5.10.14. CVIČENÍ Z ČESKÉHO JAZYKA – volitelný předmět
Charakteristika vyučovacího předmětu CVIČENÍ Z čj VP
Předmět Cvičení z českého jazyka rozšiřuje a doplňuje vzdělávací obsah předmětu Český jazyk. Je nabízen v rámci volitelných předmětů pro žáky 9. ročníku ve více vrstvách – jako příprava na přijímací řízení pro žáky se zájmem o studium a jako procvičování a upevňování znalostí pro ostatní.
Obsahové vymezení:
Obsahem cvičení z Čj je rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu, rozvoj čtenářské gramotnosti,role v různých komunikačních situacích , orientace a kritické vnímání okolního světa, využívání různých zdrojů informací pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání, osvojení jazykovědné terminologie, upevňování přehledu učiva českého jazyka na ZŠ, opakování probíraného učiva, prověřování a rozšiřování získaných znalostí, porozumění různým druhům jazykových projevů, hledání hlavní myšlenky a záměru autora
Formy a metody výuky:
Při práci v cvičeních budou co nejvíce využívány zájem a aktivita žáků. Vyučování bude probíhat v odborné učebně vybavené PC a interaktivní tabulí, nebo v jiném vhodném prostředí ( např. knihovna). Žáci budou pracovat podle charakteru učiva a cílů vzdělávání , frontální výuka s demonstračními pomůckami a obrazovým materiálem , skupinová práce s využitím různých informačních zdrojů, s pracovními listy , didaktické hry a soutěže, projekty a jejich prezentace.
Časová dotace:
- v 9.ročníku |
1 hodina týdně |
|
Začlenění průřezových témat:
OSV - rozvoj schopností poznávání, kreativita, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace,hodnoty a postoje, řešení problémů a rozhodovací schopnosti
EGS - Evropa a svět nás zajímá, lidová slovesnost
MKV - kulturní diference, etnický původ, multikulturalita
MED - kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, vnímání autora mediálního sdělení, tvorba mediálního sdělení
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení - plánovat, organizovat a řídit vlastní učení
vyhledávat a třídit informace a využívat je v učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě získat pozitivní vztah k učení a schopnost kriticky zhodnotit výsledky svého učení nechápat chybu jako nedostatek, ale jako krok ke zlepšení
Kompetence komunikativní - výstižně, souvisle a kultivovaně se vyjadřovat v ústním i písemném projevu být schopen naslouchat promluvám druhých lidí, porozumět jim a vhodně na ně reagovat využívat informační a komunikační prostředky porozumět různým typům textů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest
Kompetence k řešení problémů - pochopit problém a jeho příčiny, využít zkušeností k jeho řešení získat informace vhodné k řešení problému
obhájit názor nebo rozhodnutí
Kompetence sociální a personální - účinně spolupracovat ve skupině, pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce ohleduplně jednat s druhými lidmi, budovat sebevědomí
Kompetence občanské – smysl pro kulturu
Kompetence pracovní - bezpečně a ohleduplně používat materiály, nástroje a vybavení plnit povinnosti a závazky, chránit vlastní zdraví i zdraví druhých, využít získaných znalostí a zkušeností v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
Kompetence digitální : učit žáky ovládat běžně používaná digitální zařízení, aplikace,
ukázat které technologie pro jakou činnost použít, učit vyhledat informace k
učivu, učit se vytvářet a upravovat digitální obsah, vyjadřovat se za pomoci
digitálních prostředků, učit vše využívat k usnadnění a zefektivnění své práce
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu cvičení z českého jazyka vp
|