5.9. ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE

5.9.1. ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE - PRACOVNÍ ČINNOSTI

 

Charakteristika vyučovacího předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI

  Pracovní činnosti na 1. i 2.stupni v sobě shrnují několik tématických okruhů, které byly pro žáky vybrány na základě podmínek školy. Žáci na 1.stupni projdou všemi čtyřmi uvedenými vzdělávacími okruhy, žáci 2.stupně absolvují všichni povinně vzdělávací okruh Svět práce a navíc vždy minimálně 2 další okruhy z níže uvedených vzdělávacích obsahů. Volba bude záviset na aktuálních podmínkách školy.

Žáci si při různých vzdělávacích činnostech osvojují základní pracovní návyky a dovednosti, učí se pracovat s různými materiály, poznávají různé technologie. Předmět přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Ve všech tématických okruzích jsou žáci vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. Jednotlivými tématickými okruhy se prolínají průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (sebepoznání a sebepojetí, komunikace, seberegulace a sebeorganizace, kooperace a kompetice, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty, postoje, praktická etika), Environmentální výchova (životní podmínky rostlin, vztah člověka k prostředí, lidské aktivity a problémy životního prostředí) a Multikulturní výchova (multikulturalita).

 

Obsahové vymezení:

zařazení vzdělávacích obsahů: 1. stupeň Práce s drobným materiálem

Konstrukční činnosti

Pěstitelské práce

Příprava pokrmů

2.stupeň Práce s technickými materiály 6.- 7.ročník

Pěstitelské práce a chovatelství 6.- 7.ročník

Příprava pokrmů 6.- 7.ročník

Provoz a údržba domácnosti 8.- 9.ročník

Využití digitálních technologií 7.- 9.ročník

Svět práce 8.- 9.ročník

Finanční gramotnost 8.ročník

Závazný obsah : na 1.stupni všechny okruhy, na 2.stupni Svět práce a další dva okruhy z nabídky podle podmínek školy

Formy a metody výuky:

   průběh výuky ve třídě, odborné pracovně (školní dílny, školní kuchyňka, počítačová učebna), v terénu , vycházky, besedy, výstavy, exkurze, návštěva Úřadu práce, ekoateliéry, pokusy, sbírky, práce s různými materiály, nářadím, přístroji a zařízeními, práce s odbornou literaturou, internetem, digitální technikou, práce činnostního charakteru, skupinová práce, práce ve dvojicích


 

Časová dotace:

 

- v 1. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 2. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 3. ročníku

1 hodina týdně

 

- ve 4. ročníku

1 hodina týdně

 

- v 5. ročníku

1 hodina týdně

 

- v 6.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 7.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 8.ročníku

1 hodina týdně

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

OSV

- sebepoznání a sebepojetí 8. a 9.ročník

- seberegulace a sebeorganizace 8. a 9.ročník

- komunikace 6.- 9.ročník

- kooperace a kompetice 6.- 7.ročník

- řešení problémů a rozhodovací dovednosti 8.- 9.ročník

- hodnoty, postoje, praktická etika 8.- 9.ročník

EV

-lidské aktivity a problémy životního prostředí 6. - 9.ročník

-vztah člověka k životnímu prostředí 3. ročník a 8.- 9.ročník

MKV

-tvorba mediálního sdělení 8. a 9.ročník

-multikulturalita 3. ročník

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : vést žáky k osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci

Kompetence k řešení problémů : učit žáky vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku

Kompetence komunikativní : učit žáky komunikovat při společné práci, naučit je využívat informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Kompetence sociální a personální : učit žáky účinně spolupracovat ve skupině, ovlivňovat kvalitu práce, učit žáky chápat práci a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení

Kompetence občanské : vést žáky k autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, potřebné sebedůvěře k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice, životnímu prostředí, k poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spjata s pracovní činností člověka

Kompetence pracovní : utvářet u žáků pozitivní vztah k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce; pomoci, vést je ke správné orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a k osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění v životě, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci

Kompetence digitální:

  naučit vyhledávat informace k materiálům, pracovním postupům, zautomatizovat rutinní činnosti, zefektivnit a zjednodušit své pracovní postupy, zkvalitnit výsledky své práce

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu PRACOVNÍ ČINNOSTI

1. - 3. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

Žák

 

- vytváří jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i

netradičních materiálů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pracuje podle slovního návrhu a předlohy

 

 

 

 

 

 

 

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

 

- zvládá elementární dovednosti a činnosti

při práci se stavebnicemi

 

PĚSTITELSKÉ PRÁCE

- provádí pozorování přírody, zaznamená a zhodnotí výsledky

pozorování

- pečuje o nenáročné rostliny

 

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

- připraví tabuli pro jednoduché stolování

- chová se vhodně při stolování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

Žák

 

- umí mačkat, trhat, lepit, stříhat,

překládat papír

 

- vytváří jednoduché prostorové tvary z papíru

 

- zvládá navlékat, aranžovat přírodní

materiál

 

- umí přidávat, ubírat modelovací hmotu

- vykrajuje a dělí modelovací hmotu

na části

 

- umí navléknout jehlu a udělat uzel

umí střihat textil

- zvládne základní steh

umí slepit textil

 

- ovládá jednoduché pracovní postupy

 

- rozlišuje a vybírá vhodný materiál,

pomůcky, nástroje

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

- provádí jednoduché montážní a

demontážní práce se stavebnicí

 

PĚSTITELSKÉ PRÁCE

- poznává pěstitelský materiál, nářadí

a pomůcky

- zná základy péče o pokojové rostliny

provádí jednoduché pěstitelské činnosti

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

-upraví rodinný stůl pro každodenní stolování

- chová se společensky u stolu

 

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

 

 

- práce s papírem, kartonem

 

 

 

 

 

 

 

-práce s přírodninami

 

 

- práce s modelovací hmotou

 

 

- práce s textilem

 

 

 

 

 

 

 

- vytváření návyku organizace a plánování práce

 

 

 

 

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

 

- sestavování modelů dle předlohy

 

 

 

 

PĚSTITELSKÉ PRÁCE

-pozorování rostlin

- poznávání semen rostlin, plodů a plevel

-základní péče o pokojové rostliny zalévání, otírání listů

 

 

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

- úprava stolu a stolování

 

- společné chování u stolu

 

 

 

 

 

M-práce dle jednoduchých náčrtů, počítání, řazení, seskupování

předmětů

 

 

Čj- čtení pracovních postupů

 

 

HV- hudba jako kulisa při práci

 

 

Sl- popisování výrobků a věcí,

rozvoj vyjadřovacích schopností

 

 

 

 

 

EV- ekologické využití různých

materiálů, př. stavby z plastových

lahví

 

 

 

Prv- zasetí velikonočního osení

 

 

 

 

 

 

 

 

Prv- příprava vánočního stolu,

výzdoba

MKV-odlišnosti různých kultur

v přípravě pokrmů a stolování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. - 5. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

Žák

 

- vytváří přiměřenými pracovními postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu

 

 

- využívá při tvořivých činnostech

prvky lidových tradic

 

- volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje vzhledem k použitému

materiálu

- udržuje pořádek na pracovním místě,

- dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce

- poskytne první pomoc při úrazu

 

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

 

- jednoduchá montáž a demontáž při práci se stavebnicemi

 

- práce dle slovního návodu, předlohy, náčrtu

zásady, hygiena práce a

bezpečnosti, první pomoc při úrazu

 

 

 

 

 

 

PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI

- samostatně vede pěstitelské činnosti a

pozorování ošetřuje a pěstuje podle zásad

pokojové i jiné rostliny

volí podle druhu činností

správné nářadí a pomůcky

 

 

 

-dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu

 

 

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

- orientuje se v základním vybavení kuchyně

- připraví samostatně jednoduchý pokrm

- dodržuje pravidla správného stolování a společenského

chování udržuje čistotu a pořádek pracovních ploch, základy

hygieny a bezpečnosti práce

- poskytne první pomoc při úrazu v kuchyni

 

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

Žák

 

- překládá, střihá, trhá, nalepuje,slepuje

obkresluje podle šablony

tvaruje modelovací hmotu

- seznámí se ze základy aranžování

- zvládá různé druhy stehů

- seznámí se při činnosti s drobným materiálem s prvky lidových tradic

 

 

- využívá pracovní pomůcky a nástroje

 

- dodržuje zásady hygieny, bezpečnosti

- ví si rady při případném úrazu

 

 

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

 

- montuje a demontuje stavebnici

- umí sestavovat složitější stavebnicové

prvky

- umí pracovat podle slovního návodu, dle

dané předlohy, dle popsaných postupů

- dodržuje dané zásady práce a bezpečnosti,

- dbá výkladu učitele při

prováděných činnostech

- poskytne první pomoc při úrazu

- udržuje klid

v kritických situacích

PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI

- provádí různé pěstitelské činnosti,

- zapisuje pravidelně, hodnotí a vyvozuje

závěry z pozorování

- zná základy péče o pokojové rostliny

 

- zvolí správné pomůcky pro vykonávání pěstitelské práce, umí je použít

 

- dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti

při práci

-je ohleduplný a opatrný při práci s nářadím

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

- orientuje se v základním vybavení

kuchyně, zná základní suroviny

- seznámí se s přípravou jednoduchých pokrmů

- dodržuje pravidla správného stolování

- umí upravit a prostřít stůl

 

- udržuje pořádek a čistotu

 

- dodržuje základy hygieny a bezpečnosti

práce, poskytne první pomoc při úrazu

 

PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM

 

 

- práce s papírem, kartonem

 

- práce s modelovací hmotou

- využití přírodnin, vlastnosti různých materiálů

- práce s textilem, vláknem- nitě, vlna, bavlnky

 

- jednoduché pracovní postupy, využívá tradic

a lidových zvyků

 

- funkce pracovních pomůcek a nástrojů

 

 

 

- zásady hygieny

 

- první pomoc

 

 

 

 

KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI

 

- práce se stavebnicemi

sestavování modelů



 

- konstrukční činnosti se stavebnicemi první pomoc při úrazu

bezpečnost při práci

 

 

 

 

 

 

 

PĚSTITELSKÉ ČINNOSTI

- základní podmínky pro pěstování rostlin

- praktická pěstitelská činnost

 

- pěstování pokojových rostlin

- pěstování rostlin ze semen v místnosti,

- přesazování, třídění, pletí, manipulace s rostlinkami

- zásady bezpečnosti a práce

 

- rostliny jedovaté, rostliny jako drogy, alergie

 

 

 

 

 

 

 

PŘÍPRAVA POKRMŮ

- vybavení kuchyně

příprava jednoduchých pokrmů

výběr, nákup a skladování potravin

- pravidla správného stolování

 

 

- hygiena a bezpečnost v kuchyni

práce s technikou v kuchyni - význam, užití

 

 

 

- zásady první pomoci při možných úrazech

 

 

 

 

 

M-práce dle jednoduchých náčrtů, počítání, řazení, seskupování

předmětů

 

 

Čj- čtení pracovních postupů

 

 

HV- hudba jako kulisa při práci

 

Sl- popisování výrobků a věcí,

rozvoj vyjadřovacích schopností

 

 

 

 

EV- ekologické využití různých

materiálů, př. stavby z plastových

lahví

 

G- náčrt a rýsování půdorysů,

bokorysů různých staveb

VV- stavba dle nakreslené předlohy

 

 

 

 

 

 

 

Prv- zasetí velikonočního osení

 

 

 

Př- závislosti růstu rostlin na

určitých podmínkách (teplota,

světlo, vláha, živiny..)

 

 

 

 

 

 

Prv- příprava vánočního stolu,

výzdoba

MKV-odlišnosti různých kultur

v přípravě pokrmů a stolování

 

Vl - tradice a zvyky, regionální 

specifika, kroje, výzdoba, masky

 

návštěva dílny, výrobny

(porcelánka, truhlárna, cukrárna)


 

 

 

 

 















 

 

 

 

 

 

 

6. - 7. třída Příprava pokrmů

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje

základní spotřebiče

 

 

 

 

 

 

- připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé

výživy

- dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce

- poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni

 

- dodržuje základní principy stolování, společenského chování a

obsluhy u stolu ve společnosti

 

 

žák

-využívá zařízení školní kuchyňky provádí základní úklid pracovních ploch a nádobí, bezpečně zachází se základními čisticími prostředky

- dodržuje hygienická pravidla při skladování potravin

- rozlišuje potraviny podle druhů (druhy

masa, konzervované a zmrazené potraviny, racionální výživa)

- zvládá základní postupy při přípravě pokrmů

- poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni ( opaření, popálení, řezné rány)

- kulturně stoluje, chová se společensky při stolování

 

 

Kuchyně

- základní vybavení

- udržování pořádku a čistoty

bezpečnost a hygiena provozu

 

Potraviny

-výběr, nákup, skladování

skupiny potravin sestavování jídelníčku

 

Příprava pokrmů

- úprava pokrmů za studena

- základní postupy tepelné úpravy

- základní postupy při přípravě pokrmů a nápojů

 

 

 

Úprava stolu a stolování

- jednoduché prostírání

- obsluha a chování u stolu

- slavnostní stolování v rodině

- zdobné prvky a květiny na stole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

výchova ke zdraví

OSV - kooperace

 

 

 

 

 

 

OSV - komunikace

 

 

vztah k Vv

 

 

Možnosti exkurzí : výrobna potravin, nápojů, návštěva cukrárny, restaurace, aranžerské dílny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. + 7. třída

Pěstitelské práce a chovatelství

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- dodržuje technologickou kázeň

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- používá vhodné pracovní pomůcky a provádí jejich údržbu

 

 

 

- pěstuje a využívá květiny pro výzdobu

uplatňuje základní zásady při pěstování a vazbě okrasných rostlin, při aranžování živých a suchých rostlin

 

 

 

- volí vhodné postupy při pěstování vybraných rostlin

 

 

 

 

 

 

 

-dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce

 

 

 

 

-poskytne 1.pomoc při úrazu způsobeného zvířaty

žák

-uvědomuje si význam půdy jako prostředí pro pěstování rostlin dokáže zvládnout jednoduché postupy při zpracování půdy

- rozliší hlavní druhy půd a jejich význam pro pěstování

- chápe význam správné výživy rostlin zajímá se o biologickou ochranu rostlin, podílí se na ochraně životního prostředí

-poznává osivo, sadbu, jejich základní vlastnosti, význam seznámí se s podmínkami pěstování

zeleniny v malém prostoru (balkon,..)

- rychlením organizuje a plánuje svou pracovní

činnost

- zvládá jednoduché postupy při pěstování a ošetřování květin

-projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí

-podílí se na péči o zeleň v okolí školy

- poznává ovocné stromy, seznamuje se

s výsadbou, pěstováním ovoce, jeho využitím, zpracováním

-seznámení s léčivými účinky rostlin

- pozná rostliny jedovaté

- poskytne 1.pomoc

- dodržuje zdravý životní styl

- uvědomuje si nebezpečí drog, chrání

své zdraví

- seznamuje se s chovem zvířat v domác-

nosti, chovem akvarijních, terarijních

i exotických živočichů

- respektuje životní prostředí zvířete

 

Základní podmínky pro pěstování

- půda a její zpracování

 

 

 

 

 

- výživa rostlin

- ochrana rostlin a půdy

 

 

Zelenina

- osivo, sadba, výpěstky

- podmínky a zásady pěstování vybraných druhů

 

Okrasné rostliny

- základní ošetřování pokojových květin pěstování vybraných okrasných dřevin a květin

květina v exteriéru a interiéru (hydroponie, bonsaje), řez, jednoduchá vazba, úprava květin

 

 

 

 

Ovocné rostliny

-druhy ovocných stromů, způsob pěstování uskladnění a zpracování ovoce

Léčivé rostliny a koření

-pěstování vybrané rostliny

rostliny a zdraví člověka

léčivé účinky rostlin

-rostliny jedovaté

 

 

 

- rostliny jako drogy a jejich zneužívání

- alergie

Chovatelství

- chov zvířat v domácnosti, podmínky chovu

 

- hygiena a bezpečnost chovu

kontakt se známými i neznámými zvířaty

 

 

 

 

vztah k zeměpisu

 

 

 

vztah k přírodopisu

 

EV - Životní podmínky rostlin

Vztah člověka k prostředí

 

 

 

 

 

 

 

OSV - seberegulace a sebeorganizace

 

 

 

 

vztah k přírodopisu

 

 

 

 

 

vztah k přípravě pokrmů

 

 

vztah k přírodopisu, výchova ke zdraví

 

EV - Vztah člověka k prostředí

vztah k přírodopisu

Možnosti exkurzí, výletů : Ekocentrum při MDDM Ostrov, zahradnictví, chovné stanice,

psí útulek, útulek pro kočky, ZOO, botanická zahrada

6. + 7. třída

Práce s technickými materiály

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- provádí jednoduché práce s technickými materiály a

- dodržuje technologickou

kázeň

- dodržuje obecné zásady bezpečnosti a hygieny

při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nářadím a nástroji

- poskytne první pomoc při úrazu

- řeší jednoduché technické úkoly

s vhodným výběrem materiálu,pracovních nástrojů a nářadí

organizuje a plánuje svoji pracovní činnost

 

-užívá technickou dokumentaci, připraví si vlastní jednoduchý

náčrt výrobku

 

 

 

 

 

žák

-získá základní poučení o materiálech

a bezpečnosti práce s nimi

- zabývá se vlastnostmi technických materiálů a jejich praktickým 

použitím

- osvojí si základní dovednosti související s pracemi s technickými materiály

- ovládá jednoduché pracovní postupy

 

 

 

 

 

- organizuje svou pracovní činnost a

dodržuje technologickou kázeň

 

- řeší jednoduché technické úkoly

- zachází správně s nářadím, nástroji

- uvědomuje si vztah člověka k technologiím a výrobním postupům a

jejich možné zneužití

 

 

Vlastnosti materiálu, užití v praxi

-dřevo, kov, plasty, kompozity

- pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování

- jednoduché pracovní operace a postupy

 

 

 

 

 

 

 

Organizace práce, důležité technologické postupy

 

 

 

Technické náčrty a výkresy, technické informace, návody

 

Úloha techniky v životě člověka

- zneužití techniky

- technika a životní prostředí

- technika a volný čas

- tradice a řemesla

 

 

 

 

OSV - kooperace a kompetice

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Lidské aktivity a problémy

životního prostředí

 

 

Možnosti exkurze : dřevodílna, kovodílna

 

6.ročník - práce s dřevem

7.ročník - práce s ostatními materiály

 

 

 

 

7. třída

Digitální technologie

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- ovládá základní funkce digitální techniky

- diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky

 

 

-propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení

 

 

žák

- ovládá a využívá dostupnou výpočetní techniku, software a hardware
- řeší efektivně problémové situace na počítači

- při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru

 

 

-hardware - funkce počítače, jeho částí a periferií, podstata reprezentace dat 

-software - funkce operačních systémů a programových aplikací

údržba a ochrana informací v počítači - správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall

-bezpečnost práce s výpočetní technikou

-sítě - typologie sítí, internet, síťové služby a protokoly

-digitální svět - moderní technologie a možnosti jejich využití

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV – komunikace

 

8.třída

Digitální technologie

 

 

 

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava

 

 

 

- ošetřuje digitální techniku a chrání ji před poškozením

 

- využívá dostupných služeb informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci a vlastnímu vzdělávání
- využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů

- posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací
- využívá informační a komunikační služby v souladu se stávajícími etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky

 

 

Zdroje a vyhledávání informací, komunikace

- digitální technologie bezdrátové technologie (USB, Bluetooth, WIFI, GPRS, GMS, norma IEEE 802.11b), navigační technologie, konvergence technologií, multiplexování 

-informace - relevance, hodnota informací, živnost, rozptyl informací, impaktový faktor, informační zdroje 

údržba a ochrana informací v počítači - správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall 

-bezpečnost práce s výpočetní technikou sdílení odborných informací - diskusní skupiny, elektronické konference, e-learning 

informační hygiena, etika, legislativa - ochrana autorských práv a osobních údajůdigitální svět - moderní technologie a   možnosti jejich využití 

 

OSV - komunikace

 

9. třída

digitální technologie

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

-zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru a multimediálních technologií


 

 

žák

- využívá počítačové programy pro zpracovávání hlasových a grafických informací – úpravy, archivace, střih;

- ovládá operační systémy, vzájemnou komunikaci zařízení (synchronizace PDA s PC)aplikuje algoritmický přístup k řešení problém

Zpracování a prezentace informací 

- aplikační software pro práci s informacemi - textové editory, tabulkové kalkulátory, grafické editory, prezentační software, grafická a typografická úprava dokumentu a jeho struktura

-počítačové programy pro zpracovávání hlasových a grafických informací – úpravy, archivace, střih; operační systémy, vzájemná komunikace zařízení (synchronizace PDA s PC)
Ry mobilní služby – operátoři, tarify

tvorba a publikování webových stránek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MED - tvorba mediál. sdělení

 

8. a 9. třída

Provoz a údržba domácnosti

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

-provádí jednoduchém operace platebního styku a domácího účetnictví

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím a zařízením

včetně údržby, provádí drobnou domácí údržbu

 

-ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se

v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů

 

 

 

 

 

- dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy, poskytne první

pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem

 

 

žák

-na příkladech ukáže, z čeho vzniká rodinný rozpočet a jakým způsobem se příjmy rodiny dále přerozdělují

rozpozná vhodné a nevhodné způsoby

využívání osobního (rodinného) rozpočtu

- chápe funkčnost a ekonomiku provozu domácnosti (voda, teplo, plyn, světlo ..) 

- seznamuje se s možností údržby oděvů (čištění, praní, žehlení, drobné opravy), se vyznačenými symboly,

úschovou a skládáním prádla

 

 

třídí odpadový materiál

 

osvojí si základní dovednosti související s elektrotechnickými pracemi sestavuje, zapojuje, ovládá jednoduché elektronické obvody

-prokáže uživatelské dovednosti v

používání základních elektrických spotřebičů v domácnosti, odhalování a odstraňování jejich drobných závad

s ohledem na bezpečnost činnosti

 

 

 

 

Finance, provoz a údržba domácnosti

- rozpočet

- příjmy a výdaje

- platby, úspory

- hotovostní a bezhotovostní styk

- ekonomika domácnosti

 

- údržba oděvů a textilií

 

-úklid domácnosti, postupy, prostředky a jejich dopad na životní prostředí

-odpad a jeho ekologické likvidace

spotřebiče v domácnosti

Elektrotechnika v domácnosti

- elektrická instalace

- elektrické spotřebiče

- elektronika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- sdělovací technika funkce a užití

ovládání, údržba bezpečnost a ekonomika provozu nebezpečí úrazu elektrickým proudem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EV - Vztah člověka k životnímu

prostřed

 

8. a 9. třída

Svět práce

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

žák

- orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí

 

 

 

 

 

 

-posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání

a profesní přípravy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání

 

 

- prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osobypři vstupu na trh práce

 

 

 

 

 

 

 

žák

-seznamuje se s trhem práce orientuje se v prvotních informacích

o technologii a organizaci práce

 

- získává představu o svých zájmech,

vlastnostech, schopnostech a před-

pokladech pro vybrané povolání

- popíše způsoby získávání profesních

informací, rozlišuje jejich význam

-seznamuje se s náplní učebních a studijních oborů, aby získal představu

o možném výběru vhodného povolání

- sleduje požadavky pro absolvování vybraného oboru

- vysvětlí, v čem spočívá profesionalita člověka

-vysvětlí, jak se má chovat, když se

uchází o zaměstnání

seznamuje se s kroky, které musí pro změnu situace podniknout

uvede důležité pracovní úřady, seznámí se s jejich činností a problémy,které řeší

ujasní si, jaké má zaměstnanec po-

vinnosti a práva, jak je může uplatňovat, kde hledá informace o pracovně právních vztazích

-vytvoří si základní představy o drobném podnikání a jeho řízení na základě právních a ekonomických informací

- seznámí se s možnostmi podnikání

v jednotlivých oborech

 

Trh práce

- povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků,

pracovních objektů

- charakter a druhy pracovních činností

- požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní

rovnost příležitostí na trhu práce

osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení,vlivy na volbu profesní orientace

informační základna pro volbu povolání práce s profesními informacemi a využívání

poradenských služeb

Možnost vzdělávání

-náplň učebních a studijních oborů

- přijímací řízení

- informace a poradenské služby

Zaměstnání

- pracovní příležitosti v obci (regionu)

- způsoby hledání zaměstnání

 

 

- psaní životopisu

- pohovor se zaměstnavatelem

 

- problémy nezaměstnanosti

 

- úřady práce

 

- práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podnikání

- druhy a struktura organizací

- nejčastější formy podnikání

- drobné a soukromé podnikání

 

 

 

 

OSV - sebepoznání a sebepojetí

seberegulace a sebeorganizace

komunikace

řešení problémů a rozhodovací

dovednosti

spolupráce s VP

 

 

 

EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí

 

 

 

 

 

 

 

 

vztah k Čj

OSV - hodnoty, postoje

praktická etika

 

 

vztah k Ov

 

 

 

Možnosti exkurzí a besed : návštěva Úřadu práce, beseda s pracovníkem ÚP, návštěva některého výrobního závodu (Moser, Karlovarský porcelán )