5.10.5. EKOLOGICKÉ PRAKTIKUM – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu HISTORICKÝ SEMINÁŘ VP
Ekologické praktikum úzce souvisí se vzdělávací oblastí Člověk a příroda. Je zaměřeno na pozorování a poznávání nejen jednotlivých přírodnin, ale především přírodních celků – ekosystémů. Vede k propojování poznatků a zkušeností z různých oborů, k jejich využívání pro řešení environmentálních problémů a k získávání praktických dovedností a návyků pro běžné denní činnosti napomáhající zlepšení životního prostředí. Smyslem vzdělávacího oboru je utváření citlivého a odpovědného vztahu k přírodě, k životnímu prostředí, k životu a ke zdraví .
Formy a metody výuky:
pozorování, experiment, měření, skupinová práce, individuální práce, problémové vyučování,projektové vyučování, hry, soutěže, vycházky, exkurze, besedy, práce s PC,
s odbornou literaturou, s pracovními listy
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - vede k seberegulujícímu jednání jako základnímu ekologickému principu, k možnosti rozvoje emocionálních vztahů, osobnostních postojů a praktických dovedností ve vztahu k přírodnímu prostředí.
EGS - se uplatňuje při objasňování důsledků globálních vlivů na životní prostředí v okolí žáků s důrazem na potřebu ochrany tohoto prostředí.
EV - klade důraz na pochopení platnosti základní přírodních zákonitostí, komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, vede
k ochraně přírody.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení: žák samostatně získává poznatky při pozorování a experimentování, posuzuje je, porovnává a vyvozuje z nich závěry, vyhledává a třídí informace, využívá je v procesu učení i v praktickém životě.
Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy s využitím získaných informací, ověřuje správnost řešení, zkoumá přírodní zákonitosti pomocí různých metod,uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí.
Kompetence komunikativní:žák využívá různých typů informačních a komunikačních prostředků a zdrojů. Formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, naslouchá druhým lidem a zapojuje se do diskuse.
Kompetence sociální a personální: žák spolupracuje ve skupině, chápe potřebu efektivní spolupráce s druhými při řešení daného úkolu, ovládá své jednání a chování, rozvíjí svou sebedůvěru.
Kompetence občanské: žák chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, chrání své zdraví, majetek a životní prostředí.
Kompetence pracovní: žák dodržuje stanovená pravidla, používá bezpečně materiály, nástroje a vybavení, podílí se na ochraně přírody a životního prostředí.
Kompetence digitální: - používá digitální zařízení a aplikace při učení, pro získávání a vyhledávání informací a dat, využívá digitální technologie pro usnadnění, zefektivnění či zjednodušení své práce a zkvalitnění pracovních výsledků,
předchází situacím ohrožujícím jeho tělesné i duševní zdraví i zdraví ostatních, situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, při spolupráci, komunikaci a sdílení informací jedná eticky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ekologické praktikum vp
7. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák - vysvětlí význam ekologie a základních ekologických pojmů - určí typy ekosystémů ve svém okolí - uvede příklady lesních organismů v souvislosti s lesními patry, - vysvětlí potravní vztahy objasní význam lesů a rozmanitost
-vysvětlí poškozování lesů příčiny a způsoby ochrany a péče popíše správné chování v lese
- uvede příklady vodních organismů a popíše potravní vztahy
- objasní vliv člověka na vodní ekosystémy – znečišťování, ochrana
- popíše travní společenstva a jejich využívání - objasní, co je monokultura a co druhová rozmanitost - uvede příklady a užití léčivých rostlin - na příkladech objasní význam hospodářských organismů
- určí význam umělých ekosystémů a způsob ochrany
- určí význam sídlištní zeleně, zhodnotí chování lidí k organismům ve městě a k prostředí
- uvede význam zvířat a způsoby jejich využívání a zneužívání popíše způsoby chovu zvířat, vysvětlí principy ochrany živočichů popíše, jak se lépe chovat ke zvířatům
vysvětlí význam ochrany přírody a určí chráněná území
- zhodnotí okolní prostředí, - určí význam hlavních složek prostředí pro život na Zemi, popíše negativní vlivy znečištění a možnosti ochrany
- uvede aktuální environmentální problémy, navrhne jejich řešení, - vysvětlí pojem udržitelnost rozvoje, určí, jak přispět svým jednáním a chováním k udržitelnosti rozvoje a k ochraně životního prostředí
- aplikuje praktické metody poznávání přírody, dodržuje pravidla bezpečnosti práce a chování při pozorování přírody
|
žák - objasní význam oboru ekologie, - vysvětlí základní ekologické pojmy na příkladech - rozliší ekosystémy v okolí školy, bydliště, regionu - určí typy rostlin v lesních patrech - vysvětlí potravní vztahy na příkladech lesních organismů - popíše rozmanitost lesů,vysvětlí význam lesů - uvede příčiny poškozování lesů a způsoby péče o lesní ekosystémy, - popíše způsoby správného chování v lese
- objasní vztahy mezi vodními organismy a organismy v okolí vody, uvede příklady vodních organismů - uvede příčiny a důsledky znečišťování vodních ekosystémů, objasní způsoby ochrany
- popíše travní společenstva a stanoví způsob jejich využívání - objasní pojem monokultura a význam druhové rozmanitosti uvede příklady léčivých rostlin a jejich užití - objasní význam chovaných hospodářských zvířat a pěstovaných plodin na příkladech
- objasní význam umělých ekosystémů, vysvětlí způsob ochrany plodin
- objasní význam sídlištní zeleně pro život ve městě, posoudí její stav, zhodnotí chování lidí vůči zeleni a živočichům ve městě
- objasní význam živočichů pro člověka, posoudí jejich využívání a zneužívání, - vysvětlí principy jejich chovu a ochrany a čím je člověk ohrožuje - navrhne, co může jednotlivec dělat pro živočichy ve svém okolí
- vysvětlí, proč chránit přírodu, určí chráněná území regionu
- charakterizuje a hodnotí okolní prostředí, - určí význam hlavních složek prostředí, - stanoví příčiny jejich znečištění a objasní vliv na přírodu a zdraví člověka, - navrhne možnosti ochrany
- uvede příklady aktuálních environmentálně významných problémů na světě, v naší republice a v nejbližším okolí, popíše vlivy aktivit člověka na přírodu a životní prostředí, navrhne možnosti řešení ekologických problémů, - objasní pojem udržitelnost rozvoje a navrhne, jak může sám přispět k udržitelnosti rozvoje a k ochraně životního prostředí provádí pozorování a záznamy, jednoduché náčrty, porovnává a činí závěry, pracuje s odbornou literaturou, internetem, vyhledává informace, připravuje sbírky
|
ÚVOD DO EKOLOGIE Význam oboru ekologie, základní pojmy druh,populace,společenstvo,ekosystém potravní řetězec, potravní pyramida
PŘÍRODA NAŠEHO OKOLÍ Příroda okolí školy, bydliště, regionu ekosystémy sledovaného okolí
VYBRANÉ EKOSYSTÉMY Les lesní patra, lesní organismy,potravní vztahy,
rozmanitost a význam lesů,
poškozování lesů,ochrana a péče
způsoby chování v lese
Voda a její okolí život ve vodních ekosystémech,organismy rybníku a okolí, organismy vodního toku
znečišťování vodních ekosystémů, ochrana čistoty vod
Louky, pastviny, pole rostliny a živočichové travních společenstev, využívání monokultura,druhová rozmanitost
léčivé rostliny
hospodářsky významné organismy
Sady a ovocné zahrady pěstované plodiny,plevel, škůdci, ochrana rostlin Sídlištní zeleň, parky, okrasné zahrady péče o městskou zeleň, vztah lidí k zeleni a živočichům ve městě
OCHRANA ZVÍŘAT Vztah člověka k různým živočichům Jak vnímáme zvířata,pokusy na zvířatech, podmínky chovu hospodářských zvířat, " společenská "zvířata, chov v zajetí, volně žijící zvířata
OCHRANA PŘÍRODY Význam ochrany přírody, chráněná území
ČLOVĚK A JEHO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Složky životního prostředí vzduch, voda, půda - význam, negativní vlivy člověka, ochrana
Lidské aktivity a problémy životního prostředí odpady a hospodaření s odpady, průmysl, chemické látky, doprava, cestovní ruch, energie, změny klimatu, konzumní společnost, zdraví a životní prostředí, udržitelnost rozvoje a ochrana životního prostředí
PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY Praktické metody poznávání přírody pozorování, experiment, měření, laboratorní práce, práce s odbornou literaturou - atlasy, klíče, práce s pracovními listy, výstavky, vycházky, terénní průzkum
|
vztah k Př
EV - Vztah člověka k prostředí
EV -Ekosystémy - les vztah k Př
vztah k Z
EV - Ekosystémy - sladkovodní vztah k Př
EV - Ekosystémy - pole vztah k Př
EV - Ekosystémy - umělé vztah k Př
EV - Vztah člověka k prostředí vztah k Př OSV - osobnostní rozvoj
EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí vztah k Př
OSV- osobnostní rozvoj vztah k Př
EV-Základní podmínky života vztah k Z, Př
EGS - globální vlivy na životní prostředí EV - lidské aktivity a problémy ŽP vztah k Ch
vztah k F vztah k Ov vztah k výchově ke zdraví EV - Vztah člověka k prostředí
OSV - Osobnostní rozvoj ( poznávací schopnosti, smyslové vnímání, pozornost, soustředění ) OSV - Sociální rozvoj (kooperace)
|
|
|||
|