5.10.11. FYZIKÁLNÍ PRAKTIKUM – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu UŽITÉ PÉČE O DOMÁCNOST VP
Fyzikální praktikum navazuje na učivo fyziky a v jednotlivých ročnících bude rozvíjeno formou praktických činností, pokusů. Vycházet bude ze základních osnov, základní náplně jednotlivých hodin fyziky v 7. – 9.ročníku a bude je aplikovat do praxe.
Formy a metody výuky:
práce v odborných pracovnách, ve třídě, praktické tvůrčí činnosti, skupinová práce, vytváření modelových situací, hry, besedy, exkurze
Časová dotace:
- v 7.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 8.ročníku |
1 hodina týdně |
|
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Výstupy, obsah učiva i průřezová témata odpovídají tématům z hodin fyziky.
Výchovné a vzdělávací strategie
-odpovídají tématům z hodin fyziky
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu FYZIKÁLNÍ PRAKTIKUM vp
7. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák - změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa - předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty - využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů - změří velikost působící síly - určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici - využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů - předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní - využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh - rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku - sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu - využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní - změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa - rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu - využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles - určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici - využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích - aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů
|
Žák - umí prakticky změřit , spočítat i zaznamenat ( např. do tabulek, formou LP ) všechny odpovídající fyz. veličiny
- hledá praktické řešení při snižování i zvětšování tření
- umí prakticky znázornit a vysvětlit Pascalův i Archimédův zákon
- určuje základní zdroje energie a spočítá kinetickou a potenciální energii
- umí zaznamenat zvuk na PC a porovnat grafy těchto záznamů
- umí zapojit jednoduchý el. obvod a vysvětlit jeho funkci
- umí převádět fyz. jednotky
- chápe relativnost pohybu - umí popsat pohyb a tvar dráhy
- umí zaznamenávat závislost polohy tělesa na čase - sestavuje graf této závislosti a umí z něj zjišťovat další informace o pohybu - na příkladech ukáže rozdíl mezi okamžitou a průměrnou rychlostí - počítá průměrnou rychlost pohybu - převádí jednotky pohybu - ze známé rychlosti počítá dráhu a čas pohybu - zobrazuje sílu pomocí orientované úsečky - graficky a početně nachází výslednici dvou sil působících na těleso ve stejném a opačném směru - umí prakticky použít Newtonovy zákony
- umí aplikovat poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů
|
LÁTKY A TĚLESA Měřené veličiny Základní fyz. veličiny soustavy SI Délka, obsah, objem, čas, hmotnost, hustota, teplota, síla
Třecí síla
MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN Pascalův zákon
Archimédův zákon
ENERGIE Formy energie
ZVUKOVÉ DĚJE Vlastnosti zvuku
ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE Elektrický obvod
Elektrické a magnetické pole
LÁTKY A TĚLESA Měřené veličiny
POHYB TĚLES, SÍLY Pohyby těles
Výslednice dvou sil stejných a opačných směrů
Newtonovy zákony
Rovnováha na páce a pevné kladce, moment síly
|
OSV -rozvoj schopností poznávání M - aritmetické úkony
OSV - kooperace a kompetice
OSV - řešení problémů a rozhodovací dovednosti
OSV -rozvoj schopností poznávání
OSV - kreativita
Př - sluchové ústrojí Hv - hudební nástroje
OSV - kooperace a kompetice
OSV -rozvoj schopností poznávání
M - převody jednotek
M - aritmetické operace M - grafy OSV - kreativita
M - aritmetické operace M - základy rýsování
OSV - řešení problémů a rozhodovací dovednosti OSV -rozvoj schopností poznávání OSV -rozvoj schopností poznávání OSV - kooperace a kompetice M - aritmetické operace
|
|
8. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
Žák - určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa - využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem - využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh -zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí - využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh - rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici - využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní
|
Žák - spočítá kinetickou a potenciální energii, práci, výkon a účinnost
- umí nalézt údaje o výkonu spotřebičů
- vysvětlí, co je účinnost a rozlišuje stroje podle účinnosti
- zná různé druhy pohonů (parní stroj, spalovací motory, tepelné motory), princip jejich činnosti a jejich využití - uvědomuje si souvislost mezi potřebou energie a znečišťováním životního prostředí - demonstruje přímočaré šíření světla - řeší na praktických problémech zákon odrazu a lomu - rozlišuje oba druhy čoček a umí je použít při konstrukci jednoduchých optických přístrojů - pracuje s bílým světlem jako se směsí barev, umí světlo rozložit pomocí hranolu - umí předvést pokusy dokazující pohyb částic látek a vysvětlit děje, které v látkách probíhají - předvádí pokusy na tlakovou sílu, převádí jednotky síly, obsahu a tlaku, počítá tlak a chápe vztah mezi tlakem a pevností materiálu, uvádí příklady - navrhuje jednoduchá hydraulická zařízení, vysvětlí funkci a matematicky dokáže - používá vzorce pro výpočet hydrostatického tlaku a hydrostatické tlakové síly - uvádí na praktických příkladech význam hydrostatického a atmosférického tlaku pro běžný život i techniku - umí prakticky použít závislost vztlakové síly na hustotě pro řešení konkrétních situací |
ENERGIE Formy energie
Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE Vlastnosti světla
LÁTKY A TĚLESA
Skupenství látek
POHYB TĚLES, SÍLY Tlaková síla a tlak
MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN Pascalův zákon
Hydrostatický a atmosférický tlak
Archimédův zákon
|
OSV -kreativita EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí M - aritmetické operace
EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí EV - vztah člověka k prostředí EV - základní podmínky života
OSV - řešení problémů a rozhodovací dovednosti OSV -rozvoj schopností poznávání M - geometrie, základy rýsování
OSV - kreativita
M - aritmetika M - převody jednotek
M - aritmetika M - převody jednotek
OSV - řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|
9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztah |
Žák - sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu - rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností - využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů zapojí správně polovodičovou diodu - určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem - využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh - využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh - zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí - rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku - posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí
- sestaví správně podle schématu elektrický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu - rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí - rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností - využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet, magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní - využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh - objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách a měsíců planet kolem planet pohyb planet kolem Slunce odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností
|
Žák
- umí navrhnout schéma rozvětveného elektrickém obvodu a zapojit ho - umí v elektrickém obvodu použít základní elektrické součástky - sestaví podle schématu jednoduchá elektrická zařízení (rádio, zesilovač, …) - při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti
- umí vypočítat teplo přijaté či odevzdané tělesem, využívá fyzikální tabulky
- umí provést pokusy změny skupenství ve vztahu k dodané či odevzdané energii
- graficky znázorňuje vlnění a umí z toho vyčíst důležité informace - pracuje s pojmy rychlost šíření, perioda kmitu, kmitočet a vlnová délka
- sestaví podle schématu elektrická zařízení (rádio, zesilovač, …) - vyrobí jednoduchý elektromagnet - zná příklady využití elektromagnetů - popíše a demonstruje jednotlivé způsoby elektromagnetické indukce - navrhne, vypočítá, sestaví a zapojí transformátor za účelem zvýšení či snížení elektrického napětí či proudu
- při práci s elektrickými zařízeními dodržuje pravidla bezpečnosti
- sestrojí jednoduché optické zařízení
- rozšíření výuky (ŠVP) pomocí naučných filmů, knih a návštěvy hvězdárny
|
ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE Elektrický obvod
ENERGIE Formy energie
Přeměny skupenství
ZVUKOVÉ DĚJE Vlastnosti zvuku
ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE Elektrické a magnetické pole
Vlastnosti světla
VESMÍR Sluneční soustava
Hvězdy
|
OSV -rozvoj schopností poznávání OSV - kreativita OSV - kooperace a kompetice
M - aritmetika
M - aritmetika, algebra
OSV -rozvoj schopností poznávání OSV - řešení problémů a rozhodovací dovednosti
EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí EV - vztah člověka k prostředí
OSV -rozvoj schopností poznávání EV - lidské aktivity a problémy životního prostředí
M - aritmetika, algebra OSV - kooperace a kompetice
OSV -rozvoj schopností poznávání
OSV -rozvoj schopností poznávání
OSV -rozvoj schopností poznávání
|
|