5.10.1. KONVERZACE V NĚMECKÉM JAZYCE – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu konverzace v NJ VP
Předmět Konverzace v německém jazyce rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Německý jazyk. Může být nabízen v rámci volitelných předmětů nebo jako zájmová činnost (kroužek).
Obsahové vymezení : Vzdělávací oblast je rozdělena do tří složek:
receptivní řečové dovednosti
produktivní řečové dovednosti
interaktivní řečové dovednosti
Hlavní pozornost je věnována rozvoji produktivních a interaktivních řečových dovedností.Při výuce je využíváno doposud získaných vědomostí, dovedností a schopností žáků z hodin německého jazyka. Tématické okruhy mají podobu doporučení, vyučující při jejich výběru zohledňuje zájem a úroveň znalostí a dovedností žáků.
Formy a metody výuky:
Výuka probíhá ve vybavené jazykové učebně. Součástí vyučování německému jazyku je nejen vyučovací hodina, ale i příležitostné akce jako olympiády, soutěže, exkurze, projekty, divadelní či jiná kulturní představení (spolupráce se ZUŠ, Domem kultury a dalšími institucemi). Pozornost se nejvíce soustředí na osvojování a rozvoj jazyka jako prostředku dorozumívání a získávání dalších poznatků. Vzhledem k tomu v hodinách převažují dialogy, skupinová práce, získávání poznatků z vhodných autentických materiálů, čtení a poslech s porozuměním, vlastní samostatná práce na projektech. Rozšiřující výklad mluvnice je omezen na minimum, více se upevňují znalosti z hodin německého jazyka. Mluvený projev je nadřazen písemnému. Je využívána dovednost práce s překladovým slovníkem, žák se seznamuje s používáním výkladového slovníku. Žáci obohacují své znalosti i v oblasti německé literatury, seznamují se s úryvky vybraných děl německy píšících autorů
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 8.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 9.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
viz Německý jazyk
Výchovné a vzdělávací strategie
viz Německý jazyk
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu konverzace v NJ vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák - pracuje s textem v učebnici,časopise, s autentickým textem
- seznámí se s vybranými literárními texty německých autorů
- s dodržením mluvnických pravidel sestaví ústní či písemné sdělení
- naváže konverzaci nebo se zapojí do konverzace na určité téma
|
žák - přečte text foneticky správně, s minimální dopomocí učitele, zdůvodní svoji výslovnost - vyhledá neznámou slovní zásobu v překladovém slovníku, odhadne význam některých slov - pracuje s výkladovým slovníkem - pracuje s přehledem nepravidelných sloves - rozpozná mluvnické tvary jednotlivých druhů slov - z textu vybere stěžejní informace a odpovědi na otázky - jednoduchým způsobem text převypráví - s pomocí učitele převypráví a vysvětlí obsah přečteného - charakterizuje stručně jednotlivé postavy - zjistí základní informace o životě a díle autora - zná vybrané německé písně - popíše svůj dosavadní život, vzdělání, rodinu, koníčky v podobě životopisu - vyjádří se o svém vysněném bydlení - charakterizuje oslavy nejdůležitějších svátků v Německu - zhodnotí rozdíly v chování chlapců a dívek - vysvětlí svou cestu do školy - vypráví o svém nezapomenutelném víkendu - podrobněji popíše vybrané druhy zvířat a povypráví o jejich způsobu života - zhodnotí svůj kulturní život - pozdraví a rozloučí se - zná základní zdvořilostní fráze - vede s rozšířenou slovní zásobou rozhovor na konkrétní téma - vyjádří souhlas a nesouhlas - zdvořile odmítne nabízený program - dokáže obhájit a prosadit svůj názor
|
navrhovaná témata k výběru - pravidla výslovnosti, větná melodie
- dovednost práce se slovníkem z hodin Nj
- anglicismy, internacionalismy
- mluvnické kategorie
- díla Karla Maye, Ericha Kästnera, F. Schillera, bratří Grimmů
- práce s odbornou literaturou a internetem
Moje rodina, Koníčky, Povolání, Škola
Bydlení Měsíce, Roční období, Svátky
Soužití dívek a chlapců
Orientace ve městě Volný čas
Zvířata
Kulturní život Sport Oblékání Nákupy Jídlo a pití, restaurace Cestování a prázdniny Nemoci Reálie německy mluvících zemí
|
MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
OSV - řešení problémů a rozhodovací schopnosti
OSV -rozvoj schopností poznávání
MED - vnímání autora mediálního sdělení
Hv OSV - sebepoznání, sebepojetí - mezilidské vztahy OSV - kreativita MKV - multikulturalita Ov OSV - psychohygiena
MED - tvorba mediálního sdělení
EV - ekosystémy, základní pod- mínky života, Př MKV - kulturní diference, Vv, Hv Tv
VDO - občan, občanská společnost a stát EGS - Evropa a svět nás zajímá - objevujeme Evropu a svět
|