5.10.3.  INFORMATIKA – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu Informatorika VP

  Volitelný předmět Informatika vychází ze vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie a navazuje na předmět Informatika, který se vyučuje jako předmět povinný. Jeho smyslem je posílit zájem žáků a využívání informačních a komunikačních technologií v běžném životě, motivovat žáky k aktivnímu zapojení, vlastní tvorbě, poskytnout jim širší informace než v běžných hodinách Informatiky. Do obsahu jsou vřazena průřezová témata především z oblasti Osobnostní a sociální výchovy a oblasti Mediální výchovy.

 

Začlenění průřezových témat:

OSV - komunikace a kooperace

- kreativita 6. - 9. ročník

- řešení problémů a rozhodovací dovednosti

MED - interpretace vztahu mediálního sdělení a reality
Formy a metody výuky:

   individuální práce, práce ve dvojicích či skupinách, využívání internetu a dalších digitálních  technologií, práce s odbornou literaturou, projekty, prezentace, diskuse

 

Časová dotace:

 

- v 7.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 8.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

- v 9.ročníku

1-2 hodiny týdně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdělávací strategie:

Kompetence k učení : systematicky vyhodnocovat a zpracovávat informace s využitím ICT

Kompetence k řešení problémů : s využitím odpovídajícího software řešit problémové situace

Kompetence komunikativní : smysluplně využívat komunikačních prostředků, vyjadřovat se stručně, jasně a logicky, formulovat vlastní názory, postupy

Kompetence sociální a personální : přistupovat odpovědně k řešení úkolů, aktivitám, poznávat výhody spolupráce

Kompetence občanské : respektovat základní pravidla chování při zapojení do společnosti, chránit informace v souladu se zákonem

Kompetence pracovní : rozvíjet dovednosti při práci s počítačovou technikou, využívat získané poznatky při výběru budoucího povolání

Kompetence digitální: ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení a při zapojení do života školy a společnosti, samostatně se rozhodovat, které technologie pro jakou činnost, či problém použít, umí vytvářet a upravovat digitální obsah, umí kombinovat různé formáty, využívat digitální technologie k usnadnění práce, k zjednodušení a zkvalitnění práce, vyhledávat a kriticky posuzovat data a informace, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, při sdílení informací jednat eticky.

 

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu informatika vp

7. - 9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztah

žák

- při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché

a vhodné cesty

komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních

zařízení

 

- zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové,

grafické i multimediální formě

 

- zpracovává a prezentuje výsledky

své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního software a

multimediálních technologií

 

- při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o

funkcích jednotlivých složek hardware a software

-vytváří vlastní prezentace v multiume-

diální formě

- uplatňuje vhodné způsoby ochrany

a archivaci dat

respektuje autorská práva

- chrání data před poškozením ztrátou a zneužitím

- využívá znalostí a dovedností z předmětu Informatika, navazuje na ně komunikuje s ostatními uživateli

počítačové sítě

- zpracuje informace v různých formách

- využívá výpočetní techniky s odpoví-

dajícím software k řešení modelových

úloh

- uplatňuje vhodné způsoby ochrany

a archivaci dat

respektuje autorská práva

 

žák

využívá znalostí a dovedností z před-

mětu Informatika, navazuje na ně

komunikuje s ostatními uživateli

počítačové sítě

 

 

 

- zpracuje informace v různých formách

 

 

- vytváří vlastní prezentace v multiume-

diální formě

 

 

 

- využívá výpočetní techniky s odpoví-

dajícím software k řešení modelových

úloh

 

 

 

 

 

 

 

- uplatňuje vhodné způsoby ochrany

a archivaci dat

respektuje autorská práva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyhledávání informací a komunikace

- informační zdroje na internetu

získávání informací z různých informačních zdrojů komunikace dostupnými prostředky

e-mail, chat ...

- ověřování a vyhodnocování získaných informací

Zpracování a využití informací

- zpracování získaných informací (textový, grafický, tabulkový editor ….)

- tvorba webových stránek

pravidla HTLM, dokumentace on-line

- základní pravidla struktury webu

využití standardů W3C, DOM, java script, dalších možných

- tvorba stránek pomocí rámů, meta tagy

- vyhledávání v kódu scriptu

opravy scriptu, úpravy meta tagů

dynamické stránky, aktivní prvky

objevení a oprava chyby kódu

tvorba multimediálních příloh

multimediální technologie

grafika , animace

- zpracování videosekvence, digitální fotografie, zvukového záznamu včetně kompozice pomocí not

Programování

- vytváření programů

Bezpečnost dat operačního systému

zálohování dat

viry a způsob ochrany

zabezpečení operačního systému, souborů

šifrování, kontrola konzistence

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - komunikace, kooperace

 

vztah k Čj, odborným předmětům

 

 

 

 

vztah k Čj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSV - kreativita

MED - interpretace vztahu mediálního sdělení a reality

 

 

 

 

OSV - řešení problémů a rozho- dovací dovednosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Možnosti projektů :

7.ročník - samostatná práce v textovém a grafickém editoru

8.ročník - samostatná práce v textovém, grafickém a tabulkovém editoru

9.ročník - multimediální zpracování zvoleného tématu