5.10.15. ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE (ČDJ čeština jako druhý jazyk)
Charakteristika vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE
Osvojování českého jazyka pro cizince pomáhá snižovat jazykové bariéry a přispívá pracovním uplatněním ke zvýšení mobility jednotlivců jak v jejich osobním životě, tak i dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění. Vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují úspěšné osvojování poznatků v dalších oblastech vzdělávání, otevírá mu cestu k sebepoznání a životním motivacím. Umožňuje poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice. Prohlubuje vědomí vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance.
Pozn. Žáci s nedostatečnou znalostí nebo bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka jsou považováni za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V nově nastaveném pětistupňovém systému podpůrných opatření se jazykové podpory žáků týkají především opatření v druhém a třetím stupni podpory. V obou případech je nutné doporučení školského poradenského zařízení. Je proto nutné upozorňovat rodiče, na jejichž žádost probíhá vyšetření v ŠPZ a s jejichž souhlasem se PO realizují
Obsahové vymezení - zařazení vzdělávacích obsahů :
komunikační a slohová výchova
jazyková výchova
Formy a metody výuky:
mimo běžné vyučovací hodiny, vždy přizpůsobeno potřebám jednotlivých žáků
Časová dotace:
1. - 9. ročník |
2x týdně 20 minut |
není závazné, lze měnit podle potřeby |
2.st. PO |
1 hodina týdně |
není závazné, lze měnit podle potřeby |
3.st. PO |
3 hodiny týdně |
není závazné, lze měnit podle potřeby |
Začlenění průřezových témat:
OSV – rozvoj schopností poznávání
- komunikace
- mezilidské vztahy
- kreativita
- hodnoty, postoje, praktická etika
MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
- tvorba mediálního sdělení
- interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Výchovné a vzdělávací strategie :
Kompetence k učení : rozvíjet pozitivní vztah k českému jazyku, osvojovat si efektivní strategie vedoucí k jeho zvládnutí, k předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů, pomoct dětem pochopit jazyk jako důležitý a nezbytný nástroj celoživotního vzdělávání
Kompetence k řešení problémů : vést žáky k samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření, s různými typy cvičení
Kompetence komunikativní : naučit žáky zvládnout běžná pravidla mezilidské komunikace daného kulturního prostředí, vytvářet množství komunikativních situací, aby byli nuceni vyjadřovat svůj názor, komunikaci doprovázet gesty, mimikou, názornými pomůckami, využívat jednoznačné pokyny, komunikovat ve skupině, mluvený projev doprovázet psaným, říkanky a písničky, nácvik poslechu
s porozuměním
Kompetence sociální a personální : naučit žáky získávat sebedůvěru při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama, pracovat s diskusí, zamyšlením, hodnocením.
Kompetence občanské: vštípit žákům chápání jazyka jako svébytného historického jevu, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa, a tedy jako důležitého sjednocujícího činitele národního společenství, žáci – cizinci se seznamují s odlišnou kulturou, vést je k respektování pravidel jejich nové země
Kompetence pracovní : rozvíjet u žáků pozitivní vztah k českému jazyku a pomoci jim pochopit jazyk jako zdroj pro další rozvoj osobního i kulturního bohatství a všech dovedností a znalostí využít při plnění konkrétních úkolů např. na projektech, či při skupinové práci, při práci se slovníkem, gramatickými příručkami, klást důraz na individuální přístup podle věku, délky pobytu v ČR, jejich stávající znalostí českého jazyka
Kompetence digitální
: chápat digitální technologie jako pomoc při zvládání českého jazyku, využívat technologie pro usnadnění práce, zautomatizovat rutinní činnosti, zefektivnit a zjednodušit své pracovní postupy při nácviku jazyku
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK PRO CIZINCE
1. - 9. třída |
|||
Výstupy RVP |
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata a mezipředmětové vztahy |
žák Receptivní řečové dovednosti - vyslovuje a čte foneticky správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby rozumí jednoduchým pokynům a větám, - adekvátně na ně reaguje - rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova - pochopí obsah, smysl jednoduché pomalé a pečlivě vyslovované konverzace dvou osob s časem - pro porozumění používá dostupnou studijní literaturu - v textech vyhledává známé fráze - čte nahlas a plynule a foneticky správně jednoduché texty se známou slovní zásobou - vyhledává v jednoduchém textu potřebnou informaci - vytvoří odpověď a otázku
Produktivní řečové dovednosti - sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a odpověď na sdělení - vyplní své základní údaje do formulářů - reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace - obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu - vyžádá si jednoduchou informaci
Interaktivní řečové dovednosti - domluví se jednoduchým způsobem v běžných každodenních situacích
|
žák Pozdravy - zná základní pozdravy, umí se představit, poděkovat Abeceda - umí hláskovat slova, ví, které souhlásky jsou měkké, tvrdé a obojetné Barvy - určuje barvy Čísla - zvládá čísla od 1 – 12 Škola - dokáže pojmenovat předměty ve třídě Česká republika – -základní reálie dokáže uvést základní informace o ČR v českém jazyce - je seznámen s jazykovými příručkami Zvířata - umí pojmenovat zvířata - užívá odpovědi „ano je“ „ne není“ Rodina - dokáže popsat členy rodiny krátkým monologem s použitím slovesa „mít“ - umí pracovat s jednoduchým textem - čte s porozuměním - zvládá pravopis po měkkých a tvrdých souhláskách Jídlo Restaurace - zvládá slovní zásobu týkající se jídla - umí si jídlo objednat - užívá vazbu „mám rád“ „nemám rád“ i v otázce - čte s porozuměním - dokáže dramatizovat jednoduchý příběh zvládá pravopis po obojetných souhláskách - dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná slova po B a L a používá je - umí hledat v textu slova významem podobná, příbuzná a protikladná Pokyny a povely - zadává a plní jednoduché příkazy - rozlišuje intonaci věty oznamovací, tázací, rozkazovací a přací. Vánoce - zvyky - ovládá slovní zásobu týkající se tradičních českých Vánoc - dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná slova po M a P a používá je - dramatizuje jednoduchý příběh Čas - dokáže vyjádřit časové údaje, popsat - režim dne Jednotky času, Číslovky Kulturní vyžití – divadlo - ví, jak se chovat v kulturních zařízeních - dovede pamětně vyjmenovaná slova po S a V a používat je - uvědoměle zvládá vlastní jména osob, měst, vesnic, hor a řek - rozlišuje slovní druhy v základním tvaru Práce a povolání - ovládá slovní zásobu týkající se profesí, - zná povolání svých rodičů Nakupování a oblečení - zvládá jednoduchou konverzaci s tematikou nakupování - rozeznává české peníze - ví, jak se tvoří přivlast. přídavná jména - utvoří otázku se zájmenem „čí“ - čte s porozuměním, - dokáže dramatizovat - dovede pamětně zvládnout vyjmenovaná slova po Z a používat je - u podstatných jmen určuje rod a vzor dovede stupňovat přídavná jména Velikonoce - ovládá slovní zásobu k Velikonocům Lidské tělo - dokáže pojmenovat části těla - čte plynule text s porozuměním - časuje slovesa - umí správnými otázkami určit základní skladební dvojice ve větě - respektuje shodu podmětu s přísudkem Můj domov, dům, město Komunikace – dopis, pohlednice - dokáže napsat krátký pozdrav, vyplní jednoduchý formulář, - rozumí frázím týkající se jeho osoby - rozlišuje větu holou a rozvitou - respektuje pravopis vlastních jmen - užívá správně tvary zájmen - čte, vypráví o své zemi Volný čas, Prázdniny - dokáže vyprávět o svých zálibách - rozezná předložky, spojky, částice, citosl.
|
Seznámení, pozdravy a představování
Česká abeceda, spisovná výslovnost
Samohlásky a souhlásky měkké, tvrdé a obojetné
Určování barev Čísla od 1 - 12 Chápání číselných pojmů Škola a školní potřeby
Česká republika – základní reálie
Určování běžných zvířat, krátké odpovědi
Určování zvířat podle barvy
Porozumění přečtenému příběhu a jeho dramatizace Mluvení o členech rodiny, o počtu sourozenců Rodinný strom Získání určité informace z četby Pravopis po souhláskách měkkých a tvrdých
Osvojení slovní zásoby týkající se jídla a stolování Mluvení o tom co máme a nemáme rádi Získání určité informace z četby Porozumění přečtenému příběhu a jeho dramatizace
Pravopis po souhláskách obojetných, vyjmenovaná slova po B a L Synonyma a antonyma
Zadávání a plnění příkazů Věta oznamovací, tázací, rozkazovací a přací Intonace
Vánoce v Čechách – obyčeje Koledy – zpěv
Vyjmenovaná slova po M a P
Hodiny a časové údaje Režim dne
Kultura a chování v divadle Vyjmenovaná slova po S a V
Vlastní jména
Slovní zásoba týkající se profesí
Nakupování a oblečení Otázky a odpovědi týkající se věcí, které někomu patří Četba a dramatizace textu Vyjmenovaná slova po Z Podstatná jména – jejich rody a vzory Přídavná jména
Velikonoce v Čechách - tradice Koleda
Popis částí těla Získávání informací z četby Slovesa – časování, infinitiv Základní skladební dvojice
Shoda podmětu s přísudkem Adresa Pozdrav z prázdnin Osobní data
Věta holá a rozvitá
Pravopis vlastních jmen
Zvyky země, ze které pocházím Koníčky – slovní zásoba Dny v týdnu Předložky, spojky, částice, citoslovce
|
OSV – sebepoznání a sebepojetí - poznávání lidé - komunikace
|