5.10.3. INFORMATIKA – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu Informatorika VP
Volitelný předmět Informatika vychází ze vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie a navazuje na předmět Informatika, který se vyučuje jako předmět povinný. Jeho smyslem je posílit zájem žáků a využívání informačních a komunikačních technologií v běžném životě, motivovat žáky k aktivnímu zapojení, vlastní tvorbě, poskytnout jim širší informace než v běžných hodinách Informatiky. Do obsahu jsou vřazena průřezová témata především z oblasti Osobnostní a sociální výchovy a oblasti Mediální výchovy.
Začlenění průřezových témat:
OSV - komunikace a kooperace
- kreativita 6. - 9. ročník
- řešení problémů a rozhodovací dovednosti
MED -
interpretace vztahu mediálního sdělení a reality
Formy a metody výuky:
individuální práce, práce ve dvojicích či skupinách, využívání internetu a dalších digitálních technologií, práce s odbornou literaturou, projekty, prezentace, diskuse
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 8.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
- v 9.ročníku |
1-2 hodiny týdně |
|
Výchovné a vzdělávací strategie:
Kompetence k učení : systematicky vyhodnocovat a zpracovávat informace s využitím ICT
Kompetence k řešení problémů : s využitím odpovídajícího software řešit problémové situace
Kompetence komunikativní : smysluplně využívat komunikačních prostředků, vyjadřovat se stručně, jasně a logicky, formulovat vlastní názory, postupy
Kompetence sociální a personální : přistupovat odpovědně k řešení úkolů, aktivitám, poznávat výhody spolupráce
Kompetence občanské : respektovat základní pravidla chování při zapojení do společnosti, chránit informace v souladu se zákonem
Kompetence pracovní : rozvíjet dovednosti při práci s počítačovou technikou, využívat získané poznatky při výběru budoucího povolání
Kompetence digitální: ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby, využívat je při učení a při zapojení do života školy a společnosti, samostatně se rozhodovat, které technologie pro jakou činnost, či problém použít, umí vytvářet a upravovat digitální obsah, umí kombinovat různé formáty, využívat digitální technologie k usnadnění práce, k zjednodušení a zkvalitnění práce, vyhledávat a kriticky posuzovat data a informace, chápat význam digitálních technologií pro lidskou společnost, předcházet situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví, při sdílení informací jednat eticky.
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu informatika vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
žák - při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení
- zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické i multimediální formě
- zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního software a multimediálních technologií
- při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardware a software -vytváří vlastní prezentace v multiume- diální formě - uplatňuje vhodné způsoby ochrany a archivaci dat respektuje autorská práva - chrání data před poškozením ztrátou a zneužitím - využívá znalostí a dovedností z předmětu Informatika, navazuje na ně komunikuje s ostatními uživateli počítačové sítě - zpracuje informace v různých formách - využívá výpočetní techniky s odpoví- dajícím software k řešení modelových úloh - uplatňuje vhodné způsoby ochrany a archivaci dat respektuje autorská práva
|
žák využívá znalostí a dovedností z před- mětu Informatika, navazuje na ně komunikuje s ostatními uživateli počítačové sítě
- zpracuje informace v různých formách
- vytváří vlastní prezentace v multiume- diální formě
- využívá výpočetní techniky s odpoví- dajícím software k řešení modelových úloh
- uplatňuje vhodné způsoby ochrany a archivaci dat respektuje autorská práva
|
Vyhledávání informací a komunikace - informační zdroje na internetu získávání informací z různých informačních zdrojů komunikace dostupnými prostředky e-mail, chat ... - ověřování a vyhodnocování získaných informací Zpracování a využití informací - zpracování získaných informací (textový, grafický, tabulkový editor ….) - tvorba webových stránek pravidla HTLM, dokumentace on-line - základní pravidla struktury webu využití standardů W3C, DOM, java script, dalších možných - tvorba stránek pomocí rámů, meta tagy - vyhledávání v kódu scriptu opravy scriptu, úpravy meta tagů dynamické stránky, aktivní prvky objevení a oprava chyby kódu tvorba multimediálních příloh multimediální technologie grafika , animace - zpracování videosekvence, digitální fotografie, zvukového záznamu včetně kompozice pomocí not Programování - vytváření programů Bezpečnost dat operačního systému zálohování dat viry a způsob ochrany zabezpečení operačního systému, souborů šifrování, kontrola konzistence
|
OSV - komunikace, kooperace
vztah k Čj, odborným předmětům
vztah k Čj
OSV - kreativita MED - interpretace vztahu mediálního sdělení a reality
OSV - řešení problémů a rozho- dovací dovednosti
|
Možnosti projektů : 7.ročník - samostatná práce v textovém a grafickém editoru 8.ročník - samostatná práce v textovém, grafickém a tabulkovém editoru 9.ročník - multimediální zpracování zvoleného tématu
|