkce pracovních pomůcek a nástrojů
- zásady hygieny
- první pomoc
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI
- práce se stavebnicemi sestavování modelů
- konstrukční činnosti se stavebnicemi první pomoc při úrazu bezpečnost při práci
PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI - základní podmínky pro pěstování rostlin - praktická pěstitelská činnost
- pěstování pokojových rostlin - pěstování rostlin ze semen v místnosti, - přesazování, třídění, pletí, manipulace s rostlinkami - zásady bezpečnosti a práce
- rostliny jedovaté, rostliny jako drogy, alergie
PŘÍPRAVA POKRMŮ - vybavení kuchyně příprava jednoduchých pokrmů výběr, nákup a skladování potravin - pravidla správného stolování
- hygiena a bezpečnost v kuchyni práce s technikou v kuchyni - význam, užití
- zásady první pomoci při možných úrazech
|
M-práce dle jednoduchých náčrtů, počítání, řazení, seskupování předmětů
Čj- čtení pracovních postupů
HV- hudba jako kulisa při práci
Sl- popisování výrobků a věcí, rozvoj vyjadřovacích schopností
EV- ekologické využití různých materiálů, př. stavby z plastových lahví
G- náčrt a rýsování půdorysů, bokorysů různých staveb VV- stavba dle nakreslené předlohy
Prv- zasetí velikonočního osení
Př- závislosti růstu rostlin na určitých podmínkách (teplota, světlo, vláha, živiny..)
Prv- příprava vánočního stolu, výzdoba MKV-odlišnosti různých kultur v přípravě pokrmů a stolování
Vl - tradice a zvyky, regionální specifika, kroje, výzdoba, masky
návštěva dílny, výrobny (porcelánka, truhlárna, cukrárna)
|
|||||
|
||||||||
6. - 7. třída Příprava pokrmů
|
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
žák - používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje základní spotřebiče
- připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy - dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce - poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni
- dodržuje základní principy stolování, společenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti
|
žák -využívá zařízení školní kuchyňky provádí základní úklid pracovních ploch a nádobí, bezpečně zachází se základními čisticími prostředky - dodržuje hygienická pravidla při skladování potravin - rozlišuje potraviny podle druhů (druhy masa, konzervované a zmrazené potraviny, racionální výživa) - zvládá základní postupy při přípravě pokrmů - poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni ( opaření, popálení, řezné rány) - kulturně stoluje, chová se společensky při stolování
|
Kuchyně - základní vybavení - udržování pořádku a čistoty bezpečnost a hygiena provozu
Potraviny -výběr, nákup, skladování skupiny potravin sestavování jídelníčku
Příprava pokrmů - úprava pokrmů za studena - základní postupy tepelné úpravy - základní postupy při přípravě pokrmů a nápojů
Úprava stolu a stolování - jednoduché prostírání - obsluha a chování u stolu - slavnostní stolování v rodině - zdobné prvky a květiny na stole
|
výchova ke zdraví OSV - kooperace
OSV - komunikace
vztah k Vv
|
|||||
Možnosti exkurzí : výrobna potravin, nápojů, návštěva cukrárny, restaurace, aranžerské dílny
|
||||||||
6. + 7. třída Pěstitelské práce a chovatelství |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
žák - dodržuje technologickou kázeň
- používá vhodné pracovní pomůcky a provádí jejich údržbu
- pěstuje a využívá květiny pro výzdobu uplatňuje základní zásady při pěstování a vazbě okrasných rostlin, při aranžování živých a suchých rostlin
- volí vhodné postupy při pěstování vybraných rostlin
-dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce
-poskytne 1.pomoc při úrazu způsobeného zvířaty |
žák -uvědomuje si význam půdy jako prostředí pro pěstování rostlin dokáže zvládnout jednoduché postupy při zpracování půdy - rozliší hlavní druhy půd a jejich význam pro pěstování - chápe význam správné výživy rostlin zajímá se o biologickou ochranu rostlin, podílí se na ochraně životního prostředí -poznává osivo, sadbu, jejich základní vlastnosti, význam seznámí se s podmínkami pěstování zeleniny v malém prostoru (balkon,..) - rychlením organizuje a plánuje svou pracovní činnost - zvládá jednoduché postupy při pěstování a ošetřování květin -projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí -podílí se na péči o zeleň v okolí školy - poznává ovocné stromy, seznamuje se s výsadbou, pěstováním ovoce, jeho využitím, zpracováním -seznámení s léčivými účinky rostlin - pozná rostliny jedovaté - poskytne 1.pomoc - dodržuje zdravý životní styl - uvědomuje si nebezpečí drog, chrání své zdraví - seznamuje se s chovem zvířat v domác- nosti, chovem akvarijních, terarijních i exotických živočichů - respektuje životní prostředí zvířete |
Základní podmínky pro pěstování - půda a její zpracování
- výživa rostlin - ochrana rostlin a půdy
Zelenina - osivo, sadba, výpěstky - podmínky a zásady pěstování vybraných druhů
Okrasné rostliny - základní ošetřování pokojových květin pěstování vybraných okrasných dřevin a květin květina v exteriéru a interiéru (hydroponie, bonsaje), řez, jednoduchá vazba, úprava květin
Ovocné rostliny -druhy ovocných stromů, způsob pěstování uskladnění a zpracování ovoce Léčivé rostliny a koření -pěstování vybrané rostliny rostliny a zdraví člověka léčivé účinky rostlin -rostliny jedovaté
- rostliny jako drogy a jejich zneužívání - alergie Chovatelství - chov zvířat v domácnosti, podmínky chovu
- hygiena a bezpečnost chovu kontakt se známými i neznámými zvířaty
|
vztah k zeměpisu
vztah k přírodopisu
EV - Životní podmínky rostlin Vztah člověka k prostředí
OSV - seberegulace a sebeorganizace
vztah k přírodopisu
vztah k přípravě pokrmů
vztah k přírodopisu, výchova ke zdraví
EV - Vztah člověka k prostředí vztah k přírodopisu Možnosti exkurzí, výletů : Ekocentrum při MDDM Ostrov, zahradnictví, chovné stanice, psí útulek, útulek pro kočky, ZOO, botanická zahrada |
|||||
6. + 7. třída Práce s technickými materiály |
||||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||||
žák - provádí jednoduché práce s technickými materiály a - dodržuje technologickou kázeň - dodržuje obecné zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nářadím a nástroji - poskytne první pomoc při úrazu - řeší jednoduché technické úkoly s vhodným výběrem materiálu,pracovních nástrojů a nářadí organizuje a plánuje svoji pracovní činnost
-užívá technickou dokumentaci, připraví si vlastní jednoduchý náčrt výrobku
|
žák -získá základní poučení o materiálech a bezpečnosti práce s nimi - zabývá se vlastnostmi technických materiálů a jejich praktickým použitím - osvojí si základní dovednosti související s pracemi s technickými materiály - ovládá jednoduché pracovní postupy
- organizuje svou pracovní činnost a dodržuje technologickou kázeň
- řeší jednoduché technické úkoly - zachází správně s nářadím, nástroji - uvědomuje si vztah člověka k technologiím a výrobním postupům a jejich možné zneužití
|
Vlastnosti materiálu, užití v praxi -dřevo, kov, plasty, kompozity - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování - jednoduché pracovní operace a postupy
Organizace práce, důležité technologické postupy
Technické náčrty a výkresy, technické informace, návody
Úloha techniky v životě člověka - zneužití techniky - technika a životní prostředí - technika a volný čas - tradice a řemesla |
OSV - kooperace a kompetice
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
|
|||||
Možnosti exkurze : dřevodílna, kovodílna
6.ročník - práce s dřevem 7.ročník - práce s ostatními materiály
|
7. třída Digitální technologie |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
žák - ovládá základní funkce digitální techniky - diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky
-propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení
|
žák - ovládá a využívá dostupnou výpočetní techniku, software a hardware
- při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru
|
-hardware - funkce počítače, jeho částí a periferií, podstata reprezentace dat -software - funkce operačních systémů a programových aplikací údržba a ochrana informací v počítači - správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall -bezpečnost práce s výpočetní technikou -sítě - typologie sítí, internet, síťové služby a protokoly -digitální svět - moderní technologie a možnosti jejich využití
|
OSV – komunikace
|
||
8.třída Digitální technologie |
|
|
|
||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
žák - pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava
- ošetřuje digitální techniku a chrání ji před poškozením
|
- využívá dostupných služeb informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci a vlastnímu vzdělávání
- posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací
|
Zdroje a vyhledávání informací, komunikace - digitální technologie – bezdrátové technologie (USB, Bluetooth, WIFI, GPRS, GMS, norma IEEE 802.11b), navigační technologie, konvergence technologií, multiplexování -informace - relevance, hodnota informací, živnost, rozptyl informací, impaktový faktor, informační zdroje údržba a ochrana informací v počítači - správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall -bezpečnost práce s výpočetní technikou sdílení odborných informací - diskusní skupiny, elektronické konference, e-learning informační hygiena, etika, legislativa - ochrana autorských práv a osobních údajůdigitální svět - moderní technologie a možnosti jejich využití
|
OSV - komunikace
|
||
9. třída digitální technologie |
|||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
||
žák -zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru a multimediálních technologií
|
žák - využívá počítačové programy pro zpracovávání hlasových a grafických informací – úpravy, archivace, střih; - ovládá operační systémy, vzájemnou komunikaci zařízení (synchronizace PDA s PC)aplikuje algoritmický přístup k řešení problém |
Zpracování a prezentace informací - aplikační software pro práci s informacemi - textové editory, tabulkové kalkulátory, grafické editory, prezentační software, grafická a typografická úprava dokumentu a jeho struktura -počítačové programy pro zpracovávání hlasových a grafických informací – úpravy, archivace, střih; operační systémy, vzájemná komunikace zařízení (synchronizace PDA s PC)
tvorba a publikování webových stránek
|
MED - tvorba mediál. sdělení
|
8. a 9. třída Provoz a údržba domácnosti |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák -provádí jednoduchém operace platebního styku a domácího účetnictví
- správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím a zařízením včetně údržby, provádí drobnou domácí údržbu
-ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů
- dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy, poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem
|
žák -na příkladech ukáže, z čeho vzniká rodinný rozpočet a jakým způsobem se příjmy rodiny dále přerozdělují rozpozná vhodné a nevhodné způsoby využívání osobního (rodinného) rozpočtu - chápe funkčnost a ekonomiku provozu domácnosti (voda, teplo, plyn, světlo ..) - seznamuje se s možností údržby oděvů (čištění, praní, žehlení, drobné opravy), se vyznačenými symboly, úschovou a skládáním prádla
třídí odpadový materiál
osvojí si základní dovednosti související s elektrotechnickými pracemi sestavuje, zapojuje, ovládá jednoduché elektronické obvody -prokáže uživatelské dovednosti v používání základních elektrických spotřebičů v domácnosti, odhalování a odstraňování jejich drobných závad s ohledem na bezpečnost činnosti
|
Finance, provoz a údržba domácnosti - rozpočet - příjmy a výdaje - platby, úspory - hotovostní a bezhotovostní styk - ekonomika domácnosti
- údržba oděvů a textilií
-úklid domácnosti, postupy, prostředky a jejich dopad na životní prostředí -odpad a jeho ekologické likvidace spotřebiče v domácnosti Elektrotechnika v domácnosti - elektrická instalace - elektrické spotřebiče - elektronika
- sdělovací technika funkce a užití ovládání, údržba bezpečnost a ekonomika provozu nebezpečí úrazu elektrickým proudem
|
EV - Vztah člověka k životnímu prostřed |
8. a 9. třída Svět práce |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák - orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí
-posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy
- využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání
- prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osobypři vstupu na trh práce
|
žák -seznamuje se s trhem práce orientuje se v prvotních informacích o technologii a organizaci práce
- získává představu o svých zájmech, vlastnostech, schopnostech a před- pokladech pro vybrané povolání - popíše způsoby získávání profesních informací, rozlišuje jejich význam -seznamuje se s náplní učebních a studijních oborů, aby získal představu o možném výběru vhodného povolání - sleduje požadavky pro absolvování vybraného oboru - vysvětlí, v čem spočívá profesionalita člověka -vysvětlí, jak se má chovat, když se uchází o zaměstnání seznamuje se s kroky, které musí pro změnu situace podniknout uvede důležité pracovní úřady, seznámí se s jejich činností a problémy,které řeší ujasní si, jaké má zaměstnanec po- vinnosti a práva, jak je může uplatňovat, kde hledá informace o pracovně právních vztazích -vytvoří si základní představy o drobném podnikání a jeho řízení na základě právních a ekonomických informací - seznámí se s možnostmi podnikání v jednotlivých oborech
|
Trh práce - povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů - charakter a druhy pracovních činností - požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní rovnost příležitostí na trhu práce osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení,vlivy na volbu profesní orientace informační základna pro volbu povolání práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb Možnost vzdělávání -náplň učebních a studijních oborů - přijímací řízení - informace a poradenské služby Zaměstnání - pracovní příležitosti v obci (regionu) - způsoby hledání zaměstnání
- psaní životopisu - pohovor se zaměstnavatelem
- problémy nezaměstnanosti
- úřady práce
- práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatele
Podnikání - druhy a struktura organizací - nejčastější formy podnikání - drobné a soukromé podnikání
|
OSV - sebepoznání a sebepojetí seberegulace a sebeorganizace komunikace řešení problémů a rozhodovací dovednosti spolupráce s VP
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí
vztah k Čj OSV - hodnoty, postoje praktická etika
vztah k Ov
|
Možnosti exkurzí a besed : návštěva Úřadu práce, beseda s pracovníkem ÚP, návštěva některého výrobního závodu (Moser, Karlovarský porcelán )
|