5.9.1a. Pracovní činnosti – finanční gramotnost
Finanční a ekonomická gramotnost (FG) - doplnění RVP ZV od roku 2009/2010
Charakteristika vyučovacího předmětu pč - finanční gramotnost
Náplň úzce souvisí s tématem Stát a hospodářství a Stát a právo ze vzdělávacího oboru Výchova k občanství a zároveň využívá témat navržených ve Standardech finanční gramotnosti pro základní vzdělávání z roku 2008.Představuje soubor kompetencí nezbytných k získání orientace na trhu financí a služeb, schopností spravovat osobní či rodinné finance s ohledem na měnící se životní situace. V RVP ZV je FG začleněna do dílčích předmětů, především do občanské výchovy (Ov), matematiky (M), zeměpisu(Z), pracovních činností (Pč) a na 1.stupni navíc do předmětu Člověk a jeho svět (ČS). V pracovních činnostech je obsah tohoto tématu vřazen přímo do samostatného učebního celku. Vše je založeno na aktivních činnostech i teorii s cílem posílit právní a ekonomické myšlení žáků. V základní podstatě postihuje tři složky – peněžní, cenovou a rozpočtovou gramotnost, které spočívají na třech standardech – peníze, hospodaření domácnosti a finanční produkty.
Metody a formy práce
Individuální a skupinová práce, hry, experimenty, diskuse, křížovky, práce s PC, médii, projekty, exkurze
Časová dotace:
8. ročník |
1 hodina týdně |
Možno i dvouhodinový blok 1x za 14 dní |
Začlenění průřezových témat:
osobnostní a sociální výchova
výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
mediální výchova.
Výchovné a vzdělávací strategie :
Kompetence k učení – žák vyhledává informace na internetu, třídí informace, vyvozuje závěry
Kompetence k řešení problémů – žák hledá způsoby řešení, snaží se obhájit svůj způsob řešení problému
Kompetence komunikativní – žák je veden k představení výsledků své práce formou prezentace, pracuje s různými druhy textů, analyzuje je, vyhledává podstatné informace
Kompetence sociální a personální – žák je motivován k činnosti ve skupinách, je veden k diskusi, učí se vyjádřit svůj názor, je veden ke spolupráci, realizuje sebehodnocení
Kompetence občanské – žák se seznamuje s principy hospodaření
Kompetence pracovní – žák se seznamuje s oblastí podnikání, učí se v ní orientovat
Kompetence digitální:
naučit vyhledávat informace, základy finanční gramotnosti s pozorností na
nebezpečí reklam a lákadel na půjčky a úvěry, kriticky hodnotit informace
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu PČ finanční gramotnost
Standard finanční gramotnosti pro základní vzdělávání ( r. 2008) dle materiálů MŠMT
|
||||||
1. stupeň |
||||||
standard |
Obsah standardu |
výstup |
realizace |
|||
Peníze
Hospodaření domácnosti
Finanční produkty
|
Hotovostní a bezhotovostní forma peněz Způsoby placení Banka jako správce peněz
Rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti Nárok na reklamaci
Úspory Půjčky
|
Žák -používá peníze v běžných situacích -odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácení peněz
- na příkladu ukáže, proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje
|
MPV - M – Číslo a početní operace, Závislosti, vztahy, práce s daty Nestandardní aplikační úlohy a problémy (1.- 5.roč.) MPV - ČS -Lidé a čas (3.- 4.roč), Lidé kolem nás (5.roč.) MPV -Pč –příprava pokrmů (4.- 5.roč.)
|
|||
2. stupeň Peníze
Hospodaření domácnosti
Finanční produkty
|
Nakládání s penězi Tvorba ceny Inflace
Rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti Základní práva spotřebitelů
Služby bank, aktivní a pasivní operace Produkty finančního trhu pro investování a pro získání prostředků Pojištění Úročení
|
- na příkladech ukáže využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení -na příkladu ukáže tvorbu ceny a její změny -popíše vliv inflace na hodnotu peněz - sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů -objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu -vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele -uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení -uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky (spotřeba, úspory, investice) -uvede a porovná nejčastější způsoby pokrytí deficitu (úvěry, splátkový prodej, leasing) -vysvětlí význam úroku placeného a přijatého -uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít |
MPV - M – Číslo a proměnná, Závislosti, vztahy, práce s daty, Nestandardní aplikační úlohy a problémy (6.- 9.roč.), Finanční matematika (9.roč.) MPV - Ov –Stát a hospodářství (7.- 9.r.) ,Stát a právo (7.- 9.roč.) MPV - Pč –Provoz a údržba domácnosti (7.-9.roč.), Svět práce (8.- 9.roč.), Finanční a ekonomická gramotnost (8.roč.) MPV - Doplň.vzděl.obory – Péče o domácnost (7.- 9.roč.)
|
|||
8.ročník |
||||||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
|||
žák -porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady -objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání -rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb
-rozlišuje a porovnává úlohu výroby, ¨služeb, uvede příklady jejich součinnosti -na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu -objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny -vysvětlí, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele -popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi -vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí -na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení -dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům hospodaření s penězi -popíše a objasní vlastní způsoby zacházení se svým i svěřeným majetkem -vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí -popíše vliv inflace na hodnotu peněz -uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení -uvede a porovnává nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky -uvede a porovná nejčastější způsoby krytí deficitu -rozlišuje, ze kterých zdrojů pochází příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje -uvede příklad dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané -objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu -na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součást nákladů, zisků, DPH -dodržuje zásady hospodárnosti -popíše a objeví vlastní způsoby zacházení s penězi -vyhýbá se rizikům hospodaření s penězi -sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje domácnosti -rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů
|
Žák - všechno má své majitele - instituce, činnosti autorský zákon, ochranné známky pirátství, ochrana základní odvětví ekonomiky - obory zboží a služeb dominující obchodu, import, export - hrubý domácí produkt poznat přímo dělbu práce - získat prvotní orientaci v oblasti vlastního podnikání - role obchodu, bank živnostenský a obchodní rejstřík, typy živností základy fungování tržní ekonomiky princip fungování trhu nástroj reklamy - ochrana spotřebitele reklama, image - obchod výměnný, peněžní - nástroje platebního styku - přímé bankovnictví, poukázky, převody, dobírka, inkaso, sankce - aktiva, pasiva pohledávka, závazek druhy pojištění pojistná událost hypotéka zastavárna splátkový prodej spotřebitelský úvěr úroková míra, fixace burza cenných papírů -zdroje příjmů do veřejného rozpočtu (daně, pojistné) -přímé a nepřímé daně - sazba DPH - daňové přiznání -typy rozpočtů -výnosy z daní - dávky, podpory, zákony - Úřad práce, okresní správa sociálního zabezpečení - rekvalifikační kurzy - penzijní systém - příjmy a výdaje domácnosti - spotřební koš - hrubá a čistá mzda -rozpočet domácnosti -dluhová past, bankrot (insolvence) - dotace
|
MAJETEK A VLASTNICTVÍ Majetek, hmotné a duševní vlastnictví Formy vlastnictví Pirátství v oblasti duševního vlastnictví, ochrana Nemovitosti, bydlení DĚLBA PRÁCE Dělba práce v rodině, firmě, státu Účast ČR v mezinárodní dělbě práce EKONOMIKA – VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Výroba, obchod, služby – jejich funkce a návaznost (vstupy a výstupy zboží a služeb) Principy tržního hospodářství - nejčastější formy podnikání MECHANISMUS TRHU Principy tržního hospodářství – nabídka, poptávka, trh, podstata fungování trhu Tvorba ceny Základní práva spotřebitelů
PENÍZE JAKO PROSTŘEDEK SMĚNY Peníze – funkce a podoby peněz Formy placení Služby bank HOSPODAŘENÍ S PENĚZMI A MAJETKEM Majetek, vlastnictví – hospodaření s penězi Výnosy, úroky Spotřeba,úspory, investice Úvěry, splátkový prodej, leasing DANĚ, ROZPOČET (PŘÍJMY, VÝDAJE) Peníze Rozpočet státu Význam daní EKONOMIKA – KOLOBĚH PENĚŽ V DOMÁCNOSTI Majetek, vlastnictví Hospodaření s penězi Peníze – rozpočet rodiny Nakládání s penězi Rozpočet domácnosti Typy rozpočtu, odlišnosti
|
MPV – D
OSV – morální rozvoj (hodnoty, postoje, praktická etika)
EGS – Jsme Evropané
MPV – Z
MED – fungování a vliv médií ve společnosti
MPV – M – finanční matematika 9.ročník
OSV – morální rozvoj (hodnoty, postoje, praktická etika)
|