5.10.14. CVIČENÍ Z ČESKÉHO JAZYKA – volitelný předmět

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu CVIČENÍ Z čj VP

      Předmět Cvičení z českého jazyka rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Český jazyk. Je nabízen v rámci volitelných předmětů pro žáky 9. ročníku ve více vrstvách – jako příprava na přijímací řízení pro žáky se zájmem o studium a jako procvičování a upevňování znalostí pro ostatní.

 

Obsahové vymezení:

Obsahem cvičení z Čj je rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu, rozvoj čtenářské gramotnosti,role v různých komunikačních situacích , orientace a kritické vnímání okolního světa, využívání různých zdrojů informací pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání, osvojení jazykovědné terminologie, upevňování přehledu učiva českého jazyka na ZŠ, opakování probíraného učiva, prověřování a rozšiřování získaných znalostí, porozumění různým druhům jazykových projevů, hledání hlavní myšlenky a záměru autora

 

Formy a metody výuky:

       Při práci v cvičeních budou co nejvíce využívány zájem a aktivita žáků. Vyučování  bude probíhat  v odborné učebně vybavené PC a interaktivní tabulí, nebo v jiném vhodném prostředí ( např. knihovna). Žáci budou pracovat podle charakteru učiva a cílů  vzdělávání , frontální výuka s demonstračními pomůckami a obrazovým materiálem , skupinová práce s využitím různých informačních zdrojů, s pracovními listy , didaktické hry a soutěže, projekty a jejich prezentace.

 

 

Časová dotace:

 

- v 9.ročníku

1 hodina týdně

 

 

 

Začlenění průřezových témat:

 OSV -  rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace,hodnoty a postoje, řešení problémů a rozhodovací schopnosti

        EGS - Evropa a svět nás zajímá, lidová slovesnost

MKV - kulturní diference, etnický původ, multikulturalita

MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálního sdělení, tvorba mediálního sdělení

 

 

 

 

 

 


Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení - plánovat, organizovat a řídit vlastní učení

vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení  a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení

Kompetence komunikativní - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest

Kompetence k řešení problémů - pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému

obhájit názor nebo rozhodnutí

Kompetence sociální a personální - účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně  jednat s druhými lidmi, budovat sebevědomí

Kompetence občanské –  smysl pro kulturu

Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky,  chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost

Kompetence digitální  : učit žáky ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace, ukázat které technologie pro jakou činnost použít,  učit vyhledat  informace k učivu, učit se vytvářet a upravovat digitální obsah, vyjadřovat se za pomoci digitálních prostředků, učit vše využívat k usnadnění a zefektivnění své práce

Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu cvičení z českého jazyka vp

 

9. třída

Výstupy RVP

Školní výstupy

Učivo

Průřezová témata a mezipředmětové vztahy

 

 

 

 

Využít všech vzdělávacích obsahů za školní docházku.